Filmy Christophera Nolana patří k tomu nejlepšímu, co v posledních letech v Hollywoodu vzniklo. Talentovaný režisér a scenárista divákům vždy naservíruje úchvatnou, do detailu vypiplanou a napínavou podívanou, která vás nenechá až do konce vydechnout. Nicméně ani Nolan není bezchybný a občas si vykoleduje drobnou kritiku. Jedna z výtek, které se v minulosti objevily, se týkala (mixu) zvuku. Někteří diváci (a dokonce i kolegové profesionální filmaři) měli problém s tím, že určité pasáže v blockbusterech Interstellar a Temný rytíř povstal nebyly nesrozumitelné, respektive dialogy nebyly dostatečně slyšet. Nolan se k tématu vyjádřil již dříve a několik poznámek utrousil i v nové knize The Nolan Variations, kterou napsal Tom Shone.
Ke zvuku v Interstellaru řekl následující: "Obdrželi jsme řadu stížností... Dokonce mi volalo i několik kolegů z filmové branže, že viděli můj film a že některé dialogy nebyly slyšet. Někteří lidé měli za to, že hudba je příliš hlasitá. Pravda je taková, že způsob, jakým jsme vytvářeli mix zvuku, byl skoro jako připravovat enchiladu. Jedná se o velice radikální mix. Osobně jsem byl překvapen, jak konzervativní dokážou lidé být, pakliže jde o zvuk. Klidně totiž můžete natočit jakýkoliv materiál, třeba i na iPhone, a nikdo si nebude stěžovat. Namixujete-li však zvuk určitým způsobem, či použijete-li některé subfrekvence, lidé se začnou bouřit."
Upozadění dialogů na úkor hlasité hudby bylo kritizováno i v Tenetu a všichni si dozajista vzpomínáte na "kauzu", kdy po zveřejnění prologu ke komiksovce Temný rytíř povstal byl kvůli nesrozumitelnosti upraven v postprodukce hlas Banea v podání Toma Hardyho. Nolan rád experimentuje na všech úrovních, přičemž mix zvuku není výjimkou. Současně je patrné, že si kritiku nebere příliš k srdci a pravděpodobně nehodlá v budoucnu přistupovat ke zvukové stránce svých filmů jinak, což je trošku škoda. Faktem totiž zůstává, že některé dialogy ve zmíněných snímcích jsou hůře srozumitelné. Zvlášť když film nesledujete v dokonale seřízeném sále, jaký má Nolan k dispozici.
Jak problematiku vnímáte vy? Měly by být dialogy za každých okolností srozumitelné? Anebo rozumíte filmařskému záměru, kdy veškeré zvuky mají v souhře vytvářet nějaký celkový dojem a srozumitelnost pronášených replik nemusí být nutně prioritou?
Foto: Warner Bros. (Interstellar)