Pro Hollywood je dlouhodobě určující americký kino trh. Tenhle víkend to ale žádná velká sláva nebyla – Severoamerický region zaznamenal druhý nejhorší víkend letošního roku. Všechny prodané lístky ještě nejsou přesně spočítané, ale dle odhadu analytiků se úhrnná tržba za celý víkend nepřehoupne ani přes 65 milionů dolarů. Předpokládá se, že důvodů je několik. Tím hlavním je zřejmě hollywoodská stávka herců. Kvůli ní hvězdy nemohou propagovat svoje čerstvé tituly. Na sociálních sítích, ve zprávách, v talk show, v rádiu, v časopisech…prostě nikde. Propagační kampaň je tak rázem z jednoho směru limitovaná. Právě kvůli obavě z nedostatečné propagace se už teď na podzim odsouvají některé premiéry filmů, jež původně měly vyjít. Konkrétně to postihlo například očekávanou novinku Rivalové, se Zendayou v hlavní roli.
Druhým důvodem aktuálního slabého víkendu je skladba novinek, které se nakonec do kina dostaly. Jedinou premiérou, jež pronikla do elitní top desítky, je poirotovská detektivka Přízraky v Benátkách. Ta se však nakonec vyšplhala pouze na druhé místo. V USA film utržil 14,5 milionu. To je sice o chlup víc než loni Smrt na Nilu, ale pořád asi jen polovina toho, co před pár lety zvládla Vražda v Orient expresu, když se s novou verzí filmového Hercuala Poirota začínalo. Mezinárodně není výsledek o moc lepší – diváci za vstupenky ve zbytku světa utratili necelých 23 milionů. To dohromady zatím dělá 37 milionů.
Producent filmu v nedávném rozhovoru víceméně řekl, že se tvůrci záměrně přiklonili žánrově víc k hororu, aby se pokusili uvadající značce dát nový směr, než nad ní úplně zlomí hůl. Tenhle pivot ale příliš nevyšel a reálně hrozí, že tržby budou dost podobné jako u slabé Smrti na Nilu. Přízraky v Benátkách sice mohou těžit z výrazně nižšího rozpočtu, pořád ale celková matematika nevychází tak, aby v tuto chvíli šlo s jistotou říct, že série bude pokračovat. Tento případ by klidně mohl být pro Poirota v podání Kennetha Branagha poslední.
Víkendový žebříček nakonec vyhrála s odřenýma ušima hororová Sestra II, jež měla premiéru před týdnem. Pokračování úspěšného hororu je díky nízkým nákladům už v tuto chvíli regulérním hitem, nebavíme se však rozhodně o částkách, které by při nedostatku větších filmů dokázaly pokladny kin vytáhnout z bryndy. Sestra II v USA za víkend utržila 14,7 milionu dolarů a mezinárodně dalších 30. To je nicméně velice pěkný výsledek pro studio Warner Bros. Už teď je utrženo 158 milionů a analytici očekávají, že se příjmy z kina nakonec zastaví někde v rozmezí 250 až 300 milionů dolarů. Hned několik filmů ze strašidelného světa V zajetí démonů už si sice vedlo lépe (včetně rekordní první Sestry), ale při rozpočtu 38 milionů dolarů jde pořád o naprosto fenomenální výsledek.
Na třetí příčce končí Equalizer 3: Poslední kapitola. Aby trojek nebylo málo, promítá se film třetím týdnem. Diváci za vstupenky utratili 7 milionů. To je v pohodě pro relativně lacinou akční kriminálku s Denzelem, ale opět žádná sláva pro kino odvětví jako takové. Mezinárodně třetí Equalizer dohromady utržil dalších 8 milionů a celková suma se prozatím vydrápala na 132 milionů amerických dolarů. Předpokládá se, že to akční biják může dotáhnout lehce pod 200 milionů, což je zhruba stejně, jako utržily předchozí díly, aniž by se nějak zásadně navyšoval rozpočet. V Sony si tak mohou mnout ruce.
Čtvrtá pozice patří komedii Moje tlustá řecká svatba 3. Série dál potvrzuje, že je dávno, dávno za zenitem. Už premiéru měla slabou a divácký zájem se neudržel. Tržby se propadly oproti prvnímu víkendu o více než 53% a bylo z toho už jen necelých 5 milionů. Globální úhrn činí necelých 24 mega, snímek bude hodně rád, když to nakonec dotáhne na čtyřicítku a další pokračování pro kina vznikne už jen těžko.
Raději pojďme k něčemu veselejšímu. Barbie dál potvrzuje svoje pozice v historických tabulkách. Tento víkend pátá příčka, necelé 4 miliony v amerických kinech a přes 3 miliony mezinárodně. Divácký zájem stále padá jen pomalým tempem. V USA je úhrnem utrženo 626 milionů, globálně 1,416 miliardy. V americkém žebříčku Barbie těsně přeskočila The Avengers a vystrčila je z 11. pozice. Další na řadě je Jurský svět (653 milionů), který by měl být po malých krůčcích nakonec překonaný také. Mezinárodně Barbie vylezla na 14. příčku, z níž vystrčila Avengers: Age of Ultron. Dál je na ráně Ledové království 2. To utržilo 1,453 miliardy a oba snímky o třináctou příčku světového žebříčku svedou hodně těsný souboj. Příští týden se má Barbie vrátit do IMAX kin, spolu s novou titulkovou scénou, tak třeba to v rámci aktuálního novinkového sucha Barbie vlije novou krev do jejích plastikových žil.
Indický Jawan není pro americký trh primární náplní kinosálů, ale více než 2,4 miliony dolarů při druhém víkendu v sálech je pěkná částka. Dohromady je v USA utrženo 12 milionů a celkem z toho může být třeba i 18. Podstatný je ale především výsledek v Indii. V té už se podařilo utržit 63 milionů amerických dolarů a celosvětově už to dělá asi 100 milionů dolarů. Už teď je Jawan 8. nejúspěšnějším indickým filmem a po Pathaanu druhým letošním bollywoodským bijákem, kterému se podařilo překonat stomilionovou částku. Indická kinematografie je na vzestupu a jestli se trajektorie nezmění, bude víc a víc usilovat o celosvětový divácký zájem.
Blue Beetle se stále drží v top desítce, tentokrát to stačilo na sedmou příčku. Komiksovka se může pochlubit tím, že divácký zájem opadá jen pomalu, problém je ale v tom, že ten už od začátku nebyl příliš vysoký. Takže ano, oproti předchozímu víkendu se prodalo jen o třetinu méně lístků, ale aktuálně to znamená tržbu 2,4 milionu, celkem 67 milionů z USA a necelých 119 milionů z celého světa. Možná se tak pořád nepodařilo utržit ani tolik, kolik film stál a stále se bavíme o jednom z největších průšvihů komiksové stáje DC.
Velkou díru do světa neudělalo ani Gran Turismo, tomu ale hraje do karet, že jeho náklady byly oproti Blue Beetlovi potenciálně i poloviční. Aktuálně tržba 2,3 milionu za víkend v USA a prozatímní globální úhrn 103 milionů. Než závodní videohra skončí svoji jízdu v kinech, nejspíš ještě alespoň deset dalších milionů přidá.
Vracíme se k hitům, devátou pozici okupuje Oppenheimer. Utržil 2 miliony v USA a dalších skoro 11 mezinárodně. To dělá v součtu 318 milionů v USA a 912 milionů globálně. V jednu chvíli byla naděje, že to historický velkofilm dotáhne až na miliardu, ale to by musel dělat zázraky v Číně. V té si však vede „jen“ slušně, když zatím utržil 54 milionů a zřejmě bude jedním z mála zahraničních snímků, které v zemi v postcovidových časech přelezou přes šedesátimilionovou laťku. Odhaduje se, že celkem to může Oppenheimer dotáhnout až k 950 milionům, nicméně už teď se stal nejúspěšnějším životopisným snímkem historie, potom co tenhle titul uzmul Bohemian Rhapsody (910 milionů).
Desítku uzavírají Želvy Ninja: Mutantní chaos. Utržily 2 miliony, celkem nastřádaly 167 milionů a nejspíš už moc neporostou. Pár zajímavostí mimo top 10? Meg 2 od minulého týdne narostl o dalších 5 mega, na prozatímní úhrn 390 milionů. Další skoro 2 miliony přihodil hororový indie hit Mluv se mnou. Součet se vyškrábal skoro na 69 milionů. Skvěle si pořád vede animák Mezi živly, jenž od minulého víkendu navýšil příjmy o další 4 miliony dolarů, ačkoliv se promítá už čtrnáct týdnů. Dohromady pixarovka utržila už velmi solidních 484 milionů.
Mission: Impossible Odplata – První část už ohlásila uvedení na domácím videu a v kinech definitivně končí. Od minulého týdne velkofilm přidal už jen asi 2 miliony a celkem to dělá 566 mega. To je při rozpočtu 290 hrozně málo, nicméně produkce nedávno dostala skvělou zprávu. K příjmům si může připočíst dalších 70 milionů, které filmu mnohokrát stiženému covidovými omezeními připadnou z proplacené pojistky. To znamená, že do téhle chvíle příjem filmu (po odečtení podílu provozovatelů kin) činil zhruba 350 milionů. Celkové náklady se (podle nákladnosti reklamy) nejspíš pohybovaly někde mezi 400 až 450 miliony dolary. Cruisův megafilm je tedy pořád v mínusu, ale po proplacení pojistky v podstatně menším mínusu než doposud. Bude to asi pár let trvat, ale film by se nakonec na domácím vidu mohl postupně splatit.
Svou cenu po světových kinech odstartovali také Expend4bles: Postr4datelní. Bohužel ne moc radostně. Při premiéře v Číně se podařilo utržit necelých 11 milionů, což je ze všech dosavadních dílů nejmíň. Příští týden jde film na další trhy a analytici zatím neočekávají nějaké velké žně.
Když se ze zvědavosti ohlédneme ještě za fenoménem ONEMANSHOW, tak u toho sice ještě nejsou při psaní článku k dispozici data za tento víkend, ale poslední dostupná data potvrzují dosavadní trend: Tedy že se Kazmovi naprosto fenomenálně podařilo naplnit sály během prvního víkendu, a pak přišel poměrně strmý pád. ONEMANSHOW: The Movie je společenská událost, u níž spousta lidí nechtěla chybět, ale nejde o výjimečný film, který by si diváci mezi sebou konstantně doporučovali i mimo hype, který provázel premiéru. Poslední dostupná data ukazovala, že film vidělo 516 tisíc diváků (prodalo se 516 tisíc vstupenek), kteří v pokladnách nechali 95 milionů korun. Od té doby mohlo odhadem přibýt třeba dalších 20 tisíc diváků. Kazma by se nakonec mohl přehoupnout přes stomilionovou tržbu a zařadit se k pěti dosavadním českým filmům (Ženy v běhu, Vratné lahve, Anděl páně 2, Ženy v pokušení, Vyšehrad: Fylm), kterým se to povedlo. Z hlediska počtu prodaných vstupenek zatím film pronikl do top čtyřicítky a nejspíš už bude stoupat jen o jednotlivé příčky.
Titulní foto: Přízraky v Benátkách
Zdroje: Box Office Mojo, Luiz Fernando, Bollywood Hungama, Deadline I, II, Unie Filmových Distributorů, Times