Předem bych chtěl všechny vášnivé zaryté fanoušky série upozornit, že jsem jedním z nich. Videohry Resident Evil mám vyloženě rád. První a třetí díl filmové série považuji za solidní snímky, druhý a čtvrtý za přiblblé ptákoviny, nicméně značně zábavné přiblblé ptákoviny. Rozhodně se tedy nedá říct, že bych byl pro Resident Evil jakýmkoliv způsobem negativně zaujatý. Ba naopak. Přesto, nebo možná právě proto, musím s politováním konstatovat, že Resident Evil: Odveta je špatný, nudný a naprosto zbytečný film, který nejspíš nijak výrazně nepotěší ani ty nejvěrnější příznivce.
Děj filmu je jen slepenec po sobě jdoucích situací, který je stoprocentně poplatný tomu, že autoři zkrátka chtěli mít ve filmu některé konkrétní scenerie, herce nebo prvky z videoher. Tak zaprvé, je třeba udělat radost pokud možno co největšímu množství fanoušků, pročež se film musí odehrávat na těch největších trzích – v USA, Japonsku a Rusku. Potom autoři chtěli opět spolupracovat s Michelle Rodriguez a Odedem Fehrem, ačkoliv jejich postavy zemřely. Dále bylo do filmu potřeba narvat několik nových hrdinů z videoher a nemít přitom na place přeplněno a konečně bylo nezbytné do hry nacpat všechny populární příšery a zbraně, které zatím v dosavadních dílech nebyly. Jak toho všeho dosáhnete?
Ještě pitomnější, ještě účelovější
Dosáhnete toho jednoduše! Zasadíte děj na tajnou základnu Umbrelly, na které jsou úplně náhodou vybudované celé čtvrti New Yorku nebo Tokia, dělaly se tam testy na všech příšerách, které si jen z videoherní série dokážete vybavit a ve sklepě běží továrna na klony, takže není problém přivést k životu libovolnou z mrtvých postav. Jupí. Celé je to vlastně jedna velká videohra s několika různými levely.
Příběh jako takový začíná tam, kde skončil minulý film – na palubě Arcadie, kde Umbrella Alici (Milla Jovovich) zajme a odveze ji na zmiňovanou tajnou základnu. O tom, co se stalo s ostatními přeživšími, nemá hrdinka nejmenší tušení. Probouzí se nahá v cele, odkud ji vysvobodí Ada Wong (Bingbing Li), populární postava videoher. Následně musejí dámy už jen přežít dost dlouho na to, aby se pro ně z povrchové úrovně stačil prostřílet záchranný tým ve složení Leon Kennedy (postava ze hry), Barry Burton (taktéž) a starý známý Luther West. Pravda, v týmu je ještě pár dalších bezejmenných osob, nicméně když zemřou, jejich kolegy to celkem nezajímá, tak proč by to mělo zatěžovat diváky. Zdánlivě jednoduchá operace se zkomplikuje ve chvíli, kdy v jednom z testovacích programů na základně zahyne klon Alice a zanechá po sobě dceru, která přilne ke skutečné Alici. Ta je pak pro ni ochotná (ve stylu Vetřelců) riskovat život v těch nejméně vhodných situacích. Že se při tom postřílí spousta vojáků, zombíků a dalších potvor, asi netřeba příliš vysvětlovat.
Jak sami vidíte, základní příběhová kostra je tentokrát pitomá úplně neskutečně. V umělém prostředí se odehrává lineární putování z bodu A do bodu B, do kterého občas zasáhnou zlé nebo hodné klony již známých postav a tu a tam sledujeme pokus o dějový zvrat nebo budování mytologie, které nijak zvlášť nesouvisí s dosavadním průběhem událostí. Tentokrát jde sice hloupost opravdu do extrémů, ale pořád platí, že to je Resident Evil, od kterého nikdo nic sofistikovaného nečeká. Všem fanouškům bohatě stačí, když dostanou hromady akce, stylové příšery, efektní lokace, správně přestřelené 3D a celé dohromady to bude tak nějak hrozně cool. Bohužel, na to všechno můžete předem zapomenout.
