Žánrové filmy usilují o „seriózní“ filmové ceny jen výjimečně a u komiksových snímků to platí obzvlášť. Obecně platí, že nejblíž oscarovému závodu měl asi Temný rytíř, kvůli kterému byl počet nominovaných filmů v hlavní kategorii rozšířený z pěti na deset. V zásadě tahle úprava pravidel způsobila ale jenom to, že bylo nominované větší množství typově podobných filmů, jako do té doby. Ke kýženému umísťování velkofilmů dochází jen výjimečně.
Pokud by se o ty největší příčky měly nějaké komiksové snímky poprat, letos by to byly nejspíš Logan nebo Wonder Woman. Oba dva filmy sklidily dobré recenze, oba si vedly dobře v pokladnách (na to Akademie také dbá) a teď jsou tu dokonce i reálné indikátory toho, že by to s těmi cenami nemuselo být stoprocentní sci-fi.
Aktuálně nominace na svoje ceny vyhlašují jednotlivé filmové cechy, do kterých se sdružuje drtivá většina hollywoodských filmových profesionálů. V nominacích cechu scenáristů se umístil Logan v kategorii adaptovaných scénářů, po boku Call Me by Your Name, The Disaster Artist, Molly’s Game a Mudbound. Připomínáme, že loni ve stejné kategorii byl nominovaný Deadpool, předtím Strážci Galaxie, takže nějaký precedens tu je. Ale pomáhá jistě i to, že Logan je vlastně komiksový dost minimálně, je to soudobý western s několika málo komiksovými elementy.
A pak je tady cena producentů (producenti jsou ti, kteří si na oscarech odnášejí sošku za nejlepší film). Ti nominovali díky remíze na svou cenu za nejlepší hraný film celkem 11 kousků a mezi nimi byla i Wonder Woman. Opět platí, že stejné pocty se dočkal Deadpool. Vedle Wonder Woman mají nominaci od producentů The Big Sick, Call Me by Your Name, Dunkirk, Get Out, I, Tonya, Lady Bird, Molly’s Game, The Post, The Shape of Water a Three Billboards outside Ebbing, Missouri.
Jak pravděpodobně tušíte, (někteří) členové jednotlivých cechů jsou zároveň součástí oscarové Akademie, takže ceny jednotlivých cechů mají o budoucnosti Oscarů daleko větší výpovědní hodnotu, než třeba takové Zlaté glóby, o kterých rozhoduje několik málo novinářů, kteří s Akademií nemají nic společného. A především Wonder Woman má docela slušný příběh.
Kromě finančního a kritického úspěchu se může chlubit tím, že zachránila reputaci komiksové divizi studia Warner, má v hlavní roli ženu, žena film režírovala. Bavíme se navíc o snímku, který ženy nesexualizuje, ale ukazuje jejich sílu. V roce #MeToo. V roce diverzifikace. To všechno filmu přičítá plusové body, i když mu k dokonalosti chybí dost.
Nicméně jaká bude realita? Nominace na ceny PGA (Producers Guild of America) je jedna věc, oscarové zápolení věc druhá. Krom producentů budou rozhodovat i další cechy, navíc ostatní ceny jsou o něco méně vážné, jde trochu „pozlobit“, zatímco oscarová Akademie se snaží ukázat navenek noblesu a sáhnout opravdu po tom nejreprezentativnějším. Navíc se téměř jistě opět nepovede nominovat ani deset snímků (může být nominováno 5-10 a kvůli složitým pravidlům je desítka matematicky téměř nemožná) a krom zmiňovaných jedenácti, které na své ceny nominovali producenti, se o příčku nejvyšší stále ještě perou také Mudbound, Phantom Thread, The Darkest Hour či The Florida Project.
Takže reálně? Pokud bych si měl vsadit, tak ani Logan ani Wonder Woman o žádné z hlavních cen na Oscarech usilovat nebudou (jedině o technické). Ale určitá minimální šance Wonder Woman na nominaci v hlavní kategorii existuje - Hollywood je přeci jen krajina splněných přání.