Tak je to opět tady. Jeden z největší každoročních svátků filmových fanoušků. Budou se rozdávat celosvětově nejznámější a nejuznávanější kulturní ocenění – Oscaři. V letošním pandemickém roce dlouho panovala obava, zda vůbec bude možné ceremonii uspořádat. Nakonec se to podařilo, do velké míry díky tomu, že bylo předávání zhruba o dva měsíce odloženo oproti běžnému termínu z předchozích let.
Kvůli pandemii se počítá s omezeným počtem hostů, jejich testováním, karanténami atp. Předávání se z klasického Dolby Theatre přesunulo do historické nádražní haly Union Station, kde bude možné udržovat mezi účastníky větší rozestupy. Oscary v žádném případě nechtěly předávat ceny přes Zoom, jako to zkoušely některé dosavadní ceremonie. Maximální počet nominovaných se má dostavit osobně a kvůli ztíženému cestování vyrostl také hub v Londýně, kam se mohou sjíždět nominovaní z Evropy. U nominovaných, kteří se nedostanou ani na jedno místo, se produkce snaží alespoň vyjednat spolehlivý satelitní přenos s lokálními televizními stanicemi z celého světa.
„Filmový“ ceremoniál
Z bezpečnostních důvodů byla tentokrát od zbytku ceremoniálu oddělena hudební čísla, která byla bezpečně předtočená. Čísla nebudou součástí hlavního vysílání, ale zazní v oficiálním předprogramu, který bude doplněný také o rozhovory a další obsah. A když je letos spousta věcí jinak, rozhodli se producenti překopat celý ceremoniál. Ten letos mají na starost Jesse Collins, Stacey Sher a především oscarový režisér a hollywoodský vizionář Steven Soderbergh. Ten uvádí, že chtěl netradiční ročník využít k velkým změnám. Nic se nemá dělat jen proto, že se to tak dělalo vždycky.
Ceny neuvede jeden moderátor, ale skupina 15 hollywoodských osobností (Brad Pitt, Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Halle Berry ad.), kterým Soderbergh říká „obsazení“. Celý večer chce podat hodně filmově. Chce se pokusit o to, aby nic během předávání nepůsobilo strojeně a vypočítavě. Chce dostat do večera přirozené emoce, ukázat vztah svého „obsazení“ k nominovaným filmům. Celý večer má kontinuálně navazovat a být tematicky ucelený. Filmový dojem má podtrhovat natáčení události na kamery s filmovými objektivy.
Kdy a kde sledovat
Předprogram začíná v noci na zítřek v 0:30 středoevropského času, hlavní program ve 2:00. Hlavní část programu od 2:00 nabídne ČT2 s českým simultánním překladem a komentářem.
Divákům chybějí masoví favorité
Plán pro ceremonii zní ambiciózně a nejde vyloučit, že skončí fiaskem. Zároveň je ale sympatické, že se někdo pokouší o změnu a mohlo by se jednat o jeden z nejvýraznějších přenosů celé oscarové historie. Tak či tak zřejmě půjde o podívanou jen pro ty největší cinefily, protože v pandemickém roce je o Oscary podstatně menší zájem. Jednak se lidé obecně méně zaobírají filmy, když aktivní zájem o kinematografii při zavření kin ochladl. A pak je třeba si přiznat, že letos mezi nominovanými chybějí výrazné divácké hity.
Je pravda, že se po dlouhé době poštěstilo, že byly nominovány jen filmy, které kritika vesměs vychválila. Chybí bizarní volby, cynické návnady na ceny a komerční hity s náznakem něčeho hlubšího, které by však bez kasovního úspěchu pozornost Akademie nikdy neupoutaly. Zvlášť americká filmová veřejnost také oslavuje skutečnost, že je letošní ročník výrazně diverzní. A tím nemyslím jen to, že polovina nominovaných herců nejsou běloši. Také tu máme rekordní množství ženských režisérek a scenáristek, tvůrce z Evropy a tematickou rozmanitost nominovaných filmů. A je jistě pozitivní, že bude uvrženo světlo na „malé“ snímky, které pozornosti širší veřejnosti unikají.
Současně ale prostě chybí vděčné divácké hity, které by během roku stačily nabrat fanouškovskou základnu. Letos tu není žádný Joker, žádná Bohemian Rhapsody, žádné Zrodila se hvězda nebo La La Land. Dost lidí možná vidělo Chicagský tribunál od Netflixu, ale skutečně si ten snímek zamilovali? Mimo hlavní kategorii by větší množství lidí mohlo fandit Boratovi 2 či animáku Duše, ale zbytek jsou už opravdu „klubové“ kousky, které u mainstreamového publika čekají na své objevení.
Kdo vyhraje
Jako téměř každý rok si zkusme tipnout, kdo nakonec vyhraje (alespoň ve větších kategoriích):
Nejlepší film: Vyhraje Země nomádů. Snímek posbíral ceny na festivalech, skoro všechna dílčí ocenění a má silné recenze. Ze všech nominovaných se nejspolehlivěji drží ve středu pozornosti a nejde o nijak kontroverzní film, který by velké množství hlasujících mohlo automaticky řadit až na spodek svého volebního lístku. Jako černý kůň by mohl zafungovat snímek Minari, jenž si získává přízeň veřejnosti svým tradičním příběhem o tom, jak filmař, který málem vzdal svoji kariéru, nakonec dostal příležitost vyprávět svůj výrazně osobní příběh. Kdyby v Akademii převážili tradicionalistické tendence dob minulých, mohl by vyhrát Chicagský tribunál.
Nejlepší režie: Vyhraje Chloe Zhao, režisérka Země nomádů. Svou paradokumentární lyrickou sondu mezi americké kočovníky natočila pevnou rukou, veřejnosti je sympatická, Akademie může být u začátku jejího velkého hollywoodského příběhu (jejím příštím snímkem je drahá marvelovka Eternals).
Nejlepší adaptovaný scénář: Vyhraje One Night in Miami. Konverzační záležitost, adaptace divadelní hry, chválený počin režisérky Reginy King, zaměřený na důležité otázky černošské (americké) historie.
Nejlepší původní scénář: Vyhraje snímek Nadějná mladá žena. Podobně jako loni Taika Waititi s Králíčkem Jojo a předtím Jordan Peele s Uteč je režisérka Emerald Fennell výraznou nastupující tvůrčí osobností, která za svůj úspěšný vstup mezi výrazné tvůrce bude oceněna „scenáristickou cenou útěchy“, zatímco v režijní a hlavní kategorii ostrouhá.
Nejlepší herečka v hlavní roli: Vyhraje Viola Davis za Ma Rainey – matka blues. Viola patří mezi herečky, kterým podle některých komentátorů Akademie „dluží“ nějakou další sošku, mohla by tedy být oceněna za kumulativní dosavadní zásluhy. Vedle toho Davis prošla úžasnou proměnou a podala výtečný výkon. Mohla by ji porazit Carey Mulligan, jež svým hereckým výkonem povýšila Nadějnou mladou ženou z psychologického thrilleru na silné charakterní drama, o němž se letos mluví ve spojitosti s cenami.
Nejlepší herec v hlavní roli: Vyhraje zesnulý Chadwick Boseman in memoriam za svůj výkon Ma Rainey – matka blues. Ve snímku byl dobrý a Akademie si nenechá příležitost jej při poslední možné příležitosti ocenit.
Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Vyhraje Yuh-Jung Youn ze snímku Minari. Tak jak ztvárnila ráznou babču ve filmu, tak vystupuje i na veřejnosti a při propagaci snímku a přebírání dosavadních dílčích cen se stala miláčkem publika.
Nejlepší herec ve vedlejší roli: Daniel Kaluuya sice hraje v historickém thrilleru Judas and the Black Messiah spíš hlavní roli, ale podobné úskoky nejsou při zařazování do kategorie na Oscarech ničím výjimečným. Právě díky tomu, že má Daniel oproti kolegům daleko víc prostoru a díky tomu, že jako vůdce Black Pantherů podal plamenný výkon, má cenu prakticky jistou.
Nejlepší mezinárodní film: Vyhraje dánská hořká komedie Chlast, která je divácky vděčná a Mads Mikkelsen svým závěrečným vystoupením dokáže diváky uhranout.
Nakolik jsem se absolutně mýlil, si můžete ověřit už dnes v noci. Budeme s vámi na sociálních sítích i tady na webu, kde budeme průběžně aktualizovat výsledky (kompletní nominaci prozatím najdete zde).
Zdroje: Akademie filmového umění a věd, ČT, ABC, Collider, Deadline I, II, Associated Press