Snímek Míjení (Passages) vzbudil rozruch na letošních festivalech, když nabídl skutečně naturalistický pohled na moderní vztahy. Snímek rozostřuje hranice sexuální orientace a ukazuje vztahy bez příkras, v celé bolestivosti, kterou s sebou mohou přinášet. Vedle toho snímek otevřeně vyobrazuje pohlavní styk, protože podle režiséra Iry Sachse sexuální prožívání ke vztahům zkrátka patří.
V Evropě to není problém, ale ve Spojených státech se snímku postavila do cesty nechvalně proslulá komise MPA, zodpovědná za udělování ratingu pro americká kina. Konkrétně Míjení se komise rozhodla udělit rating NC-17, což by znamenalo, že film bude přístupný v kinech pouze divákům starších 17 let, bez výjimky. Na první pohled by nám to v Evropě mohlo být jedno, zároveň ale platí, že že se filmové produkce téhle známce vyhýbají jako čert kříži, protože nepřístupné snímky prakticky nemají šanci vydělat v USA v kinech jakékoliv peníze. Distributoři se pak často rozhodnou film raději přestříhat, aby se postihu vyhnuli. A stejná verze se pak nezřídka uvádí celosvětově.
Míjení něčemu takovému naštěstí bylo ušetřeno. Chopila se jej společnosti MUBI, která se rozhodla v Severní Americe snímek uvést bez známky od MPA. To znamená, že jen minimum kin bude ochotný film uvést, ale režisér je s touhle variantou spokojený. Přestříhání vůbec nebral jako možnou variantu, šlo by to proti tomu, o čem Míjení pojednává. Důvodová zpráva MPA na Sachse podle jeho slov působila jako něco, co napsala prudérní babička a vůbec neodpovídá soudobým normám. Osobně se navíc domnívá, že přísnou známku MPA navrhla jen proto, že je ve filmu vyobrazený sex dvou mužů. MPA takový výklad popírá, nicméně dlouhodobě se svým chováním neprojevuje jako zrovna důvěrohodný orgán…
Po uvedení do amerických kin MUBI film nabídne také na své streamovací platformě, která je dostupná celosvětově, včetně Česka. Film na festivalech sklízí pozitivní recenze, kritici chválí především výkony Franze Rogowskiho, Bena Whishawa a Adèle Exarchopoulos v hlavních rolích a upřímný přístup k lidskému chování a interpersonálním vztahům. Film byl uvedený také na letošním ročníku festivalu v Karlových Varech, který jej uvedl takto:
Tomas dokončil svůj poslední film a při té příležitosti si začíná románek s učitelkou Agathou. Poddáním se touze po nepoznaném, tedy poměru se ženou, testuje trpělivost svého manžela Martina, s nímž vede sice idylický, ale usedlý život. Ve svém osmém filmu se Ira Sachs, mistr ve vystižení i těch nejjemnějších vztahových nuancí, věnuje složitostem milostného trojúhelníku. Hlavní role svěřil výrazným tvářím současného evropského filmu, Franzi Rogowskému, Adèle Exarchopoulos a Benu Whishawovi, kteří vdechli život postavám, jež v kulisách současné Paříže opakovaně zjišťují, jak je lidská touha spalující, ale zpravidla nestálá a proměnlivá.
Foto: MUBI