Očekává se, že po pandemii budou filmová studia tlačit na to, aby filmy šly z kin na internet co nejdříve

Očekává se, že po pandemii budou filmová studia tlačit na to, aby filmy šly z kin na internet co nejdříve | Fandíme filmu
THAM YUAN YUAN z Pixabay / Volné pro komerční užití
Některá kina by studia nejradši bojkotovala, jiná se pokusí najít kompromis. 

Velký rozmach streamovacích služeb jako je Netflix, Amazon Prime, Disney+ a nově HBO Max má zásadní vliv na fungování kin. O změnu se postarala i letošní pandemie, jejíž dopady na dlouhodobou podobu Hollywoodu začneme teprve plně pociťovat. Pojďme se na budoucnost kin a vypouštění filmů na internet podívat blíž.

Dlouho platilo, že všechny zásadní nové filmy se nejdříve promítají v kinech, až poté se dostanou do domácí distribuce. Diváci si tak mohli dopřát kinozážitek, studia maximalizovala příjmy a majitelé kin měli alespoň nějakou jistotu, že se do jejich sálů bude chodit. Část filmů se vždy dělala přímo pro videotrh a právě s nástupem služeb jako je Netflix takových snímků přibývá (nebo přesněji řečeno kina vynechávají už i ty filmy, které nejsou jen lacinou výplňovou produkcí, ale plnohodnotnou tvorbou, která by v minulosti do kin jednoznačně mířila). Nicméně v tomhle případě se bavíme o těch filmech, které svoji cestu k divákům v kinech pořád ještě začínají.

U kinofilmů platí nepsané pravidlo devadesáti dnů, což je plus minus délka období, po které bývají filmy exkluzivně k vidění práě jedině v kinech. Některé filmy to ovšem mají těžké. Zejména ty se střední rozpočtem, který se v Hollywoodu pohybuje v rozmezí 50 – 100 miliónů dolarů. Jejich tržby postupem času klesají, studia by proto ráda zkrátila exkluzivní dobu, kdy jsou v kinech nasazeny. Předpokládá se, že by to ušetřilo náklady na propagační kampaň a snímky by se rychleji dostaly k těm divákům, kteří obvykle do kina vyrážejí jen na ty největší mega filmy a menší filmy si raději užívají z pohodlí domova. Jakékoliv debaty o krácení exkluzivního okna ale vždy vyvolávaly nevoli ze strany provozovatelů kin, kteří pak vyhrožují bojkotem daného snímku nebo rovnou celé produkce konkrétního filmového studia.

Jenomže doba se mění. Studio Universal nedávno vypustilo svůj nový animovaný snímek Trollové: Světové turné na Premium VOD (film si američtí diváci mohou na omezenou dobu digitálně pronajmout) a vyplatilo se mu to. Některé kino řetězce sice vyhrožovaly, že již nadále nebudou promítat filmy studia Universal, ale zatím to nevypadá, že by dodržely svému slovu. Ostatně by to pro ně bylo dost nevýhodné. A podle analytika Roberta Fishmana budou studia na změny poměrů tlačit dál: „Pro všechna velká studia se jedná o zvláštní časy. Pravděpodobně budou mnohem více agresivní se svými strategiemi, co se týče promítání filmů v kině. Po dobu, co bude více velkých studí usilovat o změny a tlačit své filmy na internet dříve, karty se obrátí a kino řetězce už nebudou moci vyhrožovat bojkotem více filmových studiím,“ předpovídá analytik.

Některé kino řetězce obtížnou situaci chápou a snaží se přijít s řešením. O budoucnosti se rozpovídal i CEO sítě Cinemark Mark Zoradi. „Pokud se bavíme o malých či středních filmech, jsme ochotni se studii projednat a zvážit nové možnosti. Ale zase mne nechápejte špatně, exkluzivní doba filmů v kinech je velmi důležitá, zejména pro velké blockbustery.“ Je logické, že do budoucna se čím dál více menších filmů bude tlačit na internet dříve. U obrovských trháků je promítání v kinech přesto velmi důležité a zásadní změny bych tady nečekal.

Zdroje: Deadline, Deadline

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest