Tenhle týden byl pro kinaře obzvláště zdrcující. Ne ani tak pokračujícími slabými tržbami, jako explozivním oznámením studia Warner Bros. Mnozí z vás o něm už asi vědí. Připomene, že jde o nečekaný krok Warneru, HBO a jejich vlastnické společnosti AT&T, který způsobí, že všechny filmy studia příští rok půjdou (minimálně ve Spojených státech) v okamžiku premiéry jak do kin, tak na platformu HBO Max. Jak se k tomu postavili hlavní hráči na kinotrhu, kteří se už tak pohybují na hraně bankrotu?
Akcie nejostřeji slétly u řetězce AMC, který vydal ostrý komentář. Warner je podle řetězce ochotný obětovat podstatnou část zisků svojí filmové divize, jednotlivých produkcí, filmařů a partnerů, jen aby zadotoval technologickou službu HBO Max. Síť AMC udělá vše ve svojí moci, aby to nebylo na její úkor. Síť kin hodlá agresivně bojovat o to, aby udržela svůj byznys. Aktuálně ale nebojuje ani tak s Warnerem, jako zkrátka s aktuální situací. Společnost je ve velikém dluhu a rozprodává akcie ve velkém, aby měla alespoň nějaké peníze na zaplacení provozních nákladů. Stále však není vyloučené, že někdy v dohledné době řetězec ohlásí bankrot.
Druhý největší řetězec světa Regal očekává, že jakmile budou kina v plném provozu, Warneři se navrátí ke starým pořádkům a opětovně začnou dodržovat standardní distribuční okno mezi nasazením v kinech a na digitálních platformách. V tomhle prohlášení jsou tedy spíše obavy o to, aby se tímhle Warneři nevytvořili nějaký nový precedens. Prozatím Warner uvádí, že opatření platí pouze pro rok 2021. Poslední velký hráč na trhu, Cinemark, údajně s Warnery nevyjednává a ve svém prohlášení tvrdí, že žádné oficiální informace od studia ohledně hybridního nasazení nedostal.
Pohled samotného studia už jsme rozebírali. Warner si nemůže být jistý, zda a jak budou kina v chaotické situaci fungovat a chce začít uvolňovat hotové filmy, aby neztratily na čerstvosti. Studio tvrdí, že je i pro kina lepší, aby měla k dispozici alespoň "novinky ze streamu", namísto žádných novinek. AT&T se zároveň snaží posílit pozici služby HBO Max, protože budoucnost filmu vidí právě ve streamování.
Minimálně v krátkodobém hledisku má asi pravdu, protože v kinech je pořád situace mizerná. Hong Kong zavřel sály na dva týdny kvůli čtvrté vlně. Německo se rozhodlo, že kina na svátky neotevře a nebude se hrát až do 10. ledna. Stejný lockdown zavedla i Itálie. Situaci v Česku asi není třeba připomínat.
Tento víkend jsme měli mluvit o Monster Hunterovi, který debutoval v Číně, na Tchaj-wanu, na Středním východě nebo v Nizozemí. Čínské tržby se ale zastavili na pátečních 5,3 milionu a pak šel film kvapně z kin. Důvod? Čínští cenzoři přehlédli výsměšnou scénu, které si ale naopak všimli tamní diváci a hlasitě vyjádřili nespokojenost. Ve scéně americko-asijský herec používá rasistickou výsměšnou říkanku typickou pro americké prostředí. Čínské titulky prý rasistický podtext jenom podtrhly. Rozhodně jde o velké překvapení a většina asi čeká, že filmy, které míří do Číny, ještě v době, kdy jde o aktuálně nejsilnější filmový trh, budou ohlídané. Pro informaci, film je německou, čínskou a japonskou koprodukcí. Není zřejmé, zda po vystřižení problematické scény bude snímek navrácený do kin nebo nikoliv. Sony drží distribuční práva na většinu zemí mimo právě Číny nebo Japonska a předpokládá, že film nasadí do kin ve většině zemí 25. prosince.
Americkým kinům stále dominuje distributor Comcast/Universal, kterému patří šest z prvních sedmi filmů žebříčku. Je to proto, že studio část svých novinek neodsunulo na příští rok, ale posílá je do kin a následně je po třech týdnech přesouvá do digitální distribuce. Žebříček stále vedou Croodsovi: Nový věk se 4,4 milionu dolarů a 20 mega po 12 dnech promítání. Během pár dní se film dostane na druhou příčku nejúspěšnějšího filmu COVID éry v USA hned po Tenetu. Globálně je animák na 60,6 milionu a další trhy čekají. V 1 369 kinech odstartovala dramedie Half Brothers o manažerovi, který se dozví o tom, že má nevlastního bratra. Kritici mluví o průměru, ale i 720 000 dolarů stačilo na druhou příčku. Universal pak přihodil ke svému portfoliu romatickou tragédie All My Life s Harrym Shumem Jr. a Jessicou Rothe. Z 970 kin padlo 350 000 dolarů. Slečna bestie dorazila tento čtvrtek na PVOD, ale i ve čtvrtém víkendu v kinech pořád zvládá aspoň 450 000 dolarů a je na 7 mega v USA a 13,3 milionu globálně. Come Play a Let Him Go jsou už taky dávno na digitálních platformách a v kinech utržily tento týden pouze drobné a v USA se doplazily pouze někam k devíti milionům. Minimálně na platformách FandangoNOW a Vudu přímý souboj vyhrává Let Him Go, na obou službách v posledním týdnu romance vyšplhala na první příčku.
Příští týden bude v pokladnách ještě mrtvý, ale už ten následující dorazí na některé mezinárodní trhy Wonder Woman 1984, a tak snad konečně uvidíme nějaká zajímavější čísla.
Foto: Sony, Focus Features, Universal Pictures
Zdroje: Coming Soon, Variety, Variety II, Variety III, Deadline, Forbes