Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem

Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu
Warner Bros.
Zobrazit dalších 8 obrázků
Odpůrci Jokera nebudou nadšení ani dvojkou, ale zdá se, že tentokrát by mohl Arthur Fleck otrávit i fanoušky.

První Joker se v roce 2019 dokázal stát fenoménem. Diváci se po něm mohli utlouct (tržby přesáhly miliardu) a probojoval se do oscarového klání, kde dokonce v pár kategoriích uspěl, včetně ceny za nejlepší výkon pro Joaquina Phoenixe v hlavní roli. Mezi profesionálními recenzenty už ale bylo přijetí složitější. Část se přidala k nadšené divácké většině, ale byla tu i nemalá část kritických hlasů.

Na agregátoru Metacritic svítí u „jedničky“ známka 59 ze 100, na Rotten Tomatoes je sice průměrná známka 7,3, ale když se podíváte jen na hodnocení zavedených kritiků, tak uvidíte, že pozitivní známku filmu dává jen 49% z nich – což signalizuje, že recenzenti hodnotili film buď výrazně pozitivně nebo výrazně negativně. Film byl kritizovaný za to, že ostrakizuje lidi s duševními poruchami, že nedomýšlí své možné dopady (protagonista je vlastně glorifikovaný incel a kvůli strachu z možných násilností provázela promítání filmu v Severní Americe zvýšená bezpečnostní opatření) a že si navzdory svojí banalitě hraje na něco lepšího. Vlastně jde o naprosto otřepaný příběh o vzpouře jedince, který od obdobných filmů odlišuje jen zevní pozlátko. Režisér Todd Phillips zkrátka vykradl několik filmů Martina Scorseseho, obklopil se talentovanými kolegy (Phoenix v hlavní roli, kamera Lawrence Shera, hudba od Hildur Guðnadóttir…) a díky slávě komiksového Jokera propašoval k masovému publiku tuctový psychologický thriller.

Dvojka rozděluje

U pokračování nazvaného Joker: Folie à Deux zatím vše naznačuje tomu, že si znovu film najde své příznivce, ale opět je tu nemalé množství kritiků, kteří neváhají snímek patřičně ztrhat. Po světové premiéře na festivalu v Benátkách zatím mnoho recenzí publikováno nebylo, nicméně ve chvíli přípravy tohoto textu je situace následující: Na Metacritic (zatím 21 recenzí) je průměrná známka 52 ze 100, na Rotten Tomatoes zatím najdete 15 pozitivních a 11 negativních recenzí.

Pozitivní recenze většinou chválí výkony Phoenixe a Lady Gaga v rolích Jokera a Harley Quinn, hudební čísla a drzost snímku jít proti jakýmkoliv očekáváním. Zároveň ale i pozitivní recenze často zmiňují, že film rozhodně plně nevyužívá vlastní potenciál a je svým způsobem téměř nedivácký, když jde aktivně proti tomu, aby dal publiku ten největší možný požitek. Film se nepotýká jen s následky činů ústřední postavy, Arthura Flecka, ale na meta úrovni i s tím, jak na jeho chování hleděla část veřejnosti, která v něm spatřovala zábavu. Může se tak prý docela klidně stát, že „dvojka“ bude u publika daleko méně oblíbená, než jednička.

Negativní recenze poukazují na to, že buď film vlastně vůbec neví, čím chce být a co sdělovat, anebo je to celé jeden velký trolling a zdvižený prostředníček, vůči masové hollywoodské zábavě a snad i jejím milovníkům. Film dlouho lákal diváky na Lady Gaga a hudební čísla, ta však podle mnohých zůstávají daleko za očekáváním. Ať už po stránce výběru písní či zpracování. Gaga je oproti zdání vytvořeném v propagačních materiálech odsunutá na druhou kolej.

Připravme se na komorní drama

Děj je z většiny zasazený do psychiatrického vězení Arkham a do soudní síně, takže mimo hudebních čísel budeme sledovat Arthurovu introspekci a jeho souzení za zločiny, které spáchal v prvním filmu. Velká část Folie à Deux prý sprachsprostě rekapituluje předchozí události a celkově se děj drzí na mrtvém bodě. Když v závěru konečně vyrazí kupředu, tak nejspíš nemalou část publika zvoleným závěrem jen naštve. Pokud se skutečně „dvojka“ pokoušela aktivně jít proti touhám fanoušků, zpochybnit adoraci Jokera a aktivně odepřít divákům zábavu, aby zdůraznila, že zločinecké řádění je vážná věc, tak je v teorii odvážné, ale podle kritických recenzentů to prostě není zpracované dostatečně zajímavě na to, aby stálo za to si Folie à Deux v kinech odsedět.

Česká premiéra je stanovena na 3. října.

Joker: Folie à Deux má být muzikálem. Děj má být zasazený do prostředí ústavu Arkham, kde je Arthur Fleck zavřený. Zřejmě právě tam potká Harley Quinn, jež v komiksech vystupuje jako jeho doktorka, kterou Joker postupně manipuluje, týrá a má s ní pokřivený milostný vztah. Scénář filmu píše Todd Phillips, který pokračování zrežíruje, stejně jako první film. Joaquin Phoenix se vrací v hlavní roli. Harley Quinn hraje Lady Gaga, vrací se Zazie Beetz jako Sophie Dumond. Do nové role byli obsazení Brendan Gleeson, Catherine Keener, Harry Lawtey a Jacob Lofland. Podtitul snímku je medicínský termín, kterým se označuje „sdílenou psychózu“, tedy psychiatrický syndrom, při němž se bludy přenášejí z jednoho člověka na druhého. Datum premiéry je stanoveno na 3. října 2024.

Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu Joker 2: Recenze jsou rozpolcené, varují před nediváckým filmem | Fandíme filmu