Pro část publika budou výsledky hororu Pět nocí u Freddyho (Five Nights at Freddy's) velkým překvapením. Na první pohled jde o nenápadný snímek. S nikterak výraznou zápletkou, s nepodařenými trailery a vyloženě mizernými recenzemi. Přesto jde o obrovský hit. Film vychází z velmi úspěšné videohry, která je populární především u mladší generace. Hra dala vzniknout pokračování, různým klonům, byla hodně populární u streamerů a na TikToku. Obecně kolem značky vyrostla silná fanouškovská základna.
Právě ta zřejmě dotlačila celovečerní zpracování během premiérového víkendu k vysokým tržbám. Ve Spojených státech Pět nocí u Freddyho utržilo 78 milionů dolarů. Mezinárodně potom dalších 52 milionů. Ve Spojených státech jde o druhý nejlepší videoherní start historie a třetí nejlepší hororový start historie. Celosvětově jde o nejsilnější premiéru společnosti Blumhouse, specializovanou na nenákladnou, především hororovou tvorbu. Natáčení Pěti nocí u Freddyho stálo 20 milionů, takže už teď je projekt v silném plusu. Skvělého výsledku se navíc podařilo dosáhnout i bez promítání v kinech IMAX a navzdory skutečnosti, že byl film uvedený současně do kin a na streamovací službu Peacock, kde šlo o dosud nejsilnější premiéru nového celovečerního filmu.
Chleba se bude lámat příští týden, kdy se skutečně potvrdí, zda měli o film zájem především fanoušci předlohy, anebo se podaří silný zájem návštěvníků kin udržet a z Five Nights at Freddy's se stane skutečný velehit. Tak či tak už je teď prakticky hotová věc, že vznikne nějaké pokračování. Takhle výrazný divácký potenciál bude chtít Blumhouse využít znovu.
Na druhé příčce tento víkend končí Taylor Swift: The Eras Tour. Tady přesně platí, že snímek při startu podržela silná fanouškovská základna a pak zájem začal rychle padat. Tento víkend utratili návštěvníci za vstupenky necelých 15 milionů. V USA je utrženo celkem 149 milionů, globálně 203 milionů. Jde tak o výrazně nejúspěšnější koncertní záznam historie, pokud bychom nepočítali This Is It – dokument o poslední koncertní přípravě zesnulého Michaela Jacksona.
Až na třetí místo se tak propadají Zabijáci rozkvetlého měsíce. Podle recenzí mistrovský kousek legendárního Martina Scorseseho, s Leonardem DiCapriem v hlavní roli a strhujícími trailery. Ale publikum na tenhle typ podívané do kina prostě nechce. Někde na HBO by nejspíš z historického opusu byla hitová minisérie, ale do kina jdou lidi prostě radši na Pět nocí u Freddyho. Zabijáci přišli o dalších 61% diváků a za třetí víkend v kinech utržili jen 9 milionů v USA a 14 milionů na zbylých trzích. Celkem to dělá skoro 41 milionů z Ameriky a téměř 85 milionů ze světa. Rozhodně velká škoda. Snad si diváci snímek po zásluze doženou, až za čas dorazí na Apple TV+.
Pak je tu After Death. Na jednu stranu je docela impozantní, že snímek utržil za víkend 5 milionů dolarů, ačkoliv to většina dokumentů nedotáhne za víkend ani přes milion. Někteří recenzenti nicméně varují, že vlastně nejde ani tak o dokument, jako spíš o další křesťanskou propagandu, na jakou jsme u distribuční společnosti Angel Studios zvyklí. Při slabé nabídce výrazných premiér a nekompromisních distribučních taktikách, které Angel Studios bez skrupulí volí, je bohužel docela klidně možné, že After Death bude v top desítce ještě pár víkendů strašit.
Když film o nadpřirozenu, tak raději další horor. Na páté příčce je Vymítač ďábla: Znamení víry. Za čtvrtý víkend v kinech snímek utržil 3 miliony dolarů. V USA snímek utržil přes 59 milionů, celosvětově 120. Těsně pod top pětkou končí Tlapková patrola ve velkofilmu. Tento týden utržila 2,1 milionu, celkem má na účtu 166 milionů z celého světa.
Až na sedmé příčce končí Freelance, akční novinka s Johnem Cenou v hlavní roli. Film před premiérou nevzbudil žádné velké halo a také prodal při premiéře vstupenky pouze za 2 miliony. Mezinárodně snímek přidal jen pár set tisíc. Freelance nejspíš z kin zmizí stejně tiše, jako do nich vstupuje. Své náklady bude muset splatit na domácím videu. V žebříčku se dál neuvěřitelně drží i obnovená premiéra Ukradených Vánoc. Utržila další 2 miliony. Celkem má obnovená premiéra na účtu skoro 8 milionů a od uvedení v roce 1993 se podařilo k dnešnímu dni dosáhnout 99 milionů. Kulatá stovka bude pokořena v řádu dnů.
Elitní desítku uzavírá Saw X. Vražedný horor si připisuje další 1,6 milionu dolarů. Celkem se k dnešnímu dni podařilo uškudlit 83 milionů. Obdobné výsledky vykazuje Stvořitel na 11. příčce. Ambiciózní sci-fi dokázala prodat vstupenky za další 1 milion a celkem zatím z pokladen vytřískala 97 mega. Stále však bohužel platí, že rozpočtově byl futuristický thriller násobně dražší než Saw a skončí ve ztrátě. Oppenheimer od minulého týdne dokázal navýšit svoje už tak impozantní výsledky o další skoro 2 miliony na téměř 947 milionů. Číslo by nicméně mohlo ještě zajímavým způsobem vzrůst příští týden, protože snímek dostane možnost vrátit se do kin IMAX, kde v létě slavil velké úspěchy.
Jinak žádné výrazný výsledky příští týden raději nečekejme. Největšími premiérami budou Priscilla, životopisný film o Presleyho manželce, a Dcera divočiny, kriminální drama s Daisy Ridley v hlavní.
Titulní foto: Pět nocí u Freddyho
Zdroje: Box Office Mojo, Deadline I, II, Exhibitor Relations, The Numbers