Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu

Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu
Warner Bros.
Zobrazit dalších 25 obrázků
Není běžné, aby Hollywood zaplatil 70 milionů za předělání již hotového filmu. Mapujeme vznik režisérského sestřihu od prvních rozbrojů, až po šťastnou premiéru.

Už zítra HBO uvede čtyřhodinovou verzi Justice League Zacka Snydera. Film provází pohnutá historie a diváci už v roce 2017 mohli vidět v kinech dvouhodinovou verzi, jež byla dokončena bez Snyderovy spoluúčasti. Ještě než finální snímek uvidíme, pojďme si zmapovat trnitou cestu, která k němu vedla. Souhrn čerpá z rozsáhlých rozhovorů, které Zack Snyder, jeho manželka (producentka filmu) Deborah Snyder a další tvůrci poskytli Vanity Fair, New York Times a několika dalším médiím (kompletní výčet je dole pod článkem).

Potíže začaly už s Batman v Superman

Eroze vztahů mezi Snyderem a studiem Warner Bros. začala v roce 2016. Předchozí Snyderův film Batman v Superman utržil v kinech 873 milionů dolarů. To se může zdát jako velká suma, ale důležitý je kontext. Batman Christophera Nolana dvakrát utržil přes miliardu. Marvelovská konkurence s podstatně méně známými hrdiny dokázala utržit přes miliardu. Tady byli tři nejznámější superhrdinové světa naráz: Batman, Superman a Wonder Woman. Studio čekalo víc. Navíc náklady byly obrovské. Rozpočet činil 250 milionů, prostředky na propagaci 100-150 milionů. Je docela dobře možné, že Batman v Superman z uvedení v kinech vytvořil jen naprosto minimální zisk, což je u velkofilmů problém – počítá se s tím, že vydělají velké peníze, aby zaplatily studiu komerčně méně úspěšné projekty. Navíc recenze film ztrhaly. Studio Warner Bros. začalo panikařit.

Ideální by asi bylo přehodnotit celou strategii. Domluvit se se Snyderem na omezeném rozpočtu, najít jiného filmaře, v poklidu předělat budoucí plány. Jenže Justice League už měla stanovené datum premiéry, smlouvy byly podepsané a přípravy filmu se na základě Snyderovy vize nezadržitelně hnaly kupředu, aniž by si obě strany sedly a jednoznačně se domluvily na tom, čeho chtějí dosáhnout a jak toho hodlají docílit. Souběžně tak běžely dvě ideje. Snyder prostě chtěl točit pokračování Batman v Superman, v tom samém duchu jako doposud. Dle jeho soudu režisér prostě má nějaký tvůrčí projev, a pokud by se jej uměle snažil změnit, nedopadlo by to dobře. Warner měl jasno ve dvou věcech: Chtěl mít film divácky přitažlivější pro širší publikum a za každou cenu chtěl utržit alespoň miliardu.

Natáčení s hlídačem v zádech

Bylo nařízeno, že na place musí být vždy přítomný alespoň jeden z producentské dvojice Geoff JohnsJon Berg. Ti měli dohlédnout na to, aby film měl pokud možno co největší srdíčko a lehčí atmosféru. Podle Snydera do natáčení nějak zásadně nezasahovali, vlastně jen přinášeli návrhy na různé humorné vsuvky, jež Zackovi většinou připadaly poněkud mimo mísu. Nějaký vliv ale zřejmě Warner měl, protože jinde Snyder zmiňuje, že ve filmu chtěl udělat z Bruce Waynea a Lois Lane osudový pár, ale studio to zatrhlo.

Počátek konce přišel v lednu 2017, kdy Snyder přeložil první sestřih filmu Kevinu Tsujiharovi, tehdejšímu šéfu Warneru. Ten byl silně nespokojený a nařídil úpravy. Stěžejním požadavkem bylo, že film nesměl přesáhnout dvě hodiny. To podle Snydera znamenalo, že by paradoxně nezbyl čas na žádné humorné a osobní chvilky, po kterých vedení tak toužilo. Primárně ale rozhodnutí přineslo zásadní strukturní problémy, protože dvě hodiny působily jako příliš krátký čas pro představení rozsáhlé plejády postav.

Justice League podle Josse Whedona

Bylo zvažováno několik různých scenáristů, kteří měli pomoci snímek upravit. Nakonec byl zvolený Joss Whedon, autor úspěšných Avengers 1 a 2. Není však pravda, že by jej posvětil sám Snyder, jak se tehdy tradovalo. Whedona přivedl producent Geoff Johns, který s ním tehdy chystal nikdy nedokončenou celovečerní Batgirl. Zpočátku Snyder doufal, že spolupráce s Whedonem bude zábava, protože jde o nezpochybnitelně úspěšného tvůrce s pověstí skvělého scenáristy (mnoho let pracoval jako tzv. „script doctor“ a pomáhal Hollywoodu vylepšit problematické projekty – pomáhal vylepšit nebo vyloženě zachránit Nebezpečnou rychlost, Twister nebo Toy Story). V reálu ale Snyder s Whedonem mluvil jen jednou a rychle bylo patrné, že mu studio Warner svěřuje větší a větší kontrolu. Nejen, že měl radit s přetáčkami, ale část jich měl i zrežírovat. V té době Snyderům zemřela jejich dcera Autumn. Za normálních okolností by práce byla útěchou, místem, kam jdete přijít na jiné myšlenky. Namísto toho Snyderovi na place bojovali o každou maličkost a práce pro ně byla utrpením. Proto se Zack i Deborah rozhodli projekt zcela opustit. V tu chvíli se chtěli raději plně věnovat rodině, než aby denně sváděli další a další kreativní bitvy.

