AKTUALIZACE: Přidáváme ještě aktuální trailer, tentokrát v sestřihu pro kina, tedy podstatně kratší než první trailer.
Sourozenci Wachovští mají jako režiséři na kontě pouhých pět filmů a jeden plnohodnotný a několik krátkých scénářů. Jejich kultovní status je ale přesto nepopiratelně obrovský. Tito filmoví nadšenci bez filmové školy a se zkušenostmi ve stavbě výtahů budou pravděpodobně navždy spojováni s progresivním Matrixem plným originálních trademarků. Rozhodně byste si ale neměli nechat ujít jejich další počin Cloud Atlas, adaptaci stejnojmenné knihy, jež má vnést do filmového světa nevídané. Že nebyla cesta tohoto téměř tříhodinového eposu do kinosálu kdovíjak jednoduchá, se můžete přesvědčit v následujícím článku, který vám ukáže, jak složité je prosadit v Hollywoodu kreativní a umělecké filmy.
Třetí kniha prozaika Davida Mitchella vyšla roku 2004. V roce následujícím pracovali Wachovští jako second unit režiséři na snímku V jako Vendeta, kde si knihu pročítala Natalie Portman. Právě ta doporučila Laně, která v té době procházela přerodem muže v ženu, aby si knihu obstarala. Výtisk se brzy dostal i k Andymu a poté se šířil jako blesk mezi známými a přáteli sourozenců. Přesto, že se kniha označovala za nezfilmovatelnou, duo bylo nadšené jejími myšlenkami, motivy a dramatickými možnostmi. Navíc Wachovští již delší dobu plánovali spolupráci s Tomem Tykwerem a Cloud Atlas k tomu nabízel výbornou příležitost. V roce 2006 tedy dostal výtisk Tykwer, který s ním strávil celou svoji dovolenou a nabídku posléze nadšeně přijal.
Než trojice dovedla do zdárného konce všechny své projekty, byl rok 2009. Už v únoru si však Wachovští s Tykwerem pronajali domek na Kostarice, a i když si byli vědomi toho, že se možná nepovede převést knihu do zfilmovatelné podoby, odstartovali práce na scénáři. Hlavním problémem byla struktura knihy. První poloviny všech šesti příběhů se nejprve vypráví chronologicky a v od poloviny knihy se děj zase postupně vrací do minulosti. Jelikož představit novou dějovou linii po 90 minutách filmu bylo nemyslitelné, rozhodlo se trio nejprve propojit hlavní postavy prvního a posledního příběhu a zbytek se zatím dal stranou. Kniha se následně rozložila do zhruba stovky scén, které se rozepsaly na barevné kartičky, z nichž každá barva představovala jednotlivé příběhové linie, a poté se zase složila do vhodného příběhu. Den před odjezdem z Kostariky, byl vymyšlen hlavní motiv převtělování duší, který by tak umožnil spojit film do jednoho celku, namísto šesti odlišných kapitol. Wachovští později vytvořili první verzi scénáře, která pak pendlovala mezi nimi a Tykwerem. V srpnu byla hotova verze, kterou mohli představit autorovi knihy Mitchellovi. Wachovští měli již předtím zkušenosti s kritikou Alana Moora ohledně Vendety, a proto bylo rozhodnuto, že pokud se Mitchellovi scénář nebude zamlouvat, projekt se zruší. Ten však své požehnání doplnil slovy: „Mohl by to být jeden z těch filmů, co jsou lepší než kniha.“
Se schváleným scénářem se trojice začala poohlížet po herci, který by dokázal ztvárnit „univerzálního muže našeho věku“. Režiséři si tedy domluvili schůzku s Tomem Hanksem. Na cestě do jeho kanceláře je však zastihla špatná zpráva. Warner Bros., se kterými byli Wachovští domluveni na odkoupení distribučních práv pro Ameriku, vycouvali. Přesto, že se snažili sourozenci studio uklidnit podobnou náročností Matrixu a jeho následným úspěchem, Warneři si nechali vytvořit ekonomickou studii, která modelově přirovnala Cloud Atlas ke snímku Fontána Darrena Aronofského. Ten byl bohužel ztrátový. „Problémem velkých filmů je, že jsou schvalovány na základě úspěchů předchozích filmů. Stejně jako příroda nenávidí vakuum, tak tenhle systém nenávidí originalitu, protože se nedá ekonomicky modelovat. Vždyť i vzorem pro Matrix byl (neúspěšný) film Johnny Mnemonic s Keanu Reevesem.“ říká Lana. I když Hanksovi nepřišel scénář jednoduchý k četbě, herec byl zaujatý sebevědomým postojem trojice režisérů a na nabídku kývl. Wachovští se pak vrátili do Warner Bros., aby si obhájili originalitu snímku, vydobyli si však pouze nižší nabídku.
