Další zlom v Hollywoodu: Také studio Paramount pošle filmy z kin rychle na stream

Další zlom v Hollywoodu: Také studio Paramount pošle filmy z kin rychle na stream | Fandíme filmu
Paramount
Zobrazit další 2 obrázky
Paramount spouští vlastního konkurenta pro Netflix a HBO. Na službu bude posílat i své očekávané velkofilmy jako Mission: Impossible. Blíží se soumrak kin?

Léta zažitý model, kdy kina byla baštou kinematografie, se dál drolí. Filmová studia už léta volají po tom, aby směla uvádět aktuální novinky co nejdříve po uvedení v kinech také na domácí video. Část diváků do kin zkrátka nedostanete, navíc je drahé každý film propagovat vlastně dvakrát – pokud by se prodleva mezi uvedením v kinosálech a doma zkrátila, ušetří se peníze. Donedávna platilo, že přinejmenším atraktivní tituly se v kinech promítaly exkluzivně 90 dní a teprve pak směly přejít na domácí video.

Provozovatelé kin se tenhle model logicky snažili udržet, aby nepřišli o zákazníky, a studiím nezbývalo, než se přizpůsobit, protože jim veřejné promítání přinášelo drtivou část příjmů a kina při jakémkoliv pokusu o změnu v minulosti hrozila bojkotem. Nové debaty o rozvolnění 90denního okna začaly spolu s posilováním streamingu a zdálo se, že během několika let se dosavadní dohody s provozovateli kin podaří změnit. Pak ale přišla pandemie koronaviru a celý proces zásadním způsobem urychlila.

Od dob pandemie je vše jinak

Kina od svého (střídavého) uzavření loni na jaře volala po tom, že by Hollywood měl být solidární parťák a s premiérami lákavých bijáků počkat na to, až zase půjde veřejně promítat. Studia ale potřebovala finanční injekci a hledala cesty, jak vydělat i bez kin. Nejprve se zkoušely nejrůznější jednorázové akce. Filmy, které byly nasazené v kinech v době jejich uzavření (Neviditelný muž, Bloodshot, Lov...), šly okamžitě do online distribuce, právě proto, aby se nepromarnil marketingový vklad, jenž byl na jednotlivé snímky vynaložen. Pak tu a tam některé studio zkusilo online (či souběžně on-line a v otevřených kinech) uvést některé další filmy (Trollové 2, Bill & Ted 3) nebo je prodalo streamovacím platformám (Palm Springs, Dokud nás vražda nerozdělí).

Opatrný Disney

To všechno ale byly jednorázové pokusy a studia postupně začala sahat k systematičtějším řešením. Nejméně je nějaká metodičnost vidět asi u Disneyho. Ten zkrátka část svojí nabídky přesouvá z kin na streamovací službu Disney+. Některé filmy jsou uváděny výhradně tam (Artemis Fowl, Hamilton), jiné jdou souběžně s Disney+ také do otevřených kin. A vedle toho ještě studio experimentuje s tím které filmy dá na svoji online platformu zákazníkům zdarma (Duše), a které dá k dispozici za prémiový poplatek (Raya a drak, Mulan).

Revoluční Warner

Podstatně drastičtější cestu zvolilo studio Warner Bros. To v prosinci oznámilo, že všechny svoje filmy roku 2021 uvede zároveň do kin a na svou službu HBO Max. Na diváky tímto způsobem nečeká jen rodinná zábava jako Tom a Jerry, ale i drahé velkofilmy, jako Godzilla vs. Kong. Warner byl za svůj krok kritizovaný, kdy ti největší pesimisté hovoří o počátku konce kinematografie, tak jak ji známe. Na druhou stranu je pravdou, že zatímco ostatní studia si zatím vesměs syslí svoje nejžhavější bijáky na později, hybridně uvedené filmy studia Warner vždy v okamžiku svojí premiéry v kinech vydělávají výrazně víc, než cokoliv dalšího se do nich odváží. (Naposledy to o víkendu potvrdili Tom a Jerry).

