V televizi Star Trek zažívá zlaté období, kdy běží hned několik různých seriálů souběžně. Od uvedení posledního celovečerního filmu pro kina však uplynulo už osm let. Nedá se přitom říct, že by se nikdo nesnažil tenhle stav změnit, v přípravě byla hned celá řada nejrůznějších projektů, které nakonec nikam nedospěly. Vliv na to určitě měly změny ve vedení studia Paramount, pandemie covidu i hollywoodská stávka scenáristů. A ruku na srdce, žádný ze tří posledních filmů nebyl takový megahit, aby studio mělo snahu dotlačit další film k divákům co nejdřív.
Proč tedy vlastně Paramount stále na natáčení dalších filmů pořád trvá, když je to takový problém? Když pomineme starý známý fakt, že Hollywood není ochotný žádnou známou značku přestat ždímat, je tu ještě jedna skutečnost. Producent Alex Kurtzman v tematickém článku magazínu Variety vysvětluje, že fanoušci značky stárnou a filmy pomáhají s přiváděním nových fanoušků. Pokud tedy chce Star Trek nadále úspěšně produkovat seriály, musí zároveň najít způsob, jak rozhýbat také filmy.
V tuhle chvíli jsou v přípravě hned dva kino filmy. Stále se počítá s návratem posádky, kterou představil J.J. Abrams ve svém Star Treku z roku 2009. Chystaný snímek je označovaný jako „poslední kapitola“ příběhu této posádky a aktuálně projekt přepisuje nový scenárista Steve Yockey. Ten dříve psal především pro seriály Letuška a Lovci duchů. Dál jsou nicméně přípravy druhého snímku, který by se mohl začít točit už koncem letošního roku. Film připravují scenárista Seth Grahame-Smith a režisér Toby Haynes a je označován jako příběh zrodu celého Star Treku.
Zajímavostí je, že u obou filmů se usiluje o to, aby měly smysluplný rozpočet, reálně odpovídající tomu, jaký je o ságu v kinech zájem. Předchozí tři filmy měly rozpočet v rozmezí 150 až 190 milionů dolarů a tržby se pohybovaly cca od 340 do 470 milionů dolarů. Pokud v Paramountu budou velcí realisté a řeknou si, že očekávat o dalšího filmu cokoliv nad 350 milionů by bylo za současné situace v kinech troufalé, pak by rozpočet neměl přesáhnout 100, maximálně 120 milionů, kdyby se to trochu přepísklo. Vždycky je totiž třeba vycházet z toho, že zhruba polovinu příjmů z prodaných vstupenek dostávají kina a podobné filmy mají náklady na propagaci ve výši vyšších desítek až nižších stovek milionů dolarů. A podstatná část tržeb dnes přichází právě z kin, domácí video už je spíš takový bonus. Otázkou je, zda se po snížení rozpočtu ještě vůbec bude Star Trek v kině nějak zásadně odlišovat od toho, který je k vidění v televizi…
Foto je ilustrační, z předchozího filmu
Zdroj: Variety