Tiché místo: První den – Finální trailer a první ohlasy

Tiché místo: První den – Finální trailer a první ohlasy | Fandíme filmu
Paramount Pictures
Zobrazit další 2 obrázky
Recenzenti slibují větší měřítko destrukce, a nemenší důraz na prožitek hrdinů.

Je to už prakticky jen otázka hodin, než česká kina začnou od čtvrtečního odpoledne promítat Tiché místo: První den (A Quiet Place: Day One). Je tak adekvátní, že byl zveřejněný ještě jeden trailer, tentokrát označený jako „finální“. Upoutávku protíná několik citací filmových kritiků, kteří závěrem víkendu konečně směli zveřejnil své prvotní dojmy.

Prakticky všichni chválí. Když už někdo není vyloženě nadšený, tak alespoň tvrdí, že je První den solidní. Rozdíl mezi novinkou a předchozími dvěma snímky je přirovnáván k rozdílu mezi Vetřelcem a Vetřelci: Zatímco starší Tichá místa operovala hlavně s napětím a strachem z neznáma, v aktuálním snímku jsou mimozemšťané daleko víc na očích a jsou jich mraky.

Novináři se trochu rozcházejí v tom, jaké měřítko vlastně film má. Někteří hovoří o obří destrukci, jiní píší, že První den přeci jen o něco komornější, než by se mohlo na první pohled z upoutávek zdát. Všichni se nicméně shodnou na tom, že ať už jsou atrakce jakékoliv, nejdůležitější je pro tvůrce příběh lidských hrdinů. Máme očekávat výsostně lidský příběh o hledání mezilidských vazeb a naděje tváří v tvář beznaději. Lupita Nyong'o, Joseph Quinn a kocour Frodo jsou v pozitivních konotacích zmiňováni prakticky v každém tweetu.

Určitá kritika tu a tam zaznívá vůči skutečnosti, že První den nenabízí nic opravdu nového. O mimozemských monstrech a životu s nimi se nedozvídáme skoro nic, co už bychom nevěděli a jakožto napínavý thriller snímek zkrátka opakuje lety ověřené postupy. Nedostatek invence nicméně nahrazují silné řemeslné zpracování a uvěřitelná lidskost hrdinů.

V profilu pro magazín Indiewire tvůrci přidávají ještě několik málo podrobností: Hrdinka Sam (Lupita Nyong’o) vyrazila do města do kin a na svou oblíbenou pizzu. Děj je zasazený na Manhattan, kde sledujeme, jak začíná mimozemská invaze. Ta má stále zůstat zahalena závojem tajemství. Mimozemský druh pochází ze zničené planety, odkud byli tvorové rozmetáni po galaxii, jak malé meteority. Přesně tak se vřítí do naší atmosféry a v novém ekosystému jsou najednou na vrcholu potravního řetězce. Víc o nich vědět nepotřebujeme.

Tvůrci dostali větší rozpočet, než jaký měly předchozí snímky, a tak sledujeme celé smečky vetřelců a množství destrukce. Režisér Michael Sarnoski nicméně trval na tom, že pokud něco půjde zrealizovat s pomocí praktických efektů, tak se to tak udělá. Citlivou kombinací praktických a digitálních triků se podařilo vytvořit zničený New York, který by měl působit jako živý. A naše hrdinka se v něm v doprovodu tajuplného Erica Eric (Joseph Quinn) snaží dostat do bezpečí.

Sam (Lupita Nyong'o) původně vyrazila do New Yorku na jednodenní výlet. Protože někteří lidé mají nehoráznou smůlu, vybrala si den, kdy přiletěli. Obřímu hmyzu podobní mimozemšťané okamžitě začali dávat lidem najevo, že je jen otázkou času, kdy přestanou být pány tvorstva. Ti, kterým se podaří přežít první vlnu útoků, zjišťují, že jedinou ochranou proti vetřelcům je zůstat naprosto potichu. To se snadno řekne, ale těžko realizuje, obzvlášť v nejhlučnějším městě na Zemi. New York se rázem mění v obří past, ze které se všichni snaží co nejrychleji a nejtišeji uniknout. Sam prchá společně s Ericem (Joseph Quinn), cizím chlapem, na něhož náhodou narazila ve snaze někam se schovat. Ve dvou se to sice lépe táhne, na druhou stranu ale exponenciálně vzrůstá hrozba, že vám unikne nějaké slovo, do něčeho vrazíte, něčím zachrastíte… A oni čekají.

Dále hrají Denis O'Hare, Djimon Hounsou a Alex Wolff. Režíruje Michael Sarnoski, jenž také napsal scénář. Autorem zápletky a producentem je John Krasinski, režisér dvou dosavadních Tichých míst. Česká kina snímek uvedou 27. června.

Zdroje: CBM, Indie Wire

Tiché místo: První den – Finální trailer a první ohlasy | Fandíme filmu Tiché místo: První den – Finální trailer a první ohlasy | Fandíme filmu Tiché místo: První den – Finální trailer a první ohlasy | Fandíme filmu