Nepovedlo se skoro nic
Třetí rozměr není ani zdaleka taková atrakce, jako posledně, ve filmu je daleko méně výpadů k divákovi i kroužení kamerou kolem postav. Všeobecně je „Odveta“ až překvapivě plochá a 3D jí nedává nic navíc. Většina prostředí je tmavá, nevýrazná a ošklivá, téměř všechno je ponořené do tmy, herci buď pobíhají v laciných skladištích, nebo zcela viditelně před zeleným pozadím. Potvory jsou do filmu naházené bez ladu a skladu, bez nějaké gradace, takže vám budou celkem jedno. Navíc jsou většinou strašlivě digitální. Obyčejní zombíci působí mnohem lépe. A akce? Ta je povětšinou značně nevýrazná. Zaujmout mě dokázala jen úvodní destrukce Arcadie, bitva s řetězem v osvícené chodbě (znáte z trailerů) a všechny scény z maloměstského předměstí, kde se hrdinové hezky staromilsky potýkali za denního světla se starými dobrými zombíky. Jinak je akce většinou dost nevýrazná, zapomenutelná a utopená ve tmě. Navíc je jí málo.
Na přestřelky dojde jen tu a tam, jinak se neustále tlachá o ničem, film pod náporem expozice vyloženě praská ve švech. Neuplyne snad ani pět minut, aby vám někdo nevysvětloval, co jste právě viděli, nebo co za malý okamžik uvidíte. Navíc jsou všichni herci do jednoho naprosto příšerní! Všichni akorát škrobeně deklamují svoje dementní repliky a tváří se u toho smrtelně vážně. Pravda, nikdo z nich také nemá co hrát, především nové postavy jsou prázdné nádoby, o kterých se za celý film vůbec nic nedozvíme. Za něco málo stojí snad jedině Kevin Durand (Barry Burton) a Michelle Rodriguez (několik různých klonů Rain), kteří do svých rolí dokázali vnést špetku nadhledu. Ostatní se zmůžou tak maximálně na cool pohyby, v horších případech ani na to ne.
Chválit se toho příliš nedá. Funguje snad jedině pouze několik již zmiňovaných akčních scén a všeobecně všechno, co se odehraje v předměstské lokaci. Tady totiž Anderson kašle na megalomanskou snahu bombasticky ohromovat a sází na osvědčené lekačky, práci s napětím a staromilské prchání před zombies. Tady film na chvíli funguje. Jenže pak už se jen tu a tam objeví nějaký zajímavý nápad, jako citové pouto malé holčičky ke klonu její matky, ale jakýkoliv náznak čehokoliv byť jen lehce pozoruhodného je rychle zadupán do země a nahrazen další nudou. Vynikající je ještě poslední minuta filmu, kdy válka s příšerami nabírá epické rozměry. Jenomže o co, že nic takového v příštím díle pořádně nebude.
Verdikt
Resident Evil: Odveta je po všech stránkách jednoznačně nejhorší díl celé série. Je to vizuálně ošklivý, nudný film, který si umí akorát půjčovat kusé nápady odjinud a nesmyslně je slepovat do nefunkčního, beztvarého celku. Pochválit se dá několik málo akčních scén, slibný závěr a několik momentů, které zavání hlubší myšlenkou, či alespoň zajímavým konceptem. Ale takových je ve filmu jak šafránu. Pokud vám ke spokojenosti stačí vidět, jak režisér Andreson na plátno lepí další postavy z her a Milla Jovovich dělá to samé co minule, akorát v horším provedení, můžete to s Resident Evil 5 zkusit. Jinak bych doporučil spíš opětovné shlédnutí starších dílů, nebo ještě lépe – zahrání některé z videoher. Odveta se zkrátka nepovedla