Gladiátor II nesklízí jednoznačně nadšené přijetí, ale jestli nějakým směrem pochvaly přeci jen míří, je to na adresu masivní produkce. Výprava má své nedostatky, ale na první pohled je patrné, že se na ní odvedla ohromná spousta práce. Jak ohromná vlastně byla, dobře nastiňuje krátký film o filmu, co byl zveřejněný.
Většina z vás už asi snímek viděla, takže už není třeba mít obavy, že video vyzradí nějaké překvapení. Ale i kdybyste se do kina stále teprve chystali, tak nebojte, filmeček je opravdu zaměřený na výrobu snímku, ne na děj. Video ukazuje ohromný počet kulis, co vznikly, jejich rozmáchlé měřítko i neskutečné množství detailů, které řemeslníci při přípravách zrealizovali. Pedro Pascal a Denzel Washington dokonce hovoří o tom, že na větších filmech nikdy nepracovali. A v tomhle případě by to ani nemuselo být marketingové přehánění.
Když vidíme, kolik pro natáčení vyrostlo praktických kulis, tak se možná ptáte, proč vám nepřipadal film nikterak ohromující a proč mu obecně chyběla nějaká vizuální výjimečnost. Vysvětlení nabídl kameraman filmu John Mathieson, který dal až nečekaně otevřený rozhovor pro The DocFix Documentary Storytelling Podcast.
Ten na rovinu řekl, že si natáčení Gladiátora II neužil. Režisér Ridley Scott podle něj zlenivěl a stal se z něj netrpělivý filmař. Zatímco v minulosti měly záběry v jeho filmech díky práci se světlem a promyšlené práci s kamerou hloubku a texturu, v současnosti jde Scottovi primárně o rychlost.
Ridley toho chce stihnout co nejvíc v co nejkratším čase. Točí všechny scény na velké množství kamer. To mu umožňuje naráz získat spoustu materiálu, ze kterého si pak můžete ve střižně vybírat. Když se do záběrů dostanou nevhodné stíny nebo třeba natáčecí technika, prostě se vyretušují v postprodukci. Mathieson je přesvědčený, že většině členů štábu takový přístup nevyhovuje, ale Scott je superstar a může si dělat co chce.
Kdo ví, třeba by bez podobného přístupu natočil daleko méně filmů nebo by s profesí úplně seknul, protože zkrátka nerad tráví spoustu času na place. Podle kameramana to ale filmům neprospívá. Záběry nejsou dopředu promyšlené, ale šité horkou jehlou. Dopředu není důkladně promyšlený ideální úhel a jakmile točíte na víc kamer, dost to omezuje možnosti nasvícení scény. Celkově se zkrátka vytváří potřebná péče, bez které nejste schopní připravit skutečně krásné záběry.
Foto: Paramount