Mezi desítku nejnavštěvovanějších filmů proklouzly tento týden rovnou čtyři novinky. A to docela zajímavé: Nové horory s Russellem Crowem či Nicolasem Cagem. Přesto ani společnými silami neutržily novinky zdaleka tolik, jako Super Mario Bros. ve filmu, kteří nadále s velkým přehledem vládnou návštěvnosti a dál trhají rekordy.
Na největším trhu v Severní Americe Mariovi oproti už tak vysoké premiéře poklesly ve druhém týdnu tržby jen o 41%. Utržil opulentních 87 milionů dolarů, což je největší tržba druhého víkendu, jaké kdy libovolný animovaný film docílil (dosud tenhle titul drželo Ledové království 2 s 86 miliony). Zároveň jde o historicky 9. nejlepší druhý víkend v amerických pokladnách celkově. V tuto chvíli je utrženo v USA celkem 348 milionů. Třísetmilionovou hranici se podařilo překročit po 11 dnech, což je druhý nejrychlejší čas pro animák a 15. nejlepší čas vůbec. Už v tuhle chvíli je Mario 9. nejúspěšnějším filmem amerických kin od začátku pandemie a pokořit už se kupříkladu podařilo celoživotní tržby Thora: Lásky jako hrom (celkem 343 milion). Dohromady by film v USA mohl utržit něco mezi 500 a 600 miliony.
Mezinárodně se dařilo také skvěle. Všechny ostatní trhy v úhrnu za víkend přihodily do prasátka tučných 94 milionů, což znamená propad pouze ve výši 45% oproti premiérovému víkendu. Po Spojených státech si film vede nejlépe v Mexiku (52 milionů), Británii (44 milionů), Německu (30 milionů), Francii (21 milionů) a Austrálii (20 milionů). Celkem je na mezinárodních trzích utrženo přes 330 milionů a celosvětová suma prozatím dělá 678 mega! Předpokládá se, že miliardovou hranici film pokoří nejpozději v květnu a stane se první letošní premiérou, které se to podaří.
Dvojkou víkendu se stal Papežův vymítač. Oproti Mariovi však s výrazným propadem. Premiéra v USA snímku vynesla podle různých zdrojů 8,5 - 9 milionů dolarů. To je o tři miliony méně, než se filmu povedlo utržit minulý víkend, při premiéře mimo USA. Celosvětový úhrn momentálně činí zhruba 36 milionů. Rozpočet však údajně byl pouze osmnáctimilionový, takže už teď má snímek splacené náklady na výrobu. Za další týden, dva budou splacené náklady na propagaci a pak už se jen vydělává. Takže rozumná investice.
Na třetí místo spadl John Wick 4. Ten při svém čtvrtém víkendu promítání utržil v Severní Americe necelých 8 milionů. Je tedy dohromady už skoro na 160 milionech a do překonání trojky už chybí jen zhruba týden. Mezinárodní trhy přinesly dalších skoro 19 milionů a úhrn mimo Spojené státy se prozatím zastavuje na částce 189 melounů. To už je víc než u libovolného předchozího dílu série a překonat se povedlo už i globální součet. Čtyřka dohromady celosvětově utržila bez mála 350 milionů, zatímco dosud nejúspěšnější trojka zvládla „pouze“ 328 milionů.
Určité nejasnosti otazníky ale zatím stále existují kolem výdělečnosti snímku. Čtyřka měla stomilionový rozpočet a záleží hodně na tom, jak drahá byla reklama. Nejspíš se do ní investovalo něco mezi 50 a 100 miliony. I kdybychom se pohybovali u horní hranice, tak by to znamenalo, že se film dost možná stihne zaplatit ještě před tím, než opustí kina a následně tedy cokoliv co vydělá v domácí distribuci už bude zisk. Značka si tak dál může gratulovat, jakožto hit, který vzešel prakticky z ničeho.
Až čtvrtá příčka patří druhé novince týdne, upírskému filmu Renfield s Nicolasem Cagem v hlavní roli. Premiéra přinesla 7,77 milionu a to není žádná velká sláva. Podle veřejně dostupných informací totiž film stál 65 milionů. Pokud by reklama byla spíše levnějšího charakteru, pak by film v kinech potřeboval ke svému zaplacení utržit zhruba 200 milionů. To ale vzhledem k výsledkům působí jako nedostižná meta: Mezinárodně to totiž oproti USA nebylo o moc lepší – utržilo se zatím jen dalších 2,2 milionu.
Air: Zrození legendy, kde se dozvíte podrobnosti o úspěchu značky Nike, má za víkend 7,72 milionu. To znamená oproti premiéře celkem výrazný propad. Podobná dramata bez žánrových atrakcí přitom v současné době dokážou uspět jen tehdy, když se za nimi diváci týden co týden vracejí, protože při premiéře nikdy nesvedou naráz nalákat davy. Bena Afflecka nicméně nějaká velká divácká šuškanda zjevně neprovází, a tak si většinu publika najde až na video trhu, kam jej jistě služba Amazon Prime Video brzy přesune. Prozatím je v USA utrženo 33 milionů, celosvětově 54.
Dungeons & Dragons: Čest zlodějů padá podobně střemhlav. Promítá se třetím týdnem, tržby se stejně jako u Air propadly oproti minulému víkendu o polovinu. U D&D je to daleko vážnější problém: Film byl výrazně dražší, nevznikl pro streamovací službu, ale přímo pro kina, a měl být začátkem nové velké ságy. To začíná znít, jako utopie. Tento víkend se v amerických kinech povedlo utržit 7,3 milionu, mezinárodně zhruba dvojnásobek. To máme 74 milionů z USA, 157 z celého světa a stopadesátimilionový rozpočet. „Dračí doupě po ukončení promítání v kinech bude mít na účtu maximálně 220 milionů, což je méně než polovina částky, kterou by bylo potřeba utržit, aby se zaplatily investované náklady do rozpočtu a propagace.
Sedmička patří další novince. Do kin ve Státech dorazilo japonské animé Suzume, jehož by se diváci v českých kinech měli dočkat letos v červenci. U Američanů zatím japonský animovaný film vybral za vstupenky 5 milionů, což je nicméně plivnutí oproti mezinárodním příjmům. Jen v domovském Japonsku snímek utržil už 108 milionů, v Číně dalších 102 milionů. Globální úhrn už činí 261 milionů. V tuto chvíli jde také o historicky 5. nejúspěšnější animé film.
Další novinkou je komedie Mafia Mamma. Ta od začátku vypadala jako doplňková nabídka, jež se jde do kin podívat ze zdvořilosti, než se natrvalo zabydlí na video trhu. A přesně tak to dopadlo. Snímek nedokázal překonat ani japonský animák a utržil jen 2 miliony. Na deváté pozici víkendového žebříčku následuje Vřískot 6 a jeho 1,4 milionu. Celkem má vraždící bubák z USA necelých 107 milionů a z celého světa téměř 167 milionů. Šetka je tedy oficiálně nejúspěšnějším dílem série v USA a celosvětově nejúspěšnějším dílem série by se mohla stát už příští víkend. Zatím zaostává zhruba 5 milionů za dvojkou a 6 milionů za jedničkou. Elitní desítku uzavírá ještě jedna novinka, nenápadný horor Nefarious. Ten utržil 1,3 milionu a nejspíš brzy z kin zase zmizí.
Co zajímavého se dělo mimo elitní desítku? Do kin vstoupila novinka hororového hitmakera Ariho Astera On se bojí (Beau Is Afraid). Zatím se promítala ve čtyřech kinech a utržila při tom 320 tisíc dolarů. Uvidíme, zda se lokální úspěch v klubových kinech přetaví i v širší divácký zájem. Kocour v botách 2 už v USA žádné velké zázraky nedělá, ale od té doby, co jsme o něm psali naposledy si celosvětově polepšil celkem hezky, díky pozdní premiéře v Japonsku. Celkem to dotáhl na 483 milionů.
Což je víc, než za celou svou dráhu dokázal poskládat Ant-Man a Wasp: Quantumania. Ten po devíti týdnech promítání dostává z pokladen už jen drobné a dotáhl to celkově jen na 467 milionů. Při výrazně vyšších nákladech i očekáváních, než měl Kocour. Pro Marvel je to historicky šestý nejhorší výsledek, kdy si hůř vedly jen filmy uváděné v pandemii a několik málo snímků z marvelovských začátků, kdy ještě filmy studia nebyly tak úspěšné (a tak nákladné). Lépe si vedl dokonce i osm let starý první Ant-Man, který se točil zhruba s polovičním rozpočtem a dokázal utržit asi o 50 milionů víc!
Příští týden si zkusí na Super Maria vyšlápnout On se bojí v širším nasazení, Smrtelné zlo: Probuzení, nové zpracování Války světů, horor The Tank, detektivní thriller To Catch a Killer nebo novinka Guye Ritchieho The Covenant. Bude z čeho vybírat.
Titulní foto: Papežův vymítač
Zdroje: Deadline, The Numbers, Crunchyroll, Exhibitor Relations Co., Luiz Fernando