Napínavý snímek Vymítač ďábla (The Exorcist) z roku 1973 platí i dnes za jeden z nejděsivějších hororů vůbec. I přes svůj pokročilý věk se opakovaně umísťuje na horních příčkách nejrůznějších hororových žebříčků, což jen dokládá, že zručný režisér William Friedkin opravdu natočil biják, u něhož vám doslova tuhne krev v žilách a leze mráz po zádech. Vše se točí kolem malé dívky jménem Regan. Ta je dcerou bohaté a slavné herečky. Matka však na ni nemá příliš čas a vůbec neregistruje, že se dcerka začíná pomalu měnit. Mluví jako dlaždič a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Když si konečně matka všimne, konzultuje situaci s doktory.
Lékařské vyšetření ovšem k ničemu nevede. Po sérii podrobných prohlídek odborníci stále nevědí, co se s dívkou děje. Bohužel, její stav se neustále zhoršuje, je čím dál agresivnější a se svým okolím mluví démonickým hlasem. Nezbývá než se obrátit na církevního specialistu - exorcistu. Matka si zprvu myslí, že se jedná o hloupost a nesmysl. Když se ale dívka změní v ďábelskou stvůru, jež zabije jejího přítele, musí se chtě nechtě obrátit na vymítače ďábla a pokusit se dcerku zachránit.
Vymítač ďábla, vycházející z knihy Williama Petera Blattyho, slavil v kinech po celém světě nebývalý úspěch. Není divu. Snímek je natřískaný ikonickými momenty, mezi které se samozřejmě řadí i scéna, v níž se Regan promenáduje po schodech v anatomicky nepřirozené pavoučí poloze (tzv. "spider walk scene"). Kultovní a hrůzu nahánějící scéna ale nebyla součástí kinoverze, jelikož Friedkin se rozhodl pasáž, v níž herečku Lindu Blair nahradila kaskadérka Ann Miles, do závěrečného sestřihu i přes přání autora předlohy nepoužít. Navíc nutno zmínit, že byly natočeny dokonce dvě verze (méně děsivá s hadím jazykem a drsnější s krví v puse).
Důvodů k vystřižení scény měl Friedkin hned několik. Dle jeho soudu nebylo moudré zařadit takto pompézní trikovou scénu do filmu tak brzy. Údajně by to rovněž podrylo i moment, kdy se hlavní hrdinka s tváří Ellen Burstyn dozví o smrti blízkého přítele Burka Denningse. A taktéž měl Friedkin problém s technickým zpracováním scény, kdy byla i přes veškerou snahu na obrazovce viditelná lana (dráty) nutná k realizaci gymnastického kousku.
V roce 2000 se nakonec Friedkin vytasil s rozšířeným režisérským sestřihem označeným jako "Verze, jakou jste ještě neviděli", kam za pomoci pokročilého CGI vypulírovanou "krvavou" verzi zařadil (na dříve vydaných DVD byla scéna k nalezení jako bonus). Nicméně někteří fanoušci, ačkoliv scénu samotnou oceňují, hovoří o tom, že vytváří logický lapsus. Prý nedává smysl, že Regan evidentně může opustit pokoj kdykoliv se jí zachce a v kterémkoliv okamžiku zaútočit. Otázkou pak zůstává, proč by tak neučinila.
Podívejte se na obě verze scény a v galerii najdete několik fotek z natáčení a z filmu.
Zdroje: ScreenRant, DM
Foto: Warner Bros.