Recenze: Slow West

Recenze: Slow West | Fandíme filmu
Tohle není typický western. Díky bohu! Navíc nás jím protáhl vždy vynikající Michael Fassbender.

Na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary uváděli Slow West v anotaci s riskantním slovním spojením o 'dlouhých, pomalých záběrech' a 'malebné, umělecké krajině', což tu prostě většinou, přiznejme si, zavání průšvihem. Na druhou stranu láká film na silné obsazení - Ben Mendelsohn, Rory McCann ze Hry o trůny, Kodi Smit-McPhee a nakonec Michael Fassbemder, který už na loňskou projekci Franka přilákal obrovskou frontu fanoušků, kteří na film čekali tři hodiny, aby se, až na pár šťastlivců, na projekci vůbec nedostali.

Letos byla fronta menší, neb Slow West napoprvé uváděli ve všední den, až v druhé půlce festivalu, v neoblíbeném kině Drahomíra kde není klimatizace a ještě ke všemu v jedenáct večer. A vystát tu menší frontu se vyplatilo, protože Slow West předčil dojem, který bylo možné získat podle anotace a předčil ho dokonce výrazně. Klasický westernový archetyp, životem protřelého pistolníka, je nahrazen komicky působící postavičkou šestnáctiletého skotského klučiny Jaye (Kodi Smit-mcphee), který za láskou svého srdce šel by světa kraj, a když mu jeho milá zmizí do Ameriky, neváhá ji pronásledovat navzdory nebezpečným situacím, do kterých se pravidelně dostává. (A to přesto, že je vybaven „kvalitním turistickým průvodcem divokým západem“). Ztraceného kluka se brzy za nepříliš nízkou úplatu ujme protřelý, hrubý kovboj Silas (Michael Fassbender), se slibem, že ho k jeho milé dovede.

Režisér John Maclean si solidně pohrává s ospalou atmosférou divokého západu a jeho zákonitostmi, které sice většinově respektuje, ale současně si z nich dělá nenásilným způsobem legraci. Komičnost nepostrádají jen parádně komponované, téměř komiksově vyhlížející scény, ale i rádoby drsné postavičky. Filmu svědčí i obsazení - Fassbender se se svým zamračeným výrazem osamělého vlka do role vyloženě hodí, Mendelsohnovi sedne jeho vyčuraný hajzlík jak zadek na hrnec, a s totálně neschopným, vykuleným Smitem-McPhee se zase divák greenhorn snadno ztotožní.

Bohužel, byť originalita se snímku upřít rozhodně nedá, až moc se filosoficky řeční a naopak málo se koná. Čekání na závěrečnou akci sice není dlouhé, stopáž čítá rozumných 84 minut, ale přece jen je znatelně cítit, že forma převážila nad příběhem, a ten místy pokulhává za líbivým, skvěle zmáknutým vizuálem. I přes veškeré řečnění Slow West naštěstí není pomalá nuda. Pokud překousnete trochu filosofování, je to nenáročná western-like zábava, u které nejvíc ze všeho zabaví nádherné scenérie Nového Zélandu, v kombinaci s fajn soundtrackem a pár zachmuřenými obličeji.

7/10