Universal si vybírá

Studio Universal už několik měsíců zkouší metodu „vlk se nažral a koza zůstala celá“. Svoje nejlukrativnější megafilmy odkládá na později, ale menší snímky posílá do kin ve zkráceném exkluzivním okně. Namísto dřívějších 90 dní se snímky jako Slečna bestie nebo Croodsovi 2 exkluzivně v kinech promítaly pouze 17 dní, a pak bylo možné je uvést na Premium VOD. Universal se nicméně zároveň zavázal část z Premium VOD zisků odvádět provozovatelům kin (výměnou za jejich souhlas s celým modelem), a pokud nějaký film během svého premiérového víkendu v kinech utrží alespoň 50 milionů dolarů, exkluzivní okno se protahuje na 31 dní.

Nově věci mění Paramount

Sony, Lionsgate a menší studia zatím distribuci každého filmu zvažují samostatně, avšak se systémovým řešením nově přichází také studio Paramount. To oznámilo, že v dohledné budoucnosti bude velkofilmy posílat z kin do obýváků po 45 dnech a ostatní filmy dokonce už po třiceti dnech. Bylo potvrzeno, že součástí téhle strategie budou i letošní očekávané bijáky jako Mission: Impossible 7, Top Gun 2 nebo Tiché místo 2. Vedle toho má studio letos v plánu ještě třeba Jackass 4 nebo spin-off série G.I. Joe – Snake Eyes. Šéf studia Jim Gianopulous uvedl, že Paramount nadále věří v sílu kina a předpokládá, že až skončí pandemie, lidé se do něj vrátí. Zároveň ale zákazníci čím dál tím víc volají po domácím zážitku a je třeba vyhovět obě skupinám.

Konec kin na obzoru?

Nikdo vám v tuhle chvíli asi neřekne, kam rozvolnění 90denního okna povede. Největší optimisté se domnívají, že diváci zkrátka a dobře budou mít víc možností a víc lidí uvidí víc filmů. Největší pesimisté hovoří o zanikání kin a výrazném zúžení filmové nabídky, zvlášť pokud jde o projekty náročnější, odvážnější a originálnější. Jednoznačné v tuhle chvíli je, po pandemii už současné změny jen těžko půjde vzít zpátky a urychlené prorůstání obýváku s kinem bude pokračovat.

Nová služba Paramount+

Oznámení Paramountu přitom nepřišlo ve vakuu. Souběžně s ním studio představilo novou streamovací službu Paramount+. To je vlastně přejmenovaná služba CBS All Access (nabídka stanice CBS, plus exkluzivní program, jako nové Star Treky, Dobrý boj nebo nová Zóna soumraku), ke které přibude knihovna filmů studia Paramount (série Cloverfield, Transformers, Želvy Ninja, Sonic). Právě tady budou po 30 (45) dnech promítání v kinech uváděny nové filmy studia Paramount. Dále budou vznikat exkluzivní filmy a seriály určené výhradně pro tuhle platformu, k dispozici bude tvorba stanic Nickelodeon (dětské seriály), MTV (Teen Wolf, Vřískot, Daria) či Comedy Central a mezinárodně vlastnická společnost ViacomCBS plánuje do nabídky Paramount+ zařadit i pořady svojí kabelovky Showtime (Dexter, Shameless, Twin Peaks, Tudorovci).

Kdy a za kolik to uvidíme

Služba pro americké zákazníky slibuje cenu 5 dolarů za základní verzi (s reklamou a s menší nabídkou) nebo 10 dolarů (kompletní nabídka bez reklamy). Pro představu, HBO Max stojí v USA 15 dolarů (u nás HBO Go 159 Kč) a Netflix se dá pořídit od 9 dolarů (u nás od 199 Kč). S mezinárodním rozšířením služby Paramount+ se počítá. Některé lokace, jako latinská Amerika či severní Evropa přijdou na řadu už letos, termín pro Střední Evropu zatím neznáme.

Foto: Paramount

Zdroje: Deadline I, II, Variety I, II

Galerie: 3

Další zlom v Hollywoodu: Také studio Paramount pošle filmy z kin rychle na stream | Fandíme filmu Další zlom v Hollywoodu: Také studio Paramount pošle filmy z kin rychle na stream | Fandíme filmu Další zlom v Hollywoodu: Také studio Paramount pošle filmy z kin rychle na stream | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest