Už 18. března se dočkáme na streamovacích službě HBO GO čtyřhodinového autorského sestřihu filmu Justice League (Liga spravedlnosti) režiséra Zacka Snydera. Film vyjde v klasicky barevné variantě, Snyder ovšem zároveň připravuje i černobílou verzi, pracovně nazvanou Justice League: Justice is Gray. Krátkou ukázku této noirově pojaté variantě filmu už režisér fanouškům ukázal na sociálních sítích v podobě videa, ve kterém záporák Steppenwolf se svou sekyrkou dělá z Amazonek několik menších. Co za rozhodnutím připravit i černobílou verzi filmu stojí, prozradil Snyder v rozhovoru pro The Film Junkee.
Černobílá verze je dle režiséra ta, která se bude divákům zamlouvat nejvíce, protože jeho verze Justice League nabídne poměrně temná témata spojená s decimací světa, porážkou, zlem a zoufalstvím. Černobílá, nebo chcete-li, šedá verze má podtrhnout depresivní vyznění některých částí filmu a dle Snydera je zdaleka tou nejlepší. Podobně uvažoval i režisér James Mangold, jenž fanouškům připravil černobílou verzi kritiky oceňovaného Logana. Černobílá verze Justice League nebude podle Snydera k dispozici ke streamování ve stejný den, jako standardní barevná verze, dočkat se máme později na domácích nosičích DVD a Blu-Ray a také na streamu.
"Čtvercový" formát obrazu
Kolem Snyderovy verze Ligy spravedlnosti se vedou debaty týkající se poměru stran obrazu, v jakém bude film uveden. Mnoho diváků se může domnívat, že "úzký" poměr stran, v jakém byly představeny trailery, byl zvolen pouze pro propagaci na sociálních sítích. Jenže celý výsledný film bude skutečně vypadat právě takto.
Celý snímek byl natočen na pětatřicetimilimetrový film, přičemž předchozí verze uvedená do kin v roce 2017 disponovala poměrem stran 1.85:1, což je standardní širokoúhlý formát užívaný v Hollywoodu už od padesátých let. (Zjednodušeně řečeno z "estetických" důvodů). Ze svojí technologické podstaty má však políčko 35mm filmového pásu poměr stran 1.37:1, přičemž poměru 1.85:1 se dosáhne useknutím vrchní a dolní části obrazu.
Většina klasických kin je uzpůsobena na promítání právě v širokoúhlém formátu, ovšem IMAX kina mají svá plátna mnohem vyšší a jsou přizpůsobena k promítání filmů ve formátu 1.43:1 (někdy 1.90:1). Snyder natáčel některé pasáže filmu Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti na IMAX kamery v poměru 1.43:1 a začal být těmito „čtverci“ okouzlený. Chtěl tedy v tomto poměru stran natočit celý snímek Justice League. Což také udělal. (Dosáhl toho tak, že využil plného technického potenciálu 35mm filmu).
Verze Justice League z roku 2017 (dokončená bez Zacka) je oříznutá do širokoúhlého formátu a tím pádem neodpovídá původní Snyderově vizi. Nová podoba snímku to napravuje. Oříznutí spodní a vrchní strany obrazu je pryč a dostáváme plný obraz. Kvůli odlišnému poměru stran filmu (1.37:1) a běžných obrazovek (1.78:1) však vznikají černé pruhy po pravé a levé straně obrazu. Diváci jsou do jisté míry zvyklí na širokoúhlé formáty, které v domácích podmínkách vytvářejí černé pruhy ve spodní a horní části obrazu, avšak tentokrát budou pruhy na stranách, kde běžné nejsou. Obraz, co si budeme streamovat v obýváku, zkrátka není určen pro domácí obrazovky, ale pouze pro kina IMAX. I kdyby Zack Snyder v roce 2017 dokončil film osobně, promítal by se v tomto obrazovém formátu pouze v kinech IMAX, do běžných kin by studio Warner nechalo Snydera připravit ve střižně také širokoúhlou alternativu...která by potom s odstupem byla určena jako primární verze pro domácí video.
Proč Snyder používá "čtverec" špatně
Dostáváme tedy verzi, která sice není optimalizovaná pro domácí sledování, ale aspoň jde o původní Snyderovu vizi, což lze vnímat jako plus. Pouze však do určité míry. Na Snydera už se stačila snést kritika za to, že s „vyšším“ („IMAX“) formátem obrazu nepracuje správně. Podrobně to popsal například novinář Lewie Procter. Ten vysvětluje, že IMAX prapůvodně přišel s „vysokým“ plátnem proto, aby divákovi maximálně vyplnil zorné pole při promítání 3D filmů. Pokud totiž nevidíte okraje plátna, je 3D efekt daleko intenzivnější. Hlavní část obrazu je i nadále ve střední části plátna, zatímco spodní a dolní okraj slouží pouze jako určité „pozadí“ pro divákovo periferní vidění. Divák není schopný vnímat celé obří plátno naráz, a pokud byste dali důležitou obrazovou informaci do oné „periferní“ oblasti obrazu, donutíte návštěvníka kina kroutit hlavou sem a tam a stejně nestihne všechno vstřebat.
Filmaři, kteří se „čtvercovým“ formátem obrazu pracují správně (jako třeba Christopher Nolan) mají stěžejní informaci ve středu výšky obrazu a při odseknutí svrchní a spodní části okénka se nemění výpovědní hodnota záběru. Tohle Snyder při komponování záběrů nerespektuje a neváhá důležitou obrazovou informaci zařadit do periferních částí obrazu. Pokud by tedy Snyder před lety Justice League dokončil podle svých představ a nasadil ji tak do kin, tak pár šťastlivců v IMAXech by vidělo všechno, ale museli by kroutit hlavou, zatímco divácká většina v běžných kinech by sledovala pouze jakousi kompromisní verzi, kde by Zack v řadě scén musel rozhodovat, kterou důležitou část obrazu zachová a co už musí odstřihnout.
Snyder for some reason composed these shots using the full height of the IMAX aspect ratio, for shots composed that couldn't be cropped. He gave this example of a bat signal at the top of the frame and batman at the bottom pic.twitter.com/4OGl7PuFUB
— Lewie Procter (@LewieP) February 14, 2021
Tím, že „Snydercut“ bude primárně uvedený v domácí distribuci, se vlastně na Snydera nečekaně usmálo štěstí v neštěstí, protože nikdo neuvidí ořezaný obraz a většina lidí nemá tak velkou televizi (nebo plátno), aby museli kroutit hlavou jako diví. Cenou za to nicméně je, že budeme sledovat černé svislé pruhy po stranách obrazu a „zúžený“ obraz ve své neořezané podobě může paradoxně působit na některé diváky poněkud klaustrofobicky a plně nevyužije potenciálu, jež dnešní velké obrazovky mají pro vtažení diváka do děje. (Schválně si zkuste pustit trailer na největší obrazovce, co doma máte a sledujte, jak na vás obraz působí).
Uvidíme, jak to nakonec bude vypadat ve finální podobě, ale zatím se zdá, že Snyder nedomyšleným následováním svojí vize připravil divácky horší zážitek, který bylo navíc složitější a dražší realizovat, protože velká část Snyderových scén je plná digitálních efektů, jež bylo nutné vyrobit pro větší obrazovou plochu.
A pokud mají Snyderovi kritici pravdu a skutečně pracuje špatně s poměrem stran obrazu, tak se nabízí otázka, zda slibovaná černobílá verze nakonec nebude také jen Zackovou osobní libůstkou, kterou režisér nedovede nějak smysluplně využít.
V jednu chvíli jsme měli dostat nedokončenou verzi
Ve výsledku si ale samozřejmě nemůžeme stěžovat, že se původní Snyderovy verze Justice League dočkáme, vzhledem k tomu, že před vznikem služby HBO Max nebylo prakticky myslitelné, že by se Snydercut vůbec mohl dostat k divákům a následně studio Warner Bros. plánovalo vydat pouze nedokončenou verzi filmu. Tedy bez doprovodného soundtracku, bez vizuálních efektů a taktéž v černobílé verzi. Na to ale Zack pohlavárům od studia řekl velké a jednoznačné „NE!“- buď nechtěl Snydercut vydat vůbec anebo v plně dokončené verzi. A nakonec dosáhl svého.
Foto: Warner Bros.
Zdroje: Movieweb, Lewie Procter/Twitter, Screenrant, Collider