Drama Grand Jeté si odbylo premiéru na letošním festivalu Berlinale v únoru. V srpnu se dočkalo nasazení do širší německé distribuce a postupně zamíří také na další trhy. Snímek budí pozornost především kontroverzním tématem, kdy je v centru tabuizovaný milostný vztah mezi matkou a synem.
Nadja byla nadějnou baletkou. Masochistická honba za kariérou snů její tělo nechala pochroumané a poseté jizvami, které lze vnímat jako určitou mapu mučení, kterým si tanečnice musejí denně procházet. Nadja svého snu nedosáhla a v současnosti pracuje jako taneční instruktorka. Rozhodne se navštívit po letech syna, kterého hned v dětství odložila ke svojí matce. Mario je podobně jako ona posedlý svojí tělesností a také je ochotný podstoupit spoustu bolesti, aby docílil fyzičky, po jaké touží. Když Nadja zaklepe na jeho dveře, začíná křehký vztah, který boří veškerá tabu.
Ve dvou hlavních rolích vystupují Sarah Nevada Grether a Emil von Schönfels. V upoutávce je cítit artistní pojetí snímku, kdy se vyprávění hodně soustředí na detaily lidských těl, na nejrůznější zvuky, jež těla vydávají. Zřejmě nás čeká skoro až lyrický portrét zakázaného vztahu, který bude dávat do kontrastu to, jak si dovedou být oba dva protagonisté blízcí, ale zároveň i to, jak je jejich vztah nevhodný a potenciálně zničující.
Film natočila německá režisérka Isabelle Stever, která má za sebou ne zrovna zanedbatelnou kariéru, avšak její dílo je u nás prakticky neznámé. Dosavadní ohlasy hodnotí její novinku mírně nadprůměrně, kdy recenzenti mluví hlavně o výrazném vizuálním zpracování a kontroverzním tématu.
Podklady a foto: Brave New Work