Ikonická série Vetřelec má rozhodně zajímavou sestavu filmů. První dva díly v podobě Vetřelce a Vetřelců patří mezi naprosté klasiky a jedny z filmů, které pomáhaly utvářet jak hororový, tak sci-fi žánr. U pokračování to však tak slavné není. Na to, že si Vetřelec³ notoricky prožil doslova produkční peklo, se sice o vyloženou katastrofu nejedná, prvním dvěma dílům se však rozhodně nevyrovná. To pak platí dvojnásob o Vetřelci: Vzkříšení, který značku pohřbil na dobrých 15 let (pokud se tedy nebavíme o dvou crossoverech s Predátorem, které byly stejně vyjmuty z oficiální kontinuity série).
O skutečné vzkříšení série se v roce 2012 pokusil Prometheus, který je hlavně mezi fanoušky asi nejrozporuplněji přijímaným dílem celé série. Tvůrci v čele s režisérem původního Vetřelce Ridleym Scottem se totiž pokusili o něco nového a vytvořili film, který se snaží být zároveň samostatným snímkem i prequelem k původní sérii. Toto polovičaté řešení se však podle mnoha lidí celkem vymstilo. Ambiciózní příběh totiž ve výsledku ztrávil drtivou většinu času hlubokým filozofováním a se sérií, které předchází, má reálně společného jen máloco (a to často ještě dost šroubovaně). To vše však mohlo být původně úplně jinak.
Původní scénář, který napsal Jon Spaihts, totiž podle všeho k filmu přistupoval zcela jiným způsobem. Nesnažil se tolik udělat z filmu samostatné dílo a namísto toho obsahoval mnohem více spojitostí s originální sérií. Prometheus měl být konkrétně úzce propojen s prvním Vetřelcem a fungovat jako přímý prequel, kdy se mělo odhalit, že loď, kde posádka Nostroma v původním filmu našla vetřelčí vajíčka, byla ve skutečnosti ztroskotanou lodí z Promethea. A navíc se v Prometheovi měl objevit ikonický xenomorf. Tento úděl však nakonec připadl na pokračování v podobě Vetřelce: Covenant, který je ale přes bližší spojitost s Vetřelcem jedním z nejslabších článků celé série.
Původní scénář ale byl kompletně přepracován, když jej do současné podoby na základě přání samotného Scotta přepsal Damon Lindelof, tvůrce seriálů jako Ztraceni nebo Watchmen. Myslíte si, že studio Fox a Ridley udělali dobře, když nakonec připravili film v takovéhle podobě? Nebo se radši měli víc přiklonit k Vetřelci? Nebo se od něj spíš odklonit?
Zdroj: ScreenRant