Zatímco nástup fenoménu 3D průměrný filmový divák zaznamená v kině (nejen díky vyššímu vstupnému) na první pohled, souboj klasické a digitální kinematografie pro něj není až tak lehké postřehnout. Faktem nicméně je, že od počátku 21. století se v Hollywoodu rozmáhá trend natáčení filmů na digitál. Mnozí z vás si jistě pamatují např. na počiny Michaela Manna (Miami Vice, Veřejní nepřátelé), u nichž bylo použití digitálních kamer asi nejvíce patrné. Mannovy filmy zkrátka vypadaly "jinak" než snímky točené na celuloid a vytrhával diváka ze zážitku, což byla také asi nejhlasitější výtka zastánců klasického filmu. S postupně ubíhajícími měsíci se však digitální technologie zdokonalila, tvůrci navíc získali potřebné zkušenosti, aby mohli navodit look co nejvíc podobný klasickému filmu, což mělo díky menší nákladnosti a celkově jednoduššímu zpracování za následek, že k digitálu postupně konvertovala velká část Hollywoodu (namátkou David Fincher, Peter Jackson, James Cameron nebo sourozenci Wachowští). Mezi zastánci celuloidu tak zůstalo pouze několik zástupců staré školy, z nichž můžeme jmenovat především Christophera Nolana a Martina Scorseseho.
Právě Scorsese sice točil dokument Rolling Stones na digitál, stejnou volbu pak učinil i v případě Huga (především kvůli 3D), obecně se ale tak nějak čekalo, že svou novinku The Wolf of Wall Street natočí na klasický film. Opak je nicméně pravdou. Martyho dvorní střihačka Thelma Schoonmaker totiž oznámila, že snímek s Leonardem DiCapriem a Jonahem Hillem natočí Scorsese pěkně na digitál (a ve 2D). Dodala přitom, že režisér klasický film považuje už více méně za mrtvý, což je právě v případě klasika Martyho přece jen překvapivé zjištění. Napříč filmovými weby se tak houfně diskutuje o tom, zda celuloidu opravdu na dobro neodzvonilo. A to i přes to, že Chris Nolan se neustále snaží upozornit na současnou nenahraditelnost tohoto formátu (třetího Batmana točil samozřejmě na klasický film). Už i Nolan nicméně připustil, že pokud bude digitál někdy v budoucnosti stejně dobrý jako celuloid, nebude se změně bránit. Pokrok je však mnohem rychlejší, protože jak již bylo zmíněno výše, obyčejný divák dnes již rozdíl mezi digitálem a filmem prakticky nepozná, Hollywood tedy směřuje k další definitivní změně. A Martin Scorsese s ním, natáčení jeho novinky totiž začne už za měsíc.
Dodatečný zdroj: Deadline