Recenze: Špinavý trik

Recenze: Špinavý trik | Fandíme filmu
Novinka Davida O. Russella byla nominována na 10 Oscarů. Zaslouženě?

Nemůže být pochyb o tom, že hvězda amerického režiséra Davida O. Russella stoupá v posledních letech strmě vzhůru. Zejména jeho dva poslední snímky, Fighter, drama z boxerského prostředí, a Terapie láskou, nevšední romantická komedie, sklidily úspěch u divácké i kritické obce. Režisérova novinka s názvem American Hustle byla provázena obrovským očekáváním, minulý týden byla nominována na 10 Oscarů, čímž společně s Gravitací Alfonso Cuaróna drží první místo. Dá se tedy hovořit o splněných očekáváních?

American Hustle (nebo chcete-li, Špinavý trik), vypráví příběh podvodníka Irvinga Rosenfelda a jeho milenky a partnerky ve zločinu Sydney Prosser, kteří jsou nuceni ke spolupráci s ambiciózním agentem FBI Richiem DiMasem. Jsou tak vtaženi do vysoké hry politiků a mafiánů, což je pro ně lákavé i nebezpečné zároveň. Celá opojná párty ale může velmi rychle skončit, když se do hry vloží Irvingova impulsivní a nevypočitatelná manželka Rosalyn.

Režisér vsadil na osvědčené tváře, z nichž s většinou již minimálně jednou spolupracoval, a film má tak opravdu hvězdné obsazení. Jak napovídaly trailery, všemu vévodí Christian Bale, a to nejen díky další z jeho neuvěřitelných fyzických proměn, nad kterými zůstává rozum stát. Neméně skvělý výkon předvádí Jennifer Lawrence, jejíž impulsivní manželku hlavního protagonisty si nejde nezamilovat (byť její postava trochu připomíná tu ze zmíněné Terapie Láskou). Pozadu nezůstávají ani Amy Adams, Bradley Cooper a Jeremy Renner. Větší prostor si zasloužil snad jen Robert De Niro, který dostal pouze asi minutové cameo, kde ztvárnil postavu pro něj tak typickou, a to mafiánského bosse.

Co se týče obsazení a hereckých výkonů, nedá se filmu prakticky nic vytknout. Bohužel snímek jako takový vyznívá pouze jako lehce křečovitá snaha vykřičet si nějaké to ocenění. American Hustle chtěl být stylovou kriminálkou, místo toho je z něj však nemastný, neslaný mišmaš, který není ani moc komedií, ani moc dramatem. Občas je film trochu vtipný, ale ve zbytku času hlavně užvaněný a nudný. Nejeden filmový fanda bude mít navíc u některých scén oprávněně pocit, že tohle už prostě někde viděl.

Nejvíce však Russellově novince podkopává nohy samotný scénář. Postavy, byť skvěle zahrané, jsou dost neosobní, film je zbytečně rozvleklý a příběh podivně podaný. Čert vem absenci údernějšího závěru, ke konci mi bylo vlastně úplně jedno, jak to celé dopadne, a to je dost zásadní problém. Filmu by nejvíce prospěla kratší stopáž, a přímočařejší děj.

American Hustle pravděpodobně chtěl být osvěžující kriminálkou, místo toho je užvaněnou a místy nudnou podívanou, kterou z průměru vytahuje hvězdné obsazení. Ve výsledku tak jde o promarněnou příležitost, u které se nejde zbavit dojmu, že jde hlavně o snahu vykřičet si ocenění (10 nominací na Oscara je pro mně pouze další z řady podivných a ještě podivnějších rozhodnutí Akademie), u které šla osobitost stranou. Naštěstí slušná stylizace 70. let, výborné masky, kostýmy a parádní herecké obsazení činí film alespoň trochu zajímavým a dá se tak na něj koukat. Pokud však hledáte silný příběh, American Hustle se můžete s klidem vyhnout.

6/10