Společnost Disney v pátek nabídla v rámci on-line služeb jako iTunes k prodeji Star Wars: Posledního z Jediů, i když měly být uvedené do prodeje až 17. března. A dále uživatelům služba Disney+ nabídne snímek Ledové království II už zítra, tedy o tři měsíce dřív, než se původně plánovalo. K Frozen II Disney výslovně dodal, že je v těžkých časech rád, že může rodinám nabídnout takovýto hřejivý zážitek.
Možná namítnete, že situace na americkém trhu nás až tak zajímat nemusí. Posledního z Jediů si u nás stále mohou fanoušci jen předobjednat a služba Disney+ bude u nás k dispozici nejdříve na podzim a bůh ví jestli. Podstatné však je, co aktuální krok může znamenat v dlouhodobějším důsledku. Možná opravdu jen Disney chtěl jednorázově potěšit fandy, ale stejně tak je možné, že on-line ledy tají.
Nikdo pořádně neví, jak dlouho bude ještě současná situace ve světových kinech trvat a studia potřebují svoje příjmy. Běžně je zvykem, že filmy do on-line prodeje zamíří tři měsíce po uvedení v kinech, na předplacené služby často půl roku po uvedení v kinech. Tahle doba by se teď teoreticky mohla zkrátit. Mají-li být kina zavřená týdny, možná i měsíce, asi je na pořadu dne uvažovat o tom, zda náhodou nejde alespoň část ušlých příjmů z kin získat on-line.
Samotný Disney vydal zprávu o tom, že věří v divácký zážitek v kině a ostatní studia to zatím vnímají podobně. Tím pádem asi nehrozí, že by si on-line odbyly premiéru snímky, které se do kin teprve chystaly v nejbližších týdnech. Ale filmy, které už mají kino premiéru za sebou? Tam by mohla být situace jiná. Vezměme si jako příklad Neviditelného, který byl uvedený začátkem března. Z filmu je hit a za normálních okolností by v kinosálech ještě pár týdnů slušně vydělával. Ale teď jsou ve spouště zemí kina zavřená nebo omezená a v těch ostatních si diváci návštěvu společenských akcích dost rozmýšlejí. I kdyby se kina v plné míře po celém světě otevřela už za měsíc (jako že to se asi spíš nestane), byl by při náporu novinek pro Neviditelného vůbec prostor? Možná tak není proč otálet s uvedením filmu online. A podobně lze uvažovat u všech ostatních snímků z první čtvrtiny letošního roku.
Samozřejmě jde pouze o dohady, nicméně co na to říkáte? Dokážete si představit, že v současné situace filmová studia pošlou nedávné premiéry na online trh dřív, aby zalátala alespoň část ztrát? Nebo se dál budou zuby nehty držet starých zvyklostí?
Přikládáme různá bonusová videa a zákulisní fotografie, které byly zveřejněné právě u příležitosti uvedení Star Wars: Posledního z Jediů na domácí video.
- Aktualizovaný přehled dopadů koronaviru na filmový svět najdete zde
Foto: Lucasfilm