Filmové adaptace úspěšných knižní titulů mívají zpravidla tu výhodu, že se nemusí bát o divácký (ne)zájem. Pakliže se kniha prodávala, snímek má velikou šanci, že na tuhle úspěšnou trajektorii naváže. Nicméně pro autory předloh může být někdy poměrně těžké absorbovat změny, které filmoví tvůrci považují za nutné a žádoucí. Takhle se cítil v sedmdesátých letech i Peter Benchley, autor knihy Čelisti (Jaws) z roku 1974, jež vypráví o vraždícím žralokovi rozsévajícím smrt ve vodách nedaleko rekreačního střediska Amity. Notoricky známý biják režiséra Stevena Spielberga byl uveden do kin již v roce 1975, tedy pouhý rok po vydání Benchleyho knihy. Sám autor se podílel na tvorbě scénáře, ale vliv na závěrečnou podobu filmových Čelistí měl spíše minimální.
Benchley napsal první návrh scénáře, leč Spielberg jej prakticky ihned odmítl. Následně zpracoval další dvě varianty, ale legendární režisér opět nebyl spokojen. Nakonec se točilo dle scénáře, který dodal Carl Gottlieb, přičemž tato verze se významně lišila od předlohy. Benchley tak ztratil jakoukoliv kontrolu nad směřováním projektu a posléze na vývoji filmu přestal participovat (alespoň má ve filmu cameo - střihnul si jednoho z televizních reportérů). Největší problém měl autor předlohy s koncem filmu, kdy šéf policie Brody s tváří Roye Scheidera zneškodní nebezpečného predátora pomocí pušky a natlakované potápěčské lahve, kterou má žralok v tlamě. V knize však mořský zabiják podlehne zraněním, jež mu v dlouhém boji uštědří drsný lovec žraloků Quint, ve filmu geniálně ztvárněný Robertem Shawem. Ten je v předloze (i ve filmu) sněden. Totéž mělo potkat i mořského biologa Hoopera, jehož si střihnul pro změnu Richard Dreyfuss, ovšem ve filmu jej tvůrci nechali naživu. Benchleyho závěr iritoval, protože mu celá scéna s natlakovanou lahví přišla jako totální nesmysl.
Celé to dopadlo tak, že Benchley prudil tak dlouho, až jej Spielberg vykopnul nadobro z placu. Současně se ukázalo, že nerealistické zobrazení konce divákům absolutně nevadilo, ba naopak. Spielberg tudíž měl zjevně pravdu, i když Benchleyho perspektivu lze též pochopit. Na druhou stranu, co působí dobře v knižní podobě, nemusí být dostačující pro filmové plátno. A vzhledem k tomu, jaký filmař ze Spielberga vyrostl, tak nepřekvapí, že na podobné věci měl čuch už při natáčení svého prvního hitu.
Zdroj: ScreenRant
Foto: Universal Pictures