Ve věku 82 let zemřela hollywoodská hvězda Raquel Welch. Zesnula 15. února, po krátké nemoci doma v Los Angeles. Úmrtí veřejnosti potvrdili její zástupci.
Narodila se jako Jo Raquel Tejada v roce 1940 v americkém Chicagu do rodiny architekta původem z Bolivie a maminky s britskými kořeny. Dospívání strávila v San Diegu. Od útlého věku chtěla vystupovat před lidmi a od sedmi let dělala balet. V sedmnácti tance nechala, protože podle učitele neměla k profesionální dráze vhodnou tělesnou konstituci. Tou dobou už za sebou měla vítězství v několika teenagerských soutěžích krásy. Na vysoké kole už směřovala k herecké dráze a vystupovala v několika divadelních hrách a hlásila počasí v televizi. Zároveň se ale vdala a měla dvě děti. Školu nedokončila, s manželem se rozvedla, odstěhovala se do Dallasu, kde pracovala jako servírka a modelka.
V roce 1963 se odstěhovala do Los Angeles a definitivně nastartovala hereckou kariéru. Spolu s manažerem si vědomě vzali za cíl udělat z Raquel sex symbol. První malou roličku měla roku 1964 ve snímku A House Is Not a Home. Jednu z prvních větších rolí dostala roku 1965 v plážovém filmu A Swingin' Summer, kde se začala naplňovat její touha být sex symbolem, když magazíny obletěly její fotky v plavkách.
Velký průlom nastal o rok později, kdy měla hlavní ženskou roli ve sci-fi hitu Fantastická cesta a následně ve filmu Milion let před Kristem. Ten možná sám o sobě nebyl nijak přelomový, ale znovu zafungovalo přání stát se sex symbolem. V pravěkém snímku Welch vystupuje v kožešinových bikinách, což je výjev, který rychle získal ikonický status. Pamatovat si jej můžete například z klíčového plakátu v Útěku z věznice Shawshank.
Ve špionáži Phantom z roku 1967 poprvé byla prezentována jako hlavní herecká hvězda filmu. Následovaly westerny Bandolero! (1968) a Sto pušek (1969). O rok později zkusila vystoupit ze škatulky krásek a přijala komplikovanější roli ve filmu Myra Breckinrdidgeová. Ten ve své době vzbudil poprask, protože Welch ztvárnila transsexuální ženu. Přerod v seriózní herečku nicméně nenastal a po většinu sedmdesátek byla Welch opět braná v potaz pro svůj vzhled.
V sedmdesátkách si nicméně prožila také „evropské období“, kdy natočila pár bijáků na starém kontinentu. Hned v několika zemích natočila koprodukční kriminálku Modrovous (1972). Ve Francii následně vznikly dva díly Tří mušketýrů (1973+1974) a Zvíře (1977) s Jeanem-Paulem Belmondem. Evropský výlet doplňuje ještě britská historická komedie Princ a chuďas (1977).
V 80. letech jí kariéra začala uvadat. Roku 1981 nedostala jednu z hlavních rolí v úspěšné soap opeře Dynastie. Hned rok nato začal její vleklý soud se studiem MGM, které ji vyhodilo po třech dnech natáčení z filmu Na plechárně. Údajně pro neplnění pracovních povinností, avšak podle Welch z ní studio chtělo udělat obětního beránka, na něhož svalí problematické natáčení. Herečka sice roku 1986 soudní spor vyhrála a vysoudila deset milionů, avšak od incidentu od ní Hollywood dával ruce pryč a vesměs dostávala jen okrajové role v televizi, z nichž vyčnívá pouze drama Right to Die, kde za úlohu ženy s nevyléčitelnou nemocí byla oceněna Zlatým glóbem.
Vedle camea v Bláznivé střele 33 a 1/3 se na plátna se vrátila až roku 1998 ve slaboučké komedii Bláznivý boss, za níž byla rovnou „oceněna“ Zlatou malinou. Jinak hrála tu a tam hostovala v televizních seriálech, hrála divadlo nebo se pokoušela o pěveckou kariéru. Poslední zajímavější filmovou příležitostí pro ni byla vedlejší role v Pravé blondýnce (2001). Naposledy stanula před kamerou roku 2017, kdy dostala jednu z hlavních rolí v sitcomu Date My Dad, ten ale skončil už po deseti epizodách.
Čest její památce a upřímnou soustrast pozůstalým.
Titulní foto: Raquel Welch ve filmu Milion let před Kristem
Zdroj: ABC