Mezi nejvýraznější scenáristy současnosti (možná vůbec) patří Charlie Kaufman, muž zodpovědný za V kůži Johna Malkoviche, Adaptaci a Věčný svět neposkvrněné mysli. Jeho čtyři roky starý snímek Asi to ukončím už byl pro řadu diváků až příliš abstraktní, i tak ale zůstává filmová veřejnost na další Kaufmanovu tvorbu zvědavá.
Nejnověji napsal scénář pro připravovanou sci-fi The Memory Police. Jde o adaptaci japonského románu Hisoyaka na Kesshō od spisovatelky Yōko Ogawa, který byl v Česku publikovaný pod překladovým názvem Ostrov ztracených vzpomínek. Román pojednává o spisovatelce, co žije na ostrově, kde je lidem kolektivně vymazávána paměť. Ti, kteří se mizející vzpomínky pokoušejí uchovat riskují, že ztratí úplně všechno.
Film chystá Reed Morano, známá především jako hlavní režisérka jiné dystopické sci-fi – seriálu Příběh služebnice. Vedle toho natočila celovečerní filmy Rytmická sekce a I Think We're Alone Now. Produkuje Martin Scorsese. Do hlavní role byla obsazena Lily Gladstone, jež aktuálně prorazila díky Scorseseho Zabijákům rozkvetlého měsíce, za něž byla nominována na Oscara a získala několik jiných ocenění.
Právě při propagaci Scorseseho historického bijáku Gladstone na jedné filmové debatě uvedla, že označení „sci-fi“ musíme u The Memory Police používat s uvozovkami, protože se bavíme o scénáři Charlieho Kaufmana. Snímek podle herečky lze označit jako sci-fi zhruba tak, jako jde za sci-fi považovat Věčný svit neposkvrněné mysli. Zasazení děje do alternativní dystopické reality slouží hlavně jako prostředek k vyprávění příběhu o autoritářství a funkci paměti. Projekt herečku zlákal, protože by se příběh The Memory Police mohl odehrát vlastně kdekoliv. I v reálném světě jsou systematicky mazány celé kultury a části historie a chystaný film nabízí podobenství, kde je taková snaha dovedena ad absurdum, když z kolektivního povědomí zmizí například ptáci, protože zkrátka nejsou považováni za důležité…
Anotace českého knižního vydání od nakladatelství Leda: Totalitární praktiky tajné policie na nejmenovaném ostrově ztraceném kdesi v japonském souostroví vrcholí při honech na paměť. Postupně a v tichosti dochází k podivnému jevu: z paměti obyvatel bez varování a natrvalo mizí určitý předmět denní potřeby, někdy i celý rostlinný nebo živočišný druh. Při každém takovém zániku se lidé se zaniklou věcí ještě rituálně davově rozloučí, aby na ni během následujících několika okamžiků úplně zapomněli. Ty, jejichž paměť je z neznámých důvodů proti zapomnění odolná, jsou tajnou policií vyhledáváni a nemilosrdně likvidováni. Surreálným příběhem s prvky místy až bizarními se jako červená nit táhne pouto pevné lidské soudržnosti mezi mladou hrdinkou – spisovatelkou, jejím starým opatrovníkem a jejím nakladatelským redaktorem. V příběhu ovšem jde o mnohem víc než o pouhé podobenství na téma totality. Stáváme se účastníky nejasného světa, v němž často chybí racionální motivace i ryzí cit a jehož podstatnou složkou je všudypřítomný strach deformující lidské prožívání a myšlení. Nejde tedy o klasickou modernistickou dystopii, ale spíše o postmoderní hru nejrůznorodějších okolností.
Titulní foto je ilustrační - Jim Carrey ve snímku Věčný svit neposkvrněné mysli
Zdroj: Deadline