Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá

Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zobrazit dalších 7 obrázků
Žhářka pohořela a obecně si ostatní filmy vedou podstatně hůř než zabrzděný Mnohovesmír šílenství.

Jednu věc si pojďme říct hned. Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství dál dělá v pokladnách obří tržby a jednoznačně bude výdělečný. Při druhém víkendu promítání snímek utržil ve Spojených státech 61 milionů dolarů a ve zbytku světa dalších 83 milionů. To znamená, že v USA je utrženo přes 291 milionů, mezinárodně přes 396 milionů a úhrn v tuhle chvíli dělá 688 mega. Vysoký rozpočet a náklady na marketing jsou už dost možná splacené a snímek Disneymu a Marvelu vesele vydělává.

Když se ale na výkonnost filmu podíváme detailněji, začne zdánlivě růžový obrázek nabírat trhliny. Oproti úvodnímu víkendu se Doctor Strange 2 propadl o 67 procent! To jej řadí vedle filmů, jako jsou Batman v Superman, Hulk, Muž z oceli nebo Fantastická čtyřka. Ano, můžete namítat, že veleúspěšný Spider-Man: Bez domova se také propadl podobně výrazně. Nebo loňská Black Widow. Tak možná nejde o nic tak překvapivého, ne? Tak jednoduché to není. Black Widow svůj propad může svádět na dozvuky pandemie, dostupnost snímku na streamovací službě Disney+ popřípadě pirátství. Spider-Mana zbrzdily vánoční svátky a následně se zase rozjel. Strange v rukávu žádné výmluvy nemá.

Marvel Studios
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství

Přistoupit k situaci můžeme k několika úhlům pohledu. Možná je to prostě další důkaz toho, že se filmový byznys jako celek mění. Publikum má k dispozici stále širší paletu způsobů, jakými se může zabavit. A nástup streamovacích služeb ruku v ruce s pandemií urychlil odliv diváků z kin. Pak je možné, že se prostě začíná projevovat únava materiálu.

Diváci si užili vyvrcholení marvelovského universa spolu s Avengers: Endgame. Následně byl ještě díky silnému nostlagickému faktoru výjimkou výjimkou Spider-Man: Bez domova, ale žádné další marvelovky už na publikum nepůsobily dostatečně výjimečně, zvlášť když se nové příběhy začaly co čtvrt roku objevovat „zdarma“ na Disney+. Jamile nějakých dvacet týdnů v roce můžete nový Marvel vidět doma v obýváku, punc výjimečnosti se u filmů vytrácí. Vedle toho se s marvelovkami snaží svézt ještě filmy studia Sony (Morbius, Venom 2), které ale jen dělají komiksovkám špatné jméno a dál přehlcují trh.

KVIFF
Rozkoš

Ruku v ruce s minisériemi může jít pocit, že se sváteční diváci začínají v marvelovských příbězích ztrácet. Zatímco skalním fanouškům příval nového materiálu nevadí, „civilisté“ mohou nabýt dojmu, že si před návštěvou kina musí splnit „domácí úkol“, pokud chtějí pochopit, co se v novém filmu děje. No a pak jsou tu samozřejmě slabé ohlasy. Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství nebyl hodnocený mizerně, avšak zůstal za očekáváním, nesplnil vysoké nároky, které na něj dopředu byly kladeny a šuškanda byla slabá. Lidé si mezi sebou film dostatečně nedoporučili a skalní fandové komiksů si nedopřáli tolik opakovaných shlédnutí, kolik by si jich dali v minulosti.

Pokud si Thor: Láska jako hrom či Black Panther: Wakanda Forever povedou skvěle, tak lze Doctora Strange brát jako určitý výkyv. Stejně tak ještě není všem dnům konec a může se ukázat, že z Mnohovesmíru šílenství bude v pokladnách silná trvalka (Zatím to tak ale nevypadá, snímek zřejmě zarazí své tržby někde kolem 900 milionů dolarů, což je u podobně nákladného a očekávaného spektáklu v dnešní době pro hollywoodské studio vlastně zklamání). Kdyby však nešlo o výkyv, avšak počátek trendu, tak nutně přijde nějaká reakce.

