Podle analytiků se kina plně nevzpamatují do roku 2024

Podle analytiků se kina plně nevzpamatují do roku 2024 | Fandíme filmu
Andreas Glöckner | Pixabay
Konkurenční analýza zároveň varuje, že vzhledem k posilujícímu streamu mohou kina přijít o podstatnou část příjmů, kterou už zřejmě nenahradí.

Jen málo odvětví se pandemie koronaviru prakticky vůbec nedotkla. Na první pohled by mohlo někoho překvapit, že dolů šel i zábavní průmysl, když po řadu dní nemohli lidé dělat prakticky nic jiného, než se bavit. Podle zjištění auditorské, účetní, daňové a poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers zábavní a mediální průmysl zažil v roce 2020 meziroční propad o 4% a klesl na úhrnnou částku dvou bilionů dolarů.

Jistě nepřekvapí, že v téhle oblasti na tom byla nejhůře zábava, kterou nelze konzumovat jinak, než osobně. Konkrétně příjmy kin (započítány příjmy z prodaných vstupenek, reklamy…) se propadly v roce 2020 na 13 miliard dolarů. Na úroveň před pandemií, tedy na částku ve výši zhruba 45 miliard dolarů, se kino průmysl podle PricewaterhouseCoopers znovu nevyšplhá dříve než v roce 2024.

Krom pandemie má na kina vliv také posilování streamovacích platforem. Počítá se s tím, že do roku 2025 celé odvětví ročně naroste téměř o 11 procent a v roce 2025 už by streaming sám o sobě mohl ročně vydělávat přes 81 miliard dolarů, což je suma skoro dvojnásobná oproti kinům. Stále však zní poměrně optimisticky, že podle PricewaterhouseCoopers je i navzdory narůstajícímu streamingu šance, že se kina mohou vrátit na předpandemickou úroveň.

Výzkum firmy MoffettNathanson už to tak optimisticky nevidí. Jejich analýzá předpokládá, že větší důraz na stream bude mít na kina zásadní vliv. Část filmů, které by dřív šly do kin, se přesouvá výhradně na stream. Část produkce je uváděna souběžně oběma způsoby. A i ty filmy, které budou nadále exkluzivně uváděny v kinech, budou v těch kinech promítány pouze 17-45 dní (oproti dřívějším 90), v závislosti na konkrétním snímku a jeho aktuálním výkonu.

To by podle výzkumu MoffettNathanson mohlo dlouhodobě znamenat odkrojení minimálně 30% tržeb kin. A je otázka, co bude výhledově znamenat. Dokážou kina nadále fungovat bez těch 30%? Bude to většinu z nich nutit klást ještě větší důraz na užší skupinu těch nejrentabilnějších titulů? A dokážou studia (zvlášť u velkofilmů) chybějících 30% z kin adekvátně nahradit příjmy ze streamu? To všechno jsou komplikované otázky, a pokud se na ně nepodaří najít uspokojivé odpovědi, tak reálně hrozí, že to do budoucna ovlivní skladbu vznikajících filmů (další rozevření nůžek, kdy ještě víc bude platit, že budou vznikat jen ty nejlevnější a jen ty nejdražší filmy a jen málo co mezi tím) a sníží se počet kin.

Prozatím jde ale jen o predikce analytických firem, realitu ukáže až čas. Zatím se můžeme utěšovat alespoň tím, že návštěvnost kin od začátku letošního roku prozatím stále narůstá.

Foto: Andreas Glöckner | Pixabay

Zdroje: Deadline I, II

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest