Filmový průmysl se kvůli pandemii koronaviru ocitl v kritické situaci a otázkou zůstává, kdy a za jakou cenu se z krize dokáže vyhrabat. Tentokrát ponechme stranou distribuční modely a podívejme se na preference Američanů, kteří v průzkumu společnosti Deloitte odpovídali na otázky spojené se sledováním filmů. Logicky je totiž naprosto zásadní, zda se v budoucnu podaří odbourat strach z onemocnění COVID-19 a dostat kolektivní psychiku opětovně do normálu.
V tuto chvíli, kdy Spojené státy americké opakovaně hlásí rekordní přírůstky nakažených i hospitalizovaných, se vcelku logicky Američanům do kina příliš nechce. Celých 71 procent respondentů uvedlo, že v horizontu jednoho měsíce, kdyby ta možnost byla, by se návštěvě kina asi vyhnuli (necítí se při tomto pomyšlení komfortně). Současně se zhruba polovina z dotázaných staví negativně k návštěvě kina dokonce v horizontu šesti měsíců.
"Není jasné, jakou úlohu budou sehrávat kina a multiplexy v oblasti zábavy poté, co pandemie pomine. Též není v tuto chvíli zřejmé, jak bude vypadat distribuční model. Kina patrně určitou váhu v oblasti zábavy budou mít i nadále, ale možná již nebude tak zásadní," uvedli ve zprávě autoři průzkumu. Kevin Westcott z agentury Deloitte k tomu dodal, že návštěvy kina se znovu stanou běžnou součástí života nejdříve ve třetím kvartálu roku 2021, kdy bude k dispozici a široce rozšířena vakcína proti COVIDu-19. Až potom se lidé začnou cítit bezpečněji.
Koronavirová krize, jako každá jiná, přirozeně akceleruje a posiluje určité trendy, které byly v pohybu již před jejím vypuknutím (v tomto případě úloha VOD a streamu). I proto se výzkumníci respondentů ptali, co si myslí, že budou preferovat v postpandemické době, ať už tato situace nastane kdykoliv. Celkem 35 procent dotázaných má za to, že bude chtít určitě či pravděpodobně vidět filmové novinky v kinech. Bohužel pro kinaře, 42 procent respondentů odpovědělo, že zvolí určitě nebo pravděpodobně teplo domova.
Tomu odpovídá i zjištění, že celkem 22 procent dotázaných zaplatilo vyšší finanční částky za tzv. Premium VOD tituly (snímky určené původně pro kina, které za částku ve výši desítek dolarů bylo možné zapůjčit pro domácí shlednutí - letos filmy jako Mulan, Trollové 2 či Neviditelný), přičemž 90 procent z nich by to udělalo znovu. "Promítání filmů v kinech ze světa nezmizí, ale objemy budou sníženy," předpovídá Westcott.
Do průzkumu se zapojilo 1100 respondentů. Šetření proběhlo v říjnu 2020 a uskutečnila jej agentura Deloitte Center for Technology, Media & Telecommunications.
Zdroj: Variety
Foto: Andreas Glöckner / Pixabay