Koronavirus si nevybírá a počty nakažených rostou takřka všude po světě (věřit informacím z Číny se příliš nedá). Výjimkou nejsou ani Spojené státy americké, kde v posledních týdnech došlo k prudkému nárůstu pozitivně testovaných. Onemocnění COVID-19 s sebou samozřejmě přináší pocity úzkosti a nedůvěry, což se dle výzkumu společností Performance Research a Full Circle Research Co. potvrzuje. Výzkum se týkal případného znovuzapojení se do veřejného života a účasti na hromadných akcích. Osloveno bylo 1000 respondentů z USA, z nichž 44 procent odpovědělo, že by se v jejich případě frekvence návštěv podobných akcí snížila (po uvolnění bezpečnostních opatření). Dalších 38 procent dotázaných říká, že by se chovali zhruba stejně, přičemž 18 procent by si užívalo svobody více. Současně 47 procent dotázaných uvedlo, že veřejné a masové akce je budou děsit ještě dlouhou dobu.
Neradostné vyhlídky mají i americká kina. Z průzkumu vyplynulo, že 49 procent respondentů se nehodlá do kina vrátit ještě několik měsíců po skončení bezpečnostních opatření, možná nikdy. 28 procent dotázaných uvedlo, že frekvenci návštěv sníží, i když bude situace vyhodnocena jako bezpečná. Patnáct procent pak plánuje častější návštěvy kina, jakmile bude koronavirus poražen. To nejsou příliš optimistická čísla, ačkoliv atmosféra ve Spojených státech je v tuto chvíli hodně stísněná, neboť se ukazuje, že vláda a místní autority zareagovaly pozdě a nedostatečně. Otázkou tedy je, jak moc se naladění americké společnosti změní, až krizový stav opadne. Lidé budou zřejmě určité radosti života postrádat a je možné, že názor změní. Na kolektivní psychiku může vliv i to, jak vážné budou dopady pandemie.
V České republice může být přirozeně nálada jiná. Česká nátura se bezesporu liší od té americké, ovšem nutno si uvědomit, že americký trh je klíčový pro budoucnost filmového průmyslu a post-pandemická návštěvnost v amerických kinech může výrazně ovlivnit globální filmovou nabídku. Pokud si studia nebudou jistá, že jsou všechny klíčové trhy plně připravené, mohou preventivně dál odkládat premiéry těch nejdražších velkofilmů, které potřebují obří diváckou návštěvnost, aby se zaplatily. A do budoucna by nízké tržby mohly znamenat snížení nákladů na filmovou tvorbu (určenou pro kina) i snížení množství v budoucnu realizovaných projektů (přinejmenším dočasně).
Ilustrační obrázek pochází z filmu Nákaza z roku 2011.
Zdroj: Variety