Režisér Matthew Vaughn si rychle vybudoval u diváků dobrou reputaci. Začínal jako parťáka Guye Ritchieho, točil malé, ale vydařené chuťovky jako Hvězdný prach nebo Kick-Ass. Vytasil se s povedenými X-Meny: První třídou a Kingsmanem: Tajnou službou. Ukázal, že komiksovky lze zpracovávat trochu jinak. Že „bondovky“ mohou dostat rošťácký osten. Za málo peněz dokázal nadělat spoustu muziky. Hýřil nápady. Nebral si servítky. Styl jeho akčních scén následně začali napodobovat další filmaři.
S Kingsmanem: Zlatým kruhem a Kingsmanem: První mísí se však kouzlo začalo trochu vytrácet. Element překvapení už byl pryč a Vaughn z nějakého důvodu od té doby nadužíval počítačové triky, ačkoliv na takové množství jeho filmy zjevně neměly rozpočet a ani neseděly k jeho zemitému stylu.
Teď do našich kin dorazila jeho novinka Argylle: Tajný agent a podle recenzí to vypadá, že se Vauhgn začíná definitivně vyčerpávat. I když se občas objeví pozitivní hodnocení, tak i kladné recenze zmiňují, že triky Argylla jsou slabé a děj občas vůbec nedává smysl. Spíš snímek chválí jako sled zábavných situací a charakterních momentů.
Nicméně pozitivní recenze jsou výrazně v menšině. Průměrná známka na agregátoru Rotten Tomates v tuto chvíli činí jen 5,2 z deseti. Recenze píší, že je snímek špatně vystavěný, slabě zrežírovaný, má příliš zvratů, stále se snaží pomrkávat na diváky, ale kromě všech možných vypravěčských hrátek je Argylle ve finále dost bezobsažným zážitkem. Zaznívá i to, že je Tajný agent až příliš natahovaný, jenom kopíruje lepší filmy a škodí mu, že není mládeži nepřístupný. „Zábavnost“ je navíc dost individuální prožitek a zatímco někteří kritici píší, že se bavili, jiní nepřičítají filmu k dobru ani to.
Můžeme se určitě vrátit k domněnce, že se Matthew Vaughn zkrátka vyčerpal. Stále točí obdobné filmy, namísto toho, aby hledal výrazně odlišné projekty a pokoušel se pokořit nové výzvy. Anebo se znovu ukazuje, že spojení trikových akčních velkofilmů a streamovacích služeb (Argylla si objednal primárně Apple) zkrátka nefunguje. Možná filmaři dostávají zbytečně moc svobody a chybí zkušený dramaturgický dohled, který (navzdory všem vlastním nedostatkům) s sebou přinášejí klasická studia, jež točí své velkofilmy primárně pro kina. Možná je potíž v tom, že když už streamovací služby po filmařích něco požadují, je to na objednávku algoritmů, nikoliv producentů.
Případně se můžeme zamýšlet nad tím, zda velkofilmům na streamu podrývá nohy financování: Zatímco u kino filmů lze většinu rozpočtu investovat do vlastního natáčení a platy hvězd nahrazují podíly ze zisku, u streamovacích velkofilmů se podstatná část rozpočtu vyplácá právě na výplatách. Nezřídka se to pak bohužel projeví na tom, jak film vypadá…
Tak či tak dosavadní zkušenost zkrátka nehovoří ve prospěch natáčení velkofilmů rovnou pro streamovací platformy. Možná je načase tuhle variantu zcela opustit, nebo alespoň zásadně překopat způsob jejich vývoje.
Kolem textu najdete přiložené nejnovější upoutávky, které vám mohou pomoci v rozhodování, zda to nakonec s Argyllem zkusit v kině, nebo raději počkat, až dorazí na Apple TV+.
Elly Conway je uzavřená autorka série špionážních bestsellerů. Večery nejraději tráví doma se svým kocourem Alfiem a počítačem. Když však zápletky jejích knih o agentu Argyllovi začnou kopírovat skutečné akce utajené špionážní organizace, poklidné večery se rázem stávají minulostí. Elly (s Alfiem v batůžku) prchá před nebezpečnými zabijáky, doprovázená Aidenem, skutečným špionem s alergií na kočky. Hranice mezi realitou a Ellyinými fiktivními romány se začíná postupně stírat. V hlavních rolích vystupují Bryce Dallas Howard, Sam Rockwell, Henry Cavill, John Cena, Samuel L. Jackson, Bryan Cranston, Catherine O'Hara, Rob Delaney, Sofia Boutella, Ariana DeBose a Dua Lipa. Režíruje Matthew Vaughn. Datum české premiéry je stanoveno na 1. února 2024.
Podklady a foto: Universal / Apple TV+