Režisér Ridley Scott s chutí diváky oblažuje výlety do velkolepých historických kulis. Hned jeho první celovečerák, Soupeři, nás zavedl do období napoleonských válek. Legenda sice spadala do žánru fantasy, ale režisérovu lásku k historické estetice znovu potvrdila. Pak už přišly klasiky jako 1492: Dobytí ráje, Gladiátor nebo Království nebeské. Později svou sbírku historizujících bijáků Scott rozšířil ještě Robinem Hoodem a Exodem: Bohy a králi. Stále se mluví o Gladiátorovi 2 a plánovaný film Kitbag se znovu vrátí do časů Napoleona.
- Čtěte také: Vetřelec: Ridley Scott pracuje na dalším filmu
Ještě letos však uvidíme The Last Duel. V tom se Scott vydal do Francie 14. století a využil k tomu scénář Bena Afflecka s Mattem Damonem, kteří po letech opět znovu usedli ke společné klávesnici a opět se také společně objevili před kamerou.
Příběh filmu je inspirovaný skutečnými událostmi a vyobrazuje tehdejší právní zvyklost, kdy bylo možné spor rozřešit vzájemným duelem (fanoušci Hry o trůny „soud soubojem“ moc dobře znají). Na tom by ještě vzhledem k historickému období nebylo nic až tak zvláštního. Okolnosti konkrétního případu jsou nicméně agonizující a ukazují, jak zvrácená a barbarská tehdejší doba byla. Tento konkrétní duel (který byl ten poslední, který ve Francii právní spory řešil) má rozsoudit dva muže. Jeden tvrdí, že mu ten druhý znásilnil ženu, ten trvá na tom, že s ním paní Marguerite souložila dobrovolně.
Události sledujeme z pohledu Marguerite, která je v celé záležitosti pouze pasivním činitelem. Buď „poškozený majetek“, nebo děvka. Její pocity nikoho nezajímají, její slovo nic neznamená. Důležité je jen to, co o ní říkají dva různí muži. Tím, že jeden z nich zabije toho druhého Bůh vyjeví, který z nich říká pravdu. Pokud vyhraje údajný násilník, bude jako cizoložnice a lhářka upálena na hranici. Pokud vyhraje její manžel, bude nadále nucena žít s někým, kdo se cítí být dotčený tím, že má „vadnou“ ženu a byl ochotný riskovat její život, jen aby uhájil svou vlastní čest.
Prostě totálně zdegenerovaná doba, jejíž zoufalství se zračí na tváři Jodie Comer (Na mušce) přímo děsivě. Matt Damon jako její manžel a Adam Driver jako opoziční duelant jsou oba už od pohledu správně slizcí parchanti. Ben Affleck jako král možná působí trochu rozpačitě, když má barbarskou událost posvětit, ale pořád to udělá, takže uvidíme, jak si se svojí nesympatickou figurou poradí on. Tak či tak v tomhle příběhu asi není prostor pro nějaké hrdinství a všichni z něj vyjdou jako poražení. Bude zajímavé sledovat, jak Ridley Scott takto nehollywoodskou látku zpracoval.
Datum české premiéry je stanoveno na 14. října, na scénáři se podílela ještě Nicole Holofcener a synopse je následující:
Děj se odehrává ve Francii čtrnáctého století a točí se kolem rytíře vracejícího se z bitvy ve Skotsku. Když se vrátí zpět domů, tak zjistí, že mu manželku znásilnil jeho panoš a dobrý přítel. Ten zatlouká a zatlouká, až spor nakonec skončí u krále. Ten se rozhodne pro řešení skrze duel na život a na smrt. Kdo má pravdu tedy určí Bůh, leč vyhraje-li panoš, má zemřít i rytířova manželka. Jedná se o poslední spor ve Francii, jenž byl řešen tímto způsobem a se souhlasem příslušných autorit.
Film vychází z knižní předlohy Erica Jagera, scénář napsali Ben Affleck, Matt Damon a Nicole Holofcener. Režíruje Ridley Scott. V hlavních rolích Ben Affleck, Matt Damon, Adam Driver a Jodie Comer. Datum premiéry v českých kinech je stanovené na 7. 1. 2021.
Podklady a foto: 20th Century Studios