Nabarvené ptáče rozděluje kritiky a zájem českých diváků o náročný artový film také nebyl zrovna veliký. Je však zcela nezpochybnitelné, že mezinárodně snímek udělal české kinematografii takovou reklamu, jako dlouho žádný jiný. Stále není definitivně vyloučené, že Nabarvené ptáče bude zařazené do užšího boje o příští Oscary, film se dočkal mezinárodních recenzí a byl uvedený na prestižních festivalech v Benátkách a Torontu, kde vzbudil celkem rozruch. Jak jsme vás informovali, režisér Václav Marhoul před časem získal mezinárodní zastoupení. V poslední době se však dočkal ještě jednoho úspěchu.
Měl možnost hostovat v prestižním podcastu The Q&A with Jeff Goldsmith. Filmový novinář Goldsmith si do něj zve přední scenáristy a další tvůrce na filmovou univerzitu v Los Angeles, kde společně se studenty sledují nejnovější filmy pozvaných hostů a následně společně detailně rozebírají vznik snímku, aby se filmoví studenti poučili ze zkušeností i chyb svých předchůdců. Hosty podcastu byly v minulosti takové kapacity, jako George R. R. Martin, Christopher McQuarrie, Brad Bird, Aaron Sorkin, James Mangold, Jordan Peele, Park Chan-Wook, Drew Goddard, M. Night Shyamalan, Joss Whedon, George Miller, Jon Favreau, David O. Russell, Quentin Tarantino, každoročně také téměř všichni scenáristé nominovaní na Oscara a mnozí a mnozí další.
Marhoul se zkrátka dostal do naprosto exkluzivní společnosti, kam zatím žádný jiný český tvůrce pozvaný nebyl. Interview je do jisté míry limitováno určitou jazykovou bariérou, nicméně i tak jde o velice zajímavý poslech, už jen proto, jak odlišná je Marhoulova perspektiva oproti hollywoodským tvůrcům. I když Marhoul v rozhovoru vypráví o tom, jak jeden čas vedl Filmové studio Barrandov, takže je s praktickou stránkou věci obeznámený blíž, než většina jiných českých tvůrců, tak i tak působí v interview do značné míry jako rozervaný umělec, který prostě musel Nabarvené ptáče natočit, protože cítil vnitřní puzení.
V jednu chvíli se jej například redaktor ptá na to, zda se od začátku počítalo s tím, že film bude mládeži nepřístupný, anebo existovala nějaká varianta, ve které by se explicitní výjevy víc zastřely a Nabarvené ptáče se tak otevřelo širšímu (platícímu) publiku. Marhoul s rozkošnou naivitou (což není myšleno nijak pejorativně) zpočátku snad ani nerozumí otázce (věcně, nikoliv lingvisticky) a upřímně hovoří o tom, že film je prostě jaký je a podobné kalkulace mu nikdy ani nepřišly na mysl.
Jisté překvapení pak dovedou vyvolat i momenty, kdy režisér hovoří zjevně naprosto bez jakéhokoliv filtru o věcech, na které by američtí tvůrci odpovídali opatrně a diplomaticky. Celkově je zde znát ohromný kontrast v tom, jak jsou naučení o tvůrčím procesu uvažovat hollywoodští a čeští autoři (nebo minimálně Marhoul). Když si poslechnete větší množství Goldsmithových rozhovorů, tak nabydete dojmu, že zatímco Marhoul přistupuje k práci dost instinktivně, organicky a nekompromisně, zámořští scenáristé (či režiséři) přípravu filmu vnímají daleko víc metodicky, strukturálně, jako řeholi a součást širšího provázaného systému, kde do hry vystupují nejen spolupracovníci, ale také realita filmového trhu.
Samozřejmě jde o značné zjednodušení, ale na první poslech mezi Marhoulem a zámořskými autory rozdíl opravdu poznat jde. Schválně se zaposlouchejte do několika rozhovorů o svých oblíbených filmech a uvidíte, jestli to budete cítit stejně. Navíc se dozvíte celou řadu zákulisních zajímavostí.
The Q&A Podcast najdete na jeho oficiálních stránkách, nebo klasicky na Google podcastech, Apple podcastech a dalších mobilních službách.