Hollywoodem v posledních letech hýbe celá řada témat, málokteré si však vysloužilo takovou pozornost jako reprezentace minorit před i za kamerami. Debata se vede po celé dekády, do dnešní podoby se však dostala především kolem roku 2016, kdy tehdejším filmovým světem otřásla kontroverze ohledně udílení Oscarů symbolizovaná hashtagem #OscarsSoWhite, který upozorňoval na nedostatečné zastoupení etnických menšin mezi nominovanými. Od té doby téma vstoupilo do popředí hollywoodské veřejné diskuse a drží se tam dodnes.
V celé problematice můžeme sledovat značný progres. Například samotné ceny Akademie budou v budoucnu diverzitu zkoušet podpořit novými pravidli pro nominaci v kategorii Nejlepší film, rovněž jsme byli svědky toho, že samotná studia vyvíjejí vlastní aktivitu. Na poli mainstreamu tak vzniká více snímků s diverzním obsazením či se zaměřením na specifickou kulturu - za zmínku stojí například komiksový Black Panther. Ke zvyšování reprezentace minorit na plátnech se dodnes z některých řad snáší ostrá kritika, podle které se jedná pouze o ukázku velké politizace Hollywoodu. Nová studie však ukazuje, že diverzita nese reálné ekonomické výhody a odráží se ve finančním výsledku filmu.
Výzkum prováděný Kalifornskou univerzitou v Los Angeles odhalil, že se reprezentace různých minorit pozitivně odráží na tržbách v kinech, zatímco její nedostatek může vést k finančním ztrátám. Výzkumníci konkrétně analyzovali 109 snímků vydaných mezi lety 2016 a 2019, u kterých kvantifikovali měřítko diverzity před i za kamerou a následně toto skóre porovnali s výsledky v amerických kinech.
Podle výsledných poznatků vyšlo najevo, že může film kvůli nedostatečné inkluzi ztratit v pokladnách až 130 milionů dolarů, přičemž vysokorozpočtové filmy (tj. takové s rozpočtem vyšším než 159 milionů dolarů) můžou kvůli nedostatku reprezentace při prvním víkendu promítání ztratit až 20 % tržeb (tedy alespoň 32,2 milionů). Pro 78milionový film by ztráta za první víkend odpovídala 13,8 milionu, celková pak 55,2 milionu. Studie rovněž přišla na to, že se lepší diverzitou obecně mohou chlubit spíše nízkorozpočtové nezávislé filmy, stále naopak schází většině největších blockbusterům.