Film dokončil Joss Whedon, ačkoliv je pod ním podepsaný pouze jako spoluscenárista a jako režisér je v titulcích jmenovaný Snyder. Ten Jossův sestřih nikdy neviděl, nicméně Deborah tvrdí, že je v něm asi tři čtvrtě filmu přetočeno. Asi nelze vyloučit, že zvoleným střihem či upravenými dialogy šlo vyznění Justice League zvlášť v detailech zásadně pozměnit, nicméně recenzenti, kteří už film viděli, hovoří o tom, že kostra obou verzí je stejná, rozdíly jsou hlavně v detailech. A Whedonovy dotáčky dle dostupných údajů stály 25 milionů, což není částka, za kterou přetočíte tři čtvrtě hollywoodského velkofilmu.

V kinech přišel průšvih

Tak jako tak byl film dokončený v podobě, kdy se vzal Snyderův natočený materiál, přidaly se Whedonovy stylisticky odlišné dotáčky a celé se to scuklo na dvouhodinovou délku. Podle jednoho manažera z Warneru, který promluvil pod podmínkou anonymity, ve studiu věděli, že mají v rukou slabý film už před premiérou. Vliv na výsledek zřejmě mohlo mít i údajné Whedonovo neprofesionální chování během dotáček, jež se stalo předmětem interního šetření a jež by vydalo na samostatný článek.

Pak přišly kritické recenze a extrémně slabé finanční výsledky. Při rozpočtu zhruba 300 milionů dolarů (plus náklady na marketing cca 100-150 milionů) se podařilo utržit jen 658 milionů. Jakmile odečtete zhruba polovinu tržeb, která náleží provozovatelům kin, tak vám vyjde, že Justice League v roce 2017 byla těžce prodělečná.

Snyder se věnoval truchlící rodině, Whedon se pustil do seriálu The Nevers a DC Films se vydaly novým směrem, který se snažil od Snydera odpoutat A vcelku se mu to dařilo. Nové filmy měly lepší recenze i návštěvnost, nezdálo se tedy, že by mnoho lidí mrzelo, že nebude dopovězený příběh, který Zack po Justice League plánoval vyprávět ještě napříč dvěma dalšími filmy.

#ReleaseTheSnyderCut

Byla tu však malá skupina Snyderových příznivců, kterým se režisérovy filmy líbily a bytostně toužili po tom, aby Zack dostal příležitost svoji původní vizi dokončit. Zrodila se kampaň #releasethesnydercut. Ta měla klíčový vliv na to, že nakonec skutečně bylo rozhodnuto o tom, že Snyderova podoba filmu vznikne.

Hnutí má přitom svoje světlé i stinné stránky. Nelze mu upřít, že se vedle lobování za Snydera věnovalo také dobročinnosti. A je svým způsobem hezké, když se fanoušci postaví za svého oblíbeného tvůrce a spojí se pro společnou vášeň... Zároveň ale bylo hnutí plné toxických individuí, která neváhala urážet, šikanovat a zastrašovat kohokoliv, kdo se neklaněl velikému Snyderovi. Snad žádný jiný fandom nemá tak agresivní křídlo, jako právě snyderovci. A teď tahle jedovatá skupina byla za své spamování, trollení a vyhrožování smrtí odměněna. Což není vůbec dobrý signál a v dnešní polarizované době reálně hrozí, že podobní internetoví skřeti se do budoucna budou cítit ještě silnější v kramflecích.

Nicméně rozpačitá masírka „snyderheadů“ byla jen jednou polovinou formule, jež nakonec umožnila dokončení režisérského sestřihu. Sám režisér jednoznačně říká, že kdyby nevznikla služba HBO Max, tzv. Snydercutu bychom se v tuhle chvíli nedočkali. Tajně doufal, že třeba někdy za 10 let dostane příležitost zpracovat svoji verzi pro nějaké DVD vydání, ale aktuálně pro režisérskou verzi nebyl prostor. Ale nová streamovací platforma ten prostor dala.

Čtyřhodinový kolos za 70 mega

Tak vznikla čtyřhodinová verze filmu, jejíž dokončení stálo 70 milionů dolarů! Proč je to tak dlouhé proč to stálo tolik? Původně byla od HBO Max na stole nabídka na zveřejnění holého sestřihu, bez nedokončených efektů a hudby. To Snyder odmítl. Nechtěl, aby si někdo myslel, že film není nic moc, jen proto, že viděl nehotovou verzi. HBO se tedy nechalo přesvědčit k tomu, že zaplatí dokončení čtyřhodinového projektu. Chvíli to vypadalo, že obří dílo bude rozděleno do podoby čtyřdílné minisérie, ale nakonec k tomu nedošlo. Snyder potvrzuje, že je to kvůli smlouvám s jednotlivými tvůrci a herci, které byly podepsané na film a přestříhání projektu do seriálové formy nedovolovaly (nebo by to minimálně bylo ještě o mnoho dražší).

Proč je to celé tak dlouhé? Protože Snyder do střihu vložil naprostou většinu materiálu, kterou měl k dispozici. I ti recenzenti, kterým se nová podoba filmu líbila, hovoří o tom, že je zbytečně natažený. A zřejmě to tuší i sám režisér. Ten připouští, že prapůvodně jako optimální vnímal zhruba tříhodinovou délku. Tu by bral jako ideál, pokud by film býval šel do kin. Když studio začalo tlačit na zkrácení, tak se postupně dostal na 2 hodiny 40, a pak dokonce na 2 hodiny 20. To byla minimální délka, na kterou byl ochotný spadnout, aby film stále mohl považovat za svoji vizi, za kterou je schopný si plně stát. Verze uvedená na HBO Max je de facto hrubý sestřih filmu, ze kterého nebylo téměř nic odstraněno, a to včetně scén, jež by za normálních okolností nechal vystříhnout sám Snyder. Tady zřejmě cítil, že je to naposledy, co se do světa DC podívá, a tak chtěl na obrazovce nechat úplně všechno.

Hrubý sestřih filmu je takhle dlouhý proto, že tímhle způsobem Snyder prostě točí. Rád zkouší různé věci a přiznává, že vždycky dopředu počítá s tím, že jednou na DVD vyjde nějaká prodloužená edice. Jako názorný příklad toho, jak pracuje, zmínil Snyder Supermanův černý kostým. Dlouho se spekulovalo o tom, zda černý nakonec bude nebo ne. Jedni tvrdili to, druzí ono. Nakonec se ukázalo, že pravdu měli vlastně všichni. Zack teď vysvětlil, že scény se Supermanem v modrém obleku schválně natočil tak, aby bylo velice snadno možné v nich modrou přebarvit na černou. Což se také ve výsledném filmu stalo.

Dotáčky a epilog

Pokud jde o dotáčky, tak těch mnoho neproběhlo. Tu a tam se dotočil nějaký detail, aby se vyspravila konkrétní drobnost. Kompletně nový byl však pouze epilog, v němž Snyder naznačuje, kam by se jeho příběh vypravil v dalším filmu, pokud by jej býval točil. Scéna vznikla proto, že Snyder ví, že jde téměř určitě o jeho poslední DC film a tahle příběhová větev je mrtvá.

Natáčení téhle pasáže bylo celkem komplikované. Točila se tři dny a nikdo z herců se osobně nesetkal s těmi ostatními, kvůli pandemickým opatřením. Ezra Miller vůbec nebyl přítomný a točil svoje scény z Londýna přes internet. Chvíli to vypadalo, že scénu Snyder natočí u sebe na zahradě, na tajňačku a zadarmo, ale nakonec se HBO Max uvolilo hercům jejich čas proplatit. Sám Snyder si za celé dokončení Justice League nevzal ani pětník. Prostě tolik chtě celý projekt dokončit a také cítil, že jakožto neplacený nadšenec je v daleko lepší vyjednávací pozici s většinou tvůrčích kolegů.

Kam tedy zmizelo 70 milionů dolarů, když ne do Snyderovy kapsy a nových scén se točilo minimum? Můžeme spekulovat o tom, zda znovuvydání snímku smluvně nedonutilo zaplatit podruhé tvůrcům a hercům, kteří už byli zaplacení v minulosti. Jednoznačně museli dostat zaplaceno všichni ve střižně, lidé zodpovědní za barvení, dokončení zvukového mixu atd. Junkie XL natočil úplně nový hudební doprovod. Jednak ten původní natočil pouze pro dvouhodinový film s jinou atmosférou, ale skladatelovi také z původního doprovodu zůstala v puse hořká pachuť, když se jej Joss Whedon rozhodl zahodit. Zdaleka nejdražší však byly triky. Pro Snyderovu verzi vzniklo 2650 nových trikových záběrů, což je počet srovnatelný s plnohodnotnými novými akčními velkofilmy.

Tak snad všechna ta dřina a peníze stály za to. Jasno si o tom uděláme už tento čtvrtek.

Zdroje: New York Times, Vanity Fair, Lightcast Podcast, IGN, The Film Junkee, Cinema Magazine,

Justice League

17.11.2017 | USA
Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Fantasy
Info o filmu

Galerie: 26

Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu Justice League: Jak vznikal bezprecedentní režisérský sestřih multimilionového velkofilmu | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest