Horory podle skutečných událostí to mají těžké. Většinou je jejich studna inspirace tak podezřelá, že se podvod na diváka odhalí už před premiérou, jako třeba v případě otřesného Čtvrtého druhu. Nejnovější film současného krále hororu, Jamese Wana, však zachází s údajnou reálností zobrazených událostí ještě dále. Titulní dvojice manželů Warrenových (Patrick Wilson a Vera Farmiga) jsou totiž skuteční lovci paranormálních aktivit, kteří za svou kariéru vyšetřovali několik tisíc údajných výskytů démonů. Ironicky však zrovna V zajetí démonů auru realističnosti vůbec nepotřebuje. Díky vynikající režii a chytrému scénáři vás i tak dožene na pokraj psychického zdraví.
Už v prvních minutách, kdy manželé Warrenovi prezentují jeden ze svých starých případů univerzitním studentům, teče z plátna pořádná dávka napětí a strachu. Už ve svých minulých filmech jako Saw nebo Insidious dokázal Wan, že jen málokdo si v současnosti dokáže tak mistrovsky budovat napětí a nervózní atmosféru. To všechno samozřejmě potvrzuje i zde, jedním z klíčů k úspěchu je ale na horor až překvapivě fungující a vtahující scénář. Od poklidné úvodní půlhodiny až po strhující klimax je V zajetí démonů precizně příběhově vystavěná podívaná. Zatímco v první polovině střídá dvě paralelní linie a dává tak divákovi čas na oddych, po přehoupnutí do divoké druhé poloviny už to divák schytává v podstatě permanentně. Celý příběh přitom po celou dobu dává smysl, postavy se chovají naprosto smysluplně (přičemž chování postav je Achillova pata dnešního hororu) a děj nikdy nesklouzne do vln fantasmagorie.
Wan přitom moc dobře ví, jak v děsivých scénách způsobit divákům infarkt. Šikovně volí mimořádně nepohodlné úhly kamery, pomalu zoomuje do temných prostorů a velice málo sklouzává k laciným lekačkám. O znepokojivý hudební doprovod se opět postaral Joseph Bishara, ale na rozdíl od Insidious s ním Wan tentokrát spíš šetří. Dočkáte se několika dlouhých sekvencí s houslovým vrzáním, ale vzhledem k výrazně umírněnější stylizaci hrají prim spíš nepříjemné zvuky a ruchy rozléhající se domem. Bezchybná režie a v podstatě veškeré technické kategorie s ní spojené (kamera, zvuk, střih) jen přispívají k neopakovatelné atmosféře a dávají V zajetí démonů nádech vyloženě „áčkového“ hororu, což se dnes vidí už jen zřídka.
Svůj podíl na úspěchu mají i jednoduše načrtnuté, ale fungující postavy obou paranormálních vyšetřovatelů. Ed a Lorraine Warrenovi ve velmi dobrém podání Wanova oblíbence Patricka Wilsona a Very Farmigy plní roli titulních hrdinů víc než solidně. Lehký náznak psychologie a vztahových problémů kolem jejich manželství sice nepatří mezi nejlepší momenty filmu, ale v jeho kontextu neruší. Malý bonus za casting si odnáší strašená rodina Perronů, kde se vyloupl ne jeden, ale hned pět přesvědčivých dětských/mladistvých herců, kterým to křičení zkrátka budete věřit.
Co však z V zajetí démonů (ten název je mor) dělá mnohem zajímavější žánrovku, je jeho stylizace do hororů šedesátých až sedmdesátých let. Textový úvod o pozadí manželů Warrenových navodí starosvětskou atmosféru, některé dějové kličky zase připomenou legendárního Vymítače ďábla nebo Polanského psychologický thriller Rosemary má děťátko. Wan zmíněným klasikám vzdává hold, v ničem je ale vyloženě nekopíruje. Naopak je svým způsobem upravuje a používá v nich moderní postupy. Jedním z nichž je například využití found footage, kterým Wan vyhrotí už tak lahůdkovou scénu ze sklepa rodiny Perronů. V zajetí démonů tak působí jako velice povedený mix hororů ze staré školy s moderním hororem 21. století.
Verdikt
Byl bych spokojen, kdyby byl nejnovější Wanův film kvalitativně na úrovni výborného Insidious. V zajetí démonů je ale díky neodolatelné stylizaci sedmdesátkových hororů, fantastické režii a solidnímu hereckému doprovodu ještě o stupínek výš. A co je nejpříjemnější, tohle není obskurní strašení, ve kterém najde zalíbení jen pár diváků na festivalech. V zajetí démonů je skutečně áčkový, poctivý horor, který se bude líbit každému, kdo se v záplavě podprůměrných duchařin ještě nezapomněl bát. V rámci žánru jistě vrchol letošní tvorby.