Recenze: Léto All Exclusive

Recenze: Léto All Exclusive | Fandíme filmu
Turistický průvodce brazilskou džunglí aneb co všechno se při tom může podělat.

Přátelé Franck, Sonia, Sam, Alex, Estelle a selfie stick s GoPro se rozhodli, že vyrazí na dovolenou do Brazílie. Sonin bratr totiž pracuje u aerolinek a její tatínek (velmi milý Christian Clavier) zase vlastní ohromné hotelové středisko. Franck je navíc odhodlán ustát setkání se svým nadcházejícím tchánem a požádat Soniu o ruku. To by to ale nesměla být francouzská komedie, aby se něco nepokazilo. Vztah Francka a Soni začíná skřípat a tak se donchuánský Sam rozhodne, že udělá pánskou jízdu, na kterou přibere dvě náhodné turistky, Sonina bratra Ernesta a bohužel také Soninu babičku na elektrickém vozíku. Z výletu na dvě hodiny se ale stává boj o přežití, který je divákovi i zbylým postavám zprostředkován skrze materiál z nalezeného GoPro. A že je to hodně velký úlet…

Komedie Léto All Exclusive, v originále Babysitting 2, je pokračování snímku z roku 2014, který u nás nikdy nevyšel, ani v kině, ani na nosiči. To je samo o sobě poměrně absurdní, díky bohu to ale nevadí, akorát jednotlivé postavy, kterých není zrovna málo, si budete pamatovat spíše podle obličeje, než podle jména. Mnohem zajímavějším se jeví fakt, že film velmi svérázným způsobem přistupuje k motivu found footage a kombinuje jej s „hangover“ a „highsploitation“ prvky. Výsledkem je tam velmi bizarní mix šílených situací, verbálního humoru a Záhady Blair Witch. A nejšílenější na tom celém je, že to funguje. Snahou rozepsat se nějak podrobněji o příběhové lince bych se dostal na velmi šikmou plochu, takže se o to vůbec nebudu pokoušet.

Podstatné je, že v momentě, kdy zhruba po půl hodině film přepne do found footage, nastává zběsilý sled na sebe více či méně navazujících epizod, v nichž se kombinuje komika čistě verbální a čistě vizuální a vzniká tak vlastně homemade video z dovolené, kterou si všichni zúčastnění neskutečně užili. Zajímavé ovšem je, že ve všem tom chaosu zůstává prostor pro postavy, které mají jasně definované charaktery a ani na zlomek vteřiny je neopustí a to i v momentech, kdy skáčou z ohromných vodopádů, nebo z letadla (což je buďto naprosto reálná akce, anebo si tady mimořádnou pochvalu zaslouží trikaři a střihač). Jsou to právě postavy, které si v průběhu filmu získávají divácké sympatie a v poslední třetině jim vlastně naprosto přiznaně a nepokrytě fandíte a na střídačku zatajujete dech a propadáte v hysterické záchvaty smíchu. Což je moc dobře.

Film se samozřejmě velmi často dostává na samotnou hranu dobrého vkusu a párkrát jí vcelku bez uzardění překročí. Občas se stane, že některé scény vyjdou do prázdna a působí spíše trapně, než jakkoliv jinak. S kadencí, s jakou jsou jednotlivé gagy a situace chrleny se ale jedná o naprosto minoritní složku a faktem zůstává, že to tak nějak patří k subžánru a nelze to filmu objektivně vyčítat. Občas pozlobí předvídatelnost některých situací, velmi často je znát, že devadesátiletou babičku hraje výrazně mladší žena s víceméně velmi dobrou maskou (představitelce Valériane de Villeneuve je 57 let), velmi potěší naopak rozpracované a použité running motivy a kritika současného dění skrze některé xenofobní narážky (které jsou jasně čitelné a identifikovatelné jako silně ironizující) a funguje i ekologický motiv.

Found footage není ani tak žánrem, jako především vyjadřovacím postupem a jako takový je velmi tvárný a variabilní. Tvůrci komedie Léto All Exclusive dokázali nalézt poměrně zajímavou polohu a s jasným cílením na publikum ve věku 15 – 20 let (film jde do kin s českým dabingem) předkládají komedii s opravdu silným potenciálem stát se králem skupinových alkoholových a jiných dýchánků. Pokud hledáte intelektuální a hodnotnou zábavu, nebo je vám nad čtyřicet, filmu se vyhněte obloukem. Hodnocení 7/10 berte jako strop, od něhož si odečtěte libovolný počet bodů v návaznosti na to, na kolik vás pohoršuje záběr na penis plandající ve větru.

7/10