Recenze Super Mario Bros. ve filmu nikterak zázračné nemají. V zásadě jde o průměrný animák s chabým příběhem a postavami. Co je však podstatné, snímek je neurážlivý, má hromadu odkazů na hry a dokázal na to všechno přilákat diváky, kteří jsou spokojení. Výsledky v kinech jsou tak fenomenální.
Jen za víkend na největším trhu ve Spojených státech diváci nakoupili vstupenky za 146 milionů dolarů. To je druhý nejlepší víkendový otevírák animáku po Úžasňákových 2 (182 milionů) a třetí největší velikonoční víkend po Batman v Superman (181 milionů) a Rychle a zběsile 7 (161 milionů). Dále jde o 4. nejlepší úvodní víkend od začátku pandemie (Spider-Man: Bez domova – 260 milionů, Doctor Strange 2 – 187 milionů, Black Panther 2 – 181 milionů). A bavíme se také o nejlepším úvodním víkendu pro jakýkoliv film inspirovaný videohrou, kdy dosud nejlepší skóre držel konkurenční Ježek Sonic 2 od Segy, který loni v dubnu za úvodní víkend utržil 72 milionů.
Jenže pozor, jsou Velikonoce, a tak není Mario v amerických kinech od pátku nebo čtvrteční noci. Promítá se už od středy. A za pět dní v kinech už snímek v USA stačil utržit 204 milionů! To je nejlepší americká premiéra za období středa-neděle v dosavadní historii, kdy dosud drželi primát Transformers 2 s 200 miliony. Jde o teprve druhý film uvedený v roce 2023, kterému se podařilo přesáhnout v USA dvousetmilionovou hranici (dosud to dokázal pouze Ant-Man 3, kterého Mario už zítra pokoří v jeho celkových tržbách) a také o čtvrté nejrychlejší dosažení dvousetmilionové částky od začátku pandemie. Ze Super Mario Bros. se také stává historicky nejúspěšnější videoherní film v amerických pokladnách. Dosud jím byl Ježek Sonic 2, který za celou dobu svého promítání utržil 190 milionů.
Nastřádaných bodíků ale pořád není dost, tak pojďme na globální hřiště. Mimo USA Mario do konce víkendu utrží 173 milionů. Nejlépe si film vede v Mexiku, kde se s 27 miliony snímek docela slušně přiblížil dosud největší lokální premiéře, Avengers: Endgame (skoro 32 milionů). Obecně největší zájem panuje v Evropě a Latinské Americe, v Číně a Asii obecně to zas taková sláva není (v Koreji a Japonsku bude film uveden až koncem měsíce).
V součtu tedy zatím Mario stačil utržit 377 milionů. To je historicky nejlepší celosvětový premiérový týden animovaného filmu (dosud titul drželo Ledové království 2 s 358 miliony) a historicky 18. největší celosvětová premiéra (ačkoliv tohle číslo je samozřejmě poněkud ošidné, protože každý film souběžně startuje v trochu odlišném počtu států). Už teď jsou Super Mario Bros. šestým nejúspěšnějším videoherním filmem historie a první Warcraft (438 milionů) přeskočí už za pár dní. Za úvodní víkend Mario překonal prognózy analytiků skoro o 100 milionů, má mezi diváky dobrou šuškandu a v nejbližší době jej nečeká žádná výrazná rodinná konkurence. Snímek tak může reálně pomýšlet na překonání miliardové laťky.
Pojďme se podívat, co se děje mimo rekordní první příčku. John Wick 4 za víkend přidal v USA dalších téměř 15 milionů. To dělá celkem 147 milionů v USA skoro 269 milionů celosvětově. Takže stále vynikající výkonnost. To bohužel nejde říct o Dungeons & Dragons: Cti zlodějů. Kritiky chválená fantasy neměla nikterak silný ani první víkend a v tom druhém zaznamenala oproti premiéře nepříjemný pokles o 61%. Z filmu tedy trvalka nebude a vzhledem k poměrně vysokým nákladům míří k neúspěchu. Plány na rozmáchlé univerzu tak dost možná vezmou za své, nebo se minimálně zcela přemístí do televize. Víkendová tržba ve Státech činila 14,5 milionu, v úhrnu je v USA utrženo 62 milionů, globálně 124.
