Filmová omlazovací kůra není v Hollywoodu nic nového. Pakliže snímek popisuje delší časové období, tvůrci čas od času potřebují, aby herecké hvězdy vypadaly mladší. V minulosti se ponejvíce užíval make-up, přičemž hollywoodští profesionálové umí v tomto směru opravdové zázraky. Legendární režisér Martin Scorsese však v případě dlouho plánované gangsterky Irčan odmítal omlazovat Roberta De Nira, Al Pacina a Joea Pesciho skrze nekonečné a v tomto případě i problematické maskování. I proto byl ve spojení s Pablo Helmanem (supervizor vizuálních efektů ve studiu Industrial Light & Magic - založil jej v sedmdesátých letech George Lucas), kouzelníkem ve světě vizuálních efektů.
Když Scorsese natáčel na Tchaj-wanu drama Mlčení, jednou k němu Pablo přišel a řekl, že má nápad, jak herce omladit skrze software nazvaný Flux. Herci totiž odmítali využít klasický a zavedený přístup, kdy by měli na hlavě tečky, helmy a speciální kameru. Postupné vylepšování a testování technologii nakonec zabralo dva roky. Výstupem z těchto snah je právě Flux zkombinovaný se speciálně nadesignovanou soustavou kamer (jedna hlavní, dvě vedlejší), která umožňuje točit bez reálných zásahů do obličejů herců.
Vzhledem k tomu, že hlavní protagonisté neměli na obličeji nic a škála obličejových pohybů je obrovská, bylo třeba pro docílení omlazovacího efektu nasbírat obrovské množství záběrů, aby měl Helman k dispozici pro každý jednotlivý pohyb obličeje vhodné textury a nasvícení. Výše zmíněný software Flux měl tu výhodu, že zvládl sesbírat záběry ze všech tří kamer a přiřadit k nim nekonečné reference ze starších filmů, v nichž na sobě herci neměli žádná speciální zařízení.
Video pod textem ukazuje, jak proces vývoje vhodné technologie probíhal. Film stál nakonec 159 milionu dolarů a velkou část rozpočtu spolkly právě filmové efekty spojené s omlazováním herců. Jedna věc je, že vývoj oné technologie zaslouží uznání a nelze říci, že výsledný efekt působí nutně rušivě. Faktem na druhou stranu zůstává, že když hraje osmdesátník čtyřicátníka, přičemž dojde pouze ke korekci obličeje, výsledek nebude nikdy ideální. A ve filmu to prostě vidět je (hlavně v pohybech postav). Scorsese i tak trvá na svém, neboť mu nedávalo smysl užívat masky či jiné herce, jelikož postava musí působit vždy autenticky.
Co si o výsledném efektu v Irčanovi myslíte vy? Je Flux budoucností filmové tvorby?