Bondovka Není čas zemřít (No Time to Die) to nemá jednoduché. Kromě toho, že se několikrát odkládala premiéra, postupně rostly i produkční náklady. Server MI6, který se zaměřuje výhradně na novinky kolem bondovské série, uvádí, že ještě v květnu se mluvilo o „negativních“ nákladech v hodnotě 199,47 miliónů liber. Negativní náklady jsou chápány jako finance vynaložené čistě na produkci filmu, nikoliv na marketingovou kampaň. Nedávno ale nová finanční zpráva společnosti B24 LIMITED, která zajišťuje finance pro film, uvedla, že se náklady od té doby vyšplhaly až na 214 miliónů liber, což po převedení činí nějakých 287 miliónů amerických dolarů. Pro srovnání, Spectre stálo (dle oficiálních informací) kolem 245 miliónů dolarů (ovšem podle nepotvrzených informací se částka mohla vyšplhat až ke třem stům miliónům, nebo se alespoň pohybovat někde mezi). Když se ale budeme držet oficiálních čísel, můžeme No Time to Die zařadit na první příčku žebříčku nejdražších bondovek.
S tím souvisí i dilema společnosti MGM, zda film poslat do kin, nebo rovnou na streamovací platformy. Pandemie koronaviru zapříčinila, že se premiéry velkých blockbusterů buď přesunuly na jiné datum anebo alespoň částečně na streamovací platformy. Problém je, že pro MGM jsou bondovky hlavní nosnicí a do Není čas zemřít bylo vloženo až příliš mnoho peněz a příliš mnoho nadějí. Studio přirozeně doufá v překročení miliardové hranice z kasiček multiplexů, proto stále posouvá datum premiéry, aby mělo jistotu, že se lidé nebudou bát jít do kina. Původně jsme se měli filmu dočkat už v listopadu minulého roku, poté v dubnu tohoto roku, dále se premiéra posunula na listopad a nyní je vydání filmu stanoveno na duben příštího roku. Vypadá to ale, že posunovat se bude i nadále. K tomu se vyjádřil režisér filmu Cary Joji Fukunaga:
„Myslím, že tam vždy je nějaká možnost dalšího odkladu. Dívám se na to bez emocí. Dějí se teď mnohem důležitější věci. Mám přátele, kteří přišli o podnik, o restauraci, někteří z mých přátel přišli během pandemie o rodinné příslušníky,“ prozradil režisér v rozhovoru pro The Wall Street Journal. „Film vyjde, až na to bude správný čas a vyjde v kontextu nového světa, ve kterém nikdo nedokáže definovat co je finančně úspěšné a co je propadák.“ Distributor tak zřejmě počká, až se situace s pandemií uklidní a život se opět vrátí do normálu.
Ovšem to neznamená, že by studio nehledalo jiné alternativy, jak film poslat mezi lidi bez ztráty zisku. MGM se práva na streamování filmu snažilo prodat velkým službám jako Netflix nebo Apple TV. Tehdy se mluvilo o šílené částce 600 miliónů dolarů za streamovací práva, novější informace mluví ještě o vyšší částce, kterou si za film studio žádalo. Údajně se maximální hodnota pohybovala kolem enormních 800 miliónů. Zcela nepřekvapivě se nikdo zlákat nenechal.
Proč tak vysoká částka? Aby se vyplatilo snímek prodat na stream, musela by obdržená suma pokrýt rozpočet, dosavadní propagační náklady, bonusy pro herce a tvůrce (které se obvykle platí z kino zisku) a úroky, které film při mnohaměsíčním odložení nabírá. Vedle toho je Bond prakticky jedinou značkou produkční společnosti EOn a nejsilnější značkou MGM. Proto musí vedle pokrytí nákladů generovat také zisk, aby například pokryl ztráty jiných, méně úspěšných investic. A ještě bylo třeba, aby částka byla dost velká na to, aby přesvědčila i Barbaru Broccoli, letitou šéfku EOnu, která dlouhodobě posun Bonda na stream odmítá.
Pokud budou chtít u MGM film za každou cenu poslat výhradně do kin, zřejmě si ještě nějakou dobu počkáme. Možná to nakonec dopadne podobně jako v případě Wonder Woman, která přijde jak na HBO Max, tak do kinosálů. Ale to spekulujeme.
Jak byste si poslední bondovku Daniela Craiga chtěli vychutnat vy? Jedině v kině? Nebo byste ji zvládli i v pohodlí domova? Hoďte nám názor do komentářů. Připomeňte si ještě nadupaný trailer.
Fotky: MGM
Zdroje: MI6, The Wall Street Journal, Los Angeles Times