Na čtvrté pozici je druhá novinka týdne - Air: Zrození legendy. Film o úspěchu tenisek Nike z dílny Bena Afflecka se také promítá už od středy a od té doby utržil 20 milionů. Mezinárodně se podařilo urvat další desítku a dohromady tedy zatím zhruba 30 milionů. Tady bude hodně záležet na tom, zda se „dospělá“ cílovka bude do kin postupně trousit, jako tomu bylo například nedávno u Muže jménem Otto s Tomem Hanksem, anebo zájem začne rychle uvadat. Snímek byl totiž poměrně nákladný (údajně 70-90 milionů), takže by si s takhle nízkou návštěvností rozhodně nevystačil. Tedy, pokud by šlo o běžný studio projekt. Air nicméně připravila společnost Amazon, pro kterou je výdělek v kinech spíš takový bonus a hlavní je, že následně bude snímek lákadlem pro streamovací službu Amazon Prime Video.
Pátá příčka patří Vřískotu 6. Ten si za svůj pátý víkend připisuje další 3,3 milionu a z kin v Severní Americe už má celkem skoro 104 milionů dolarů. Tím pádem se šestka stává nejúspěšnějším dílem série v USA, když o pár set tisíc předběhla dosud nepokořenou jedničku. Celosvětově je pro tuto chvíli sečteno 158 milionů, takže k překonání předchozích dílů ještě notný kus cesty chybí. Šestou pozici drží křesťanský snímek His Only Son, který si přes Velikonoce připsal další 3 miliony a dohromady jich utržil 11.
Až 7. místo víkendového žebříčku obsadil Creed 3, jemuž to ale vůbec nemusí vadit, protože má dávno vyděláno. V tuhle chvíli už studio film nabízí online, do kina nicméně diváci stále chodí a do prasátka přihodily další 2,8 milionu. Sakumprásk to zatím dělá 153 milionů z USA (podle odhadů by film mohl končit někde u 160) a 268 celosvětově. Už za pár dní se podaří překonat výsledek Rockyho III (270 milionů) a ze třetího Creeda se stane druhý nejúspěšnější film Rockyho ságy po Rockym IV (300 milionů).
Shazam! Hněv bohů dál klesá do propasti. Ve čtvrtém týdnu promítání utržil zoufalý 1,6 milionu z USA dosud nedal dohromady ani 57 mega. Celosvětově to není o moc lepší – Utrženo je celkem 128 milionů a překročení alespoň stopadesátimilionové částky je prakticky nereálný sen. O příčku níž se umístila třetí novinka týdne, komedie Paint, kde Owen Wilson paroduje malíře Boba Rosse. Film promítala asi osmistovka kin, neměl zázračné recenze a po všech směrech jde o okrajovou záležitost. Utržit se povedlo jen 750 tisíc a film brzy z kin zmizí. Elitní desítku uzavírá nezávislák Thousand and One, který za svůj druhý víkend v kinech utržil zanedbatelných 600 tisíc a dohromady má na účtu necelé 3 miliony. Téměř jistě se o filmu v rámci finanční rubriky bavíme naposledy.
Končíme s malým předkrmem pro příští týden. Na 43 mezinárodních trzích už byl uvedený horor s Russellem Crowem, Papežův vymítač. Zatím menší snímek utržil slušných 12 milionů a v příštím týdnu se ukáže, jak si povede v USA. Dalšími výraznějšími novinkami budou On se bojí, Renfield a Mafia Mamma, ale je dost pravděpodobné, že jedničkou i nadále zůstanou Super Mario Bros.
Titulní foto: Super Mario Bros. ve filmu
Zdroje: Deadline I, II, Box Office Mojo, The Numbers, Exhibitor Relations Co., Luiz Fernando