Paramount Pictures
Ježek Sonic 2

Bohužel, jak známe Hollywood, v Marvelu a Disneym si nezačnou sypat popel na hlavu. Neřeknou si, že musejí v marketingové kampani krotit nesplnitelný hype. Nedají si na přípravu jednotlivých filmů víc času. Nepřestanou horečnatě upravovat snímky za pochodu proto, že se kvůli vnějším okolnostem (pandemie, nešťastná spolupráce s komiksovkami studia Sony) najednou mají premiéru v proházeném pořadí a původní plán už nedává smysl. A stejně tak se nepřestanou dál šíleně nafukovat obří rozpočty, ačkoliv se v poslední době nedaří film uvést v Číně a pro dosažení přijatelných výsledků je třeba obsadit ohromný počet kinosálů a pokřivit tak zbytek kino trhu (...a potenciálně tím dál v lidech pěstovat neochotu chodit do kina).

Jako daleko pravděpodobnější působí naneštěstí ta varianta, že se na problém hodí ještě víc peněz a do kreativního procesu začne kecat ještě víc manažerů, kteří budou tlačit na vypravěčskou opatrnost (= nudu) a co největší množství laciných lákadel (různých cameí, co nedávají v rámci příběhu velký smysl apod.) pro diváky. Samozřejmě budu moc rád, pokud se ukáže, že jsem se mýlil, ale v rozumné rozhodování hollywoodského molochu jsem nikdy velkou důvěru neměl.

A24
Everything Everywhere All at Once

Zároveň se dá říct, že ať už budou velkofilmy do budoucnosti jakékoliv, zdá se, že v tuhle chvíli by se z nich kino trh asi neobešel. Dalších deset filmů žebříčky oproti Doktorovi předvedlo vesměs slabý výkon, přičemž většinu pořadí vyplnily právě velkofilmy (nebo alespoň „větší filmy“ z předchozích týdnů), novinky žádnou velkou parádu neudělaly. Horor Žhářka, natočený na motivy Stephena Kinga, se umístil na 4. příčce a utržil pouze 3,8 milionu. Celosvětová tržba činí 5,8 milionu. Naštěstí film nebyl drahý (12 milionů), takže by se po nějakém delším čase zaplatit mohl. Druhou novinkou je rodinná komedie Family Camp. Ta utržila jen 1,4 milionu, umístila se na 9. místě žebříčku a zřejmě brzy zmizí v propadlišti dějin. Takovou malou zajímavostí je snímek Pleasure, necenzurovaný pohled do světa pornografie, který sklidil pozornost na festivalech a teď konečně jde do běžné distribuce. Zatím se promítalo ve dvou kinech, kde mládeži nepřístupný snímek utržil 17 tisíc dolarů.

Zbytek žebříčku pojďme telegraficky: Animák Zlouni (2. příčka) utržil dalších skoro 7 milionů, celosvětově je utrženo 165 milionů, což je pro neprověřenou značku slušný výsledek. Ježek Sonic 2 na třetí příčce víkendu přidal 4,5 milionu, celkově má na účtu 355 milionů. Na pátém příčce se stále skvěle drží nezávislák Everything Everywhere All at Once. Podle kritiků letošní nejlepší film o paralelních realitách na rozdíl od Doctora Strange oproti minulému týdnu poklesl jen o 6 procent. Utržil další 3,3 milionu a celosvětová tržba už činí 52 milionů. To je na malý snímek parádní výsledek.

Warner Bros.
Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství na šesté příčce utržila 2,4 milionu. Tržby klesají, počet kinosálů, kde se film ještě promítá klesá také, dlouho už to trvat nebude a film svoje vydělávání ukončí. Momentální úhrn dělá 376 milionů a je možné, že se „Brumbál“ nepřehoupne v úhrnu přes 380 mega. U takhle drahého filmu nepřijatelný výsledek a fanoušci by se měli o další osud série brát. Ztracené město má další 1,7 milionu, dohromady pěkných 165 míčů. Na osmém místě je tragický Seveřan. Ve čtvrtém týdnu utržil také 1,7 milionu, dohromady jich má na účtu 58 a vzhledem k sedmdesátimilionovému rozpočtu jde o velký propadák.

Titulní foto: Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství

Zdroje: ERC Box Office, Box Office Mojo, The Numbers, Deadline

Galerie: 8

Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu Box Office: Pověst Marvelu jako hitmakera se pomalu drolí, Doctor Strange 2 padá | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest