Mnoho stran virtuálního papíru se popsalo, při rozebírání problémů Rogue One: Star Wars Story. I v tomhle případě je třeba oprášit otřepanou frázi o tom, že podrobnosti vyplavou na povrch zřejmě až za mnoho let, nicméně teď se k složité situaci vyjádřil alespoň částečně muž nejpovolanější, Tony Gilroy. Tony byl najatý v červnu roku 2016, nejprve aby přepsal scénář filmu a následně se z něj stal de-facto nový režisér, který zásadně předělal předchozí práci Garetha Edwardse a dovedl snímek ke zdárné premiéře, která proběhla ve stanoveném termínu, odnesla si pozitivní recenze a udělala z Rogue One 19. snímek historie, který v pokladnách překonal hranici jedné miliardy dolarů.
V rozhovoru se snažil Gilroy mluvit opatrně, přeci jen je smluvně vázaný k diskrétnosti, nicméně ve finále toho neprozradil úplně málo. K projektu byl přizvaný přímo Kathleen Kennedy, šéfkou Lucasfilmu. Podle jeho slov (možná až na pár výjimek na několika nižších pozicích v rámci produkce) nepanovala v zákulisí žádná nevraživost, všichni se upřímně snažili přinést co nejlepší výsledek, nicméně tehdejší podoba filmu byla zmatečná, projekt byl v potížích až po uši, a i když Disney zásahem do prakticky „hotového“ filmu hodně zariskoval, stav Rogue One byl podle Gilroye v té době tak špatný, že vlastně nebylo co ztratit.
Pro Gilroye byla nabídka spolupráce lákavá hned z několika důvodů. Jednak se mu v té době nedařilo delší dobu rozjet žádný projekt a tady měl příležitost si vyhrnout rukávy a pořádně se do něčeho opřít. Pak bylo důležité to, že není fanouškem Star Wars. Nejsou mu tedy nijak svaté a nebál se do snímku říznout. Osobně se domnívá, že Rogue One není tak docela Star Wars film, je to spíš film ve stylu Bitvy o Británii. A co bylo možná nejdůležitější? Tony měl pocit, že všechny problému jde vyřešit opravdu jednoduše.
Předem bylo jasné, že hrdinové na konci zemřou, aby předali plány Hvězdy smrti Rebelům. Proto bylo potřeba vystavět příběh tak, aby bylo zřejmé, proč jsou ochotní se obětovat. Ještě před tím, než s Lucasfilmem podepsal spolupráci, tak byl přesvědčený o tom, že je potřeba dopřát alespoň dvěma postavám v tomhle ohledu jednoznačnost a filmu už toto hodně pomůže.
Jak rozsáhlá nakonec byla Gilroyova úloha? Byl najatý v momentě, kdy už byl hotový režisérský sestřih filmu Garetha Edwardse. Přesto byl v uvedený v titulcích jako scenárista filmu. Už z toho si podle něj můžeme udělat jasnou představu o tom, jak rozsáhlý jeho zásah byl. Nějakou dobu Rogue One nebyl „jeho“ film, takže ho vlastně příliš nestresovalo jen tak kibicovat z postranní čáry, ale po čase už prý celý štáb chodil schvalovat všechna rozhodnutí s ním, místo s Edwardsem, takže ve finální fázi střihu a postprodukce už skutečně byl vůdčí osobností projektu.
Jak tenhle hektický zásah na poslední chvíli dopadl, víte nejspíš moc dobře sami. Za necelé dva měsíce si budeme moci něco obdobného vyzkoušet podruhé, až do kin dorazí Solo: A Star Wars Story, další film ze série Hvězdných válek, který v půlce produkce měnil režiséra (tentokrát dokonce oficiálně, ne jen fakticky). Na závěr si přehrajte video, které dává dohromady záběry z trailerů, které jsme neviděli ve finální verzi filmu:
Zdroj: A Cast