Pojďme si na rovinu říct, že pokud někdo patří mezi mistry stop motion animace, jsou to právě Češi. Existují však zahraniční studia, která nám nebezpečně šlapou na paty a obzvlášť v tomto roce, kdy se urodilo až překvapivé množství modelínových celovečerních filmů. Nejdříve jste mohli vidět dobrodružné a tak trochu nedoceněné Piráty, kteří si zachovali nadsázku a humor britských Aardmanů. Fanoušci Tima Burtona se zajisté už nemohou dočkat jeho znovuoživeného Frankenweenieho, kterým si určitě napraví reputaci po Temných stínech. V září se do amerických kin chystá anglicky dabovaná verze filmu Na půdě, surrealistického pohledu na Toy Story z dílny Jiřího Barty, což je pro českou animovanou tvorbu nesporný úspěch. Teď se však podíváme na posledního zástupce, který pochází ze studia LAIKA, není ruský nýbrž americký, jmenuje se Paranorman a chce složit poklonu hororovému žánru.
LAIKA je oregonské studio plné tak trochu ztřeštěných a originálních umělců. Jeho prvním filmem byla Koralína, ale podílelo se také na Mrtvé nevěstě nebo na několika krátkých filmech či reklamách. Paranorman (v češtině Norman a duchové) je tedy jeho druhým celovečerním filmem a rozhodně nezapře kořeny již výše zmíněných jmen. Snímek psal celých 16 let Chris Butler, který se podílel na storyboardech právě ke Koralíně nebo Mrtvé nevěstě. Butler film také režíroval, s čímž mu vypomohl Sam Fell, chlapík, který zase začínal u Aardmanů, vymyslel si Spláchnutého a všeobecně je žádaným konzultantem. Možná se na první pohled zdá, že toho pánové nemají na svém kontě tolik, ale vzhledem k faktu, že se podobné filmy točí v rozmezí několika let, jsou jejich zkušenosti celkem úctyhodné.
Norman a duchové taky není žádnou narychlo uplácanou jednohubkou. Je to naopak poctivý film, jehož produkci musíte obdivovat. Také se pyšní jedním prvenstvím, kterým jsou unikátní tváře modelované podle 3D kopírky. Postup většinou probíhá tak, že se vytvoří základní kostra loutky a k ní se ručně vymodelují a pak upečou pohyblivé části jako ústa. Studio LAIKA však obličeje postaviček nejprve vymodelovalo na počítači a skrze 3D kopírku pak rovnou nechalo „vytisknout“, takže se žádné grimasy neopakují. Takových částí většinou bývají tisíce a jsou tedy na jedno použití respektive na jeden filmový rámeček. Koho tento postup zajímá víc, ať koukne na přiložená krátká videa, kde vám tvůrci celý postup poradí. Pokud máte potřebné ingredience, můžete si vlastního Normana natočit i doma.
Pojďme si něco povědět o příběhu a jeho pozadí. Norman a duchové je totiž jedna velká pocta hororovému žánru. Tak jako Tim Burton miluje staré klasiky, na kterých vyrůstal, tak stejně milují animátoři Paranormana klasiky na kterých vyrůstali v 80. letech oni. Už samotný soundtrack, který mísí klasický orchestr se starými syntetizátory, musí v současných dvacátnících a třicátnících probudit vlnu nostalgie. Samotný scénárista Chris Butler popisuje film jako „mix Johna Hughese (scénárista Sám doma a podobných rodinných filmů) a Johna Carpentera (Věc, Halloween) nebo jako díl Scooby-Dooa režírovaný Samem Raimim“. Norman a duchové je však hlavně filmem pro děti o klasickém outsiderovi, kterému se nevyhnula šikana či nepochopení, a který je trochu jiný než ostatní. Má totiž ten nefalšovaný Shyamalanovský šestý smysl, a tak vídá mrtvé lidi. To se mu bude brzo setsakramentsky hodit, když se na jeho městečko snese vlna zombíků. Lidé ve studiu LAIKA prostě chtějí být jiní, čemuž odpovídá tak trochu drsný a naturalistický příběh, špinavá a realistická stylizace nebo obsazení netradičních jmen k netradičním postavám (nerd Christopher Mintz-Plasse namluvil Normanova spolužáka holdujícího šikaně, dále uslyšíte Annu Kendrick, Leslie Mann, Caseyho Afflecka nebo Johna Goodmana).
Ano, Norman a duchové se nevyhnou srovnávání s Burtonovými klasikami, ale kdo vyrůstal na osmdesátkových exploitation filmech a myslí si, že jeho děti něco v dnešním drsném světě snesou, nesmí si nechat tenhle film ujít. Premiéru má 6. září.
Norman a duchové: Trailer a filmy o filmu |