Režisér a scenárista Christopher Mcquarrie před časem poskytl rozsáhlé interview na celou řadu témat a řeč přišla i na Mission: Impossible 6. Zajímavé je, že režisér chce za každou cenu sérii posunout někam dál. Všechny dosavadní filmy režíroval pokaždé nějaký jiný režisér a série tak automaticky nabrala nový směr, novou fazonu. Teď Mcquarrie natáčí dva filmy po sobě a navíc už od čtyřky pracuje na sérii stabilní tvůrčí jádro. Mission: Impossible se tak dostala do určitého zaběhnutého rytmu. V chystané šestce se má projevit to, že je Mcquarrie zkušenější, ale o některé změny usiloval cíleně, čistě proto, aby „Nesplnitelná mise“ byla i nadále svěží.
Čeho si i ten největší divácký laik všimne na první pohled? Značná část filmu se bude odehrávat na jednom místě. V jedničce strávil Ethan Hunt (Tom Cruise) většinu času v Praze, v následujících filmech dost cestoval po světě. V šestce se odehraje velká část děje v Paříži (i když tam už je dotočeno a štáb se přesunul na Nový Zéland). Jinak klíčovým mužem pro to, aby působil film oproti tomu předchozímu jinak, bude kameraman Rob Hardy (Ex Machina), který pro chystanou novinku zvolil úplně jiný vizuální jazyk.
Poučil se režisér nějak od natáčení pětky? Jak sám připouští, ano i ne. Když McQuarrie připravoval pětku, udělal do scénáře několik malých zásahů a hned se mu začala rozpadat celá struktura a bylo potřeba přepracovat prakticky celý děj. Tentokrát se zařekl, že bez stoprocentně připraveného scénáře nezačne točit, ale dopadlo to úplně stejně, jako posledně. Christopher stále píše film za pochodu, protože některé věci si sednou teprve ve chvíli, kdy je režisér vidí před sebou. Postava nově obsazené Vanessy Kirby byla definitivně jasná teprve ve chvíli, když první den přišla herečka na natáčení, a tak se zkrátka kompletně přepracovala. Ve filmu nechybí scéna, ve které se Ethan Hunt a Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) znovu potkávají. Původně šlo o sáhodlouhý dialog, nakonec zůstal z celé konstrukce jen letmý dotek, který řekne vše. Hodně pomáhá skutečnost, že se režisér nebojí tnout do živého a jakmile má pocit, že je u některé z chystaných scén sebemenší šance, že by ji mohl z filmu zpětně vystřihnout, tak ji vyškrtne předem. Produkce je navíc strukturovaná tak, že při natáčení v pařížských exteriérech se točí především akce a dialogy se budou natáčet až později v londýnských ateliérech. Je tedy dost času všechny příběhové scény včas přepsat.
Akce obecně dost diktuje to, jakým způsobem se vyprávění odvíjí. Režisér chtěl mít šestku emocionálnější a víc ji zaměřit na osobnost Ethana Hunta. Jenže pro finále filmu je vymyšlená velkolepá akční scéna, která by měla přinést něco, co jsme ještě nikdy neviděli. A daná scéna se může smysluplně odehrávat jen na několika málo místech na Zemi, děj k ní musí logicky dojít a musí se jí přizpůsobit vynaložený rozpočet, který pak nejde logicky použít v jiných částech filmu. Proto akce nevyhnutelně vyprávění ovlivňuje.
I tak by ale šestka měla být emocionálnější a dramatičtější. Ne nutně temnější, což je cesta, kterou se podle Christophera vydal James Bond. A i když McQuarrie chápe, proč měl Bond pocit, že si musí zvolit právě tuhle cestu, tak Mission: Impossible je jiná a dokonce využívá toho, že jí agent 007 nechává volný prostor na poli poněkud lehčí zábavy. Takže zkrátka emocionálněji ano, temněji ne.
Pozorovat McQuarrieho tvůrčí proces je naprosto fascinující, uvidíme, jak se nakonec projeví na výsledném filmu. Přikládáme ještě několik fotek z natáčení, o které se režisér podělil a video s bourajícím Tomem Cruisem:
Zdroje: Christopher McQuarrie, John August