S předpokládaným rozpočtem 120 milionů dolarů však začaly ty pravé potíže. Warner nechtěl ani zdaleka poskytnout plnou částku a jediné další finance totiž putovaly pouze z Německého fondu kinematografie. Producent začal zjišťovat, že prodejem distribučních práv pro jednotlivé regiony dostatek peněz nezískají, a tak se začali shánět investoři, kteří by přímo odkoupili části kapitálu. Wachovští neustále pročítali scénář, aby si byli jistí, že se do projektu vyplatí pouštět, investoři však měli stále obavy. Pokud by navíc nějaký z nich vycouval, celý projekt by se okamžitě rozpadl. Záchranné lano hodil až James Schamus, ředitel Focus Features a učitel filmové teorie, který doporučil režisérům, aby se pokusili film prodat v roce 2011 na filmovém festivalu v Cannes. Trojice si tedy připravila třičtvrtěhodinovou prezentaci pro distributory, která přes svoji nespornou úspěšnost vynesla pouhých 15 milionů. Toto slabé číslo navíc vystrašilo váhající hráče na trhu, a na ně reagovali partneři již dříve domluvení, kteří se z projektu zase hned odepsali. Andy Wachovski to okomentoval slovy: „Sázíte na filmy, protože máte vkus. Není to jako kupovat si ropné akcie. Jste ve filmovém byznysu, protože máte rádi filmy, ne peníze.“ Trojice tedy snížila rozpočet na 100 milionů, z nichž šlo 80 na natáčení a zbytek na poplatky. Wachovští dokonce zainvestovali i něco ze svého.
V červnu 2011 se mohli sourozenci konečně přidat k Tomu Tykwerovi v berlínských Babelsberg Studios, a i když bylo financování pořád nestálé, začalo se točit. Tykwer se chopil příběhů ze 30. a 70. let 20. století a příběhu ze současnosti, Wachovští pak příběhu z 19. století, který se natáčel na Mallorce a dvou příběhů z budoucnosti. Týmy pracovaly odděleně, ale samozřejmě vzájemně komunikovaly. Film bude mít premiéru 8. září na filmovém festivalu v Torontu a v širší distribuci se divákům nabídne 26. října, zatímco v Čechách až 22. listopadu. Jedná se o jeden z nejdražších nezávislých snímků v dějinách, tak uvidíme, zda Wachovské a Tykwera nezruinuje stejně, jako například zruinoval Jacquese Tatiho jejich vysněný film Playtime.
PS: Tom Hanks si nakonec zahraje v každé kapitole. Přibyla mu role hoteliéra v příběhu skladatele Frobishera ze 30. let 20. století a zahraje si i herce, jenž ztvárnil postavu Jima Broadbenta ve filmu natočeném podle jeho zážitků. Tento film byl pak promítán hrdince Sonmi v dystopické Koreji. Podrobně jsme postavy rozebrali v našem průvodci filmem.
Atlas Mraků: Trailer pro kina |
Zdroje: New York Reporter