Recenze: Sedm psychopatů

Recenze: Sedm psychopatů | Fandíme filmu
Režisér výtečné kriminálky V Bruggách natočil snad ještě větší šílenost s ještě lepším obsazením.

Britský režisér a scenárista irského původu Martin McDonagh před čtyřmi lety nečekaně prorazil se svým celovečerním debutem V Bruggách. Kriminální snímek plný násilí a absurdního humoru zabodoval jak u diváků, tak u kritiky. Nyní se stále populárnější tvůrce vrací se svým druhým a podobně laděným filmem Sedm psychopatů. McDonagh tentokrát přichází s ještě bizarnější zápletkou a při natáčení opět spojil síly s hereckou hvězdou Colinem Farrellem (Alexandr Veliký, Total Recall). Lákavý projekt navrch přivábil i řadu dalších zajímavých jmen. A hned na úvod musím konstatovat, že vysoká očekávání se podařilo naplnit měrou vrchovatou.

Protagonistou netradiční krimi-komedie je irský scenárista jménem Marty (Farrell), kterého sužují dva velké problémy – závislost na alkoholu a nedostatek tvůrčí inspirace. Rád by dopsal svůj nejnovější scénář „Sedm psychopatů“, ale zatím má vymyšlený pouze název. Pomocnou ruku mu nabídne jeho nejlepší přítel – extravagantní a většinou nezaměstnaný herec Billy (Sam Rockwell), jenž se spolu se svým starším a nábožensky založeným parťákem Hansem (Christopher Walken) živí krádežemi psů. Ty pak za tučné nálezné navracejí jejich zazobaným páníčkům. Situace se zvrtne ve chvíli, kdy Billy nevědomky unese malého psíka, jehož majitelem je drsný gangster Charlie (Woody Harrelson). Psychopatický mafián totiž svého mazlíčka nade vše miluje a je ochotný udělat cokoli, aby jej získal zpátky. Tím se roztáčí kolotoč dramatických událostí, během nichž poteče spousta krve. Marty má najednou inspirace na rozdávání. Otázkou je, zda se mu podaří zůstat naživu dostatečně dlouho, aby scénář dokončil.

Martin McDonagh stejně jako ve svém předchozím počinu znovu nešetří násilnými scénami a místy až sebeparodickým černočerným humorem. V tomto ohledu Psychopati zacházejí do ještě větších extrémů než belgické dobrodružství V Bruggách. Některým divákům bude možná příliv brutálních sekvencí připadat až příliš přehnaný, já se ovšem královsky bavil. Hlavním kladem snímku je přímo ukázkově vybroušený scénář. V samotném příběhu do sebe všechno parádně zapadá a hlavní hrdinové chrlí jednu vtipnou hlášku za druhou. Vůbec celý film je natočen s pořádnou porcí nadsázky. Nelítostný zločinec naříká nad ztrátou milovaného zvířátka. Alkoholem zmožený scenárista nedokáže nic kloudného vymyslet a jen papouškuje příběhy jiných. Pokud patříte k fanouškům popkulturního stylu Quentina Tarantina či Guye Ritchieho, budete u Sedmi psychopatů přímo hýkat blahem.

Zdařilé jsou i herecké výkony. Největší pozornost na sebe strhává Sam Rockwell, jemuž postava dalšího vyšinutého pošuka parádně sedla a každá věta, kterou vypustí z úst, stojí za to. Woody Harrelson je v úloze šíleného gangstera Charlieho rovněž výtečný. Potěší i další mini-výstupy v podání Toma Waitse či Olgy Kurylenko. Paradoxně nejméně výrazný mi přišel výkon Colina Farrella. Na druhou stranu je však vyvážený hercovým nezpochybnitelným charizmatem.

Určitě to není podívaná pro každého. Jestli však máte rádi gangsterskou tématiku, černý humor tarantinovek a ritchieovek, trpíte nějakou zvrácenou duševní chorobou, nebo strádáte při psaní svého vlastního scénáře, pak je Sedm psychopatů jasným tipem pro vás!

9/10