Recenze: The Program: Pád legendy

Recenze: The Program: Pád legendy | Fandíme filmu
Kontroverzní osobnost cyklistiky se představuje v poměrně standardním životopisném filmu, který nemá příliš čím překvapit.

Příběh Lance Armstronga asi netřeba představovat, nicméně pokud se o sport příliš nezajímáte a na nejznámější padlou sportovní ikonu jste přesto zvědaví, bude mít pro vás The Program: Pád legendy (The Program) přidanou hodnotu už v prostém faktu, že vás s celou Armstrongovou odyseou seznámí. Ale abyste úplně netápali: Lance Armstrong je nejznámější cyklista všech dob, který porazil rakovinu a po jejím překonání se dokázal vrátit do světa vrcholového sportu. Sedmkrát zvítězil ve slavném závodu Tour de France a věnoval se rozsáhlé charitativní činnosti. Posléze byl obviněn z užívání dopingu, čímž započal jeho pád.

Program je veskrze klasický biopic, který dramatizuje výrazné momenty Armstrongovy kariéry a snaží se je poskládat do uceleného obrazu. Snímek se jen minimálně věnuje cyklistovu osobnímu životu a jak už název napovídá, jeho profesionální život sleduje převážně optikou dopingového programu, do kterého byl zapojený. Pro nezasvěcené může být poněkud matoucí množství vedlejších postav, které se kolem hlavního protagonisty motá, nicméně to podstatné je vždy podáno dostatečně srozumitelně.

V čem je film Stephena Frearse (Královna, Philomena) silný, je vykreslení jednotlivých situací. Sjíždění z kopců dokáže přiblížit adrenalin, jaký zažívá závodník, v momentech, kdy se Armstrong horečnatě snaží skrýt doping před komisaři, panuje skutečné napětí. A na úplně novou úroveň se Program dostává v momentech, kdy se Lance začíná odkopávat. Nezdolný bojovník agresivně seřve kohokoliv, kdo jen zkusil  podrýt jeho úspěch, a když se do jeho sporných výsledků začnou vrtat dopingové komise a média, najednou se rychle ukazuje, jak se celý sportovní byznys prolezlý skrz naskrz. Nikomu nejde o ušlechtilé sportovní ideály, všichni jen dál chtějí diváky krmit atraktivní pohádkou plnou úspěchů.

V roli Armstronga přesvědčivě šlape Ben Foster, který není cyklistovi pouze fyzicky podobný, ale také z něj na plátně vyzařuje aureola muže, který je odhodlaný silou své vůle ohnout svět kolem sebe k obrazu svému. Výraznými protipóly jsou mu Chris O'Dowd a Jesse Plemons. O'Dowd si zahrál novináře Davida Walshe, který jako jeden z mála do Armstronga neváhal tepat, ani přes kariérní či osobní výhružky. Plemons si potom zahrál Floyda Landise, dalšího úspěšného jezdce, který svého stájové kolegu následoval jako bezelstný pejsek, ale narozdíl od Lance se nikdy s dopingem nedokázal popasovat jako s něčím zcela normálním a nebyl připravený ani na tlak veřejnosti, když se objevila první podezření.

Proč vlastně ale jezdci doping berou, se filmu nikdy dostatečně přesvědčivě ukázat nepodaří. O tom, že je Armstrong vítězství ochotný udělat cokoliv, se v podstatě jenom mluví. Nikdy prostřednictvím filmu hmatatelně nesdílíme s jezdci ten pocit, kdy své vášni obětují naprosto všechno a stejně si o předních příčkách bez dopingu mohou nechat jen zdát. Závěr pak přijde nesmírně rychle. Domeček z karet se začne bortit a než byste řekli švec, je rozsypaný a film nenápadně končí, vyšumí do ticha.

Program: Pád legendy je typický životopisný film, který zhruba představí zajímavé téma, nabídne několik silných momentů a přesvědčivé herecké výkony. Dohromady jde ale pouze o mozaiku více či méně propojených momentů z Armstrongova života, které dohromady určitý obrázek skládají, ale důkladnější ucelenost jim chybí. Největší výhrou snímku tak je asi to, že po jeho shlédnutí většina nezasvěcených nejspíš bude mít chuť dozvědět se o Armstrongovi či dopingu ve sportu něco víc.

6/10