Recenze: Noční běžec

Recenze: Noční běžec | Fandíme filmu
Liam Neeson na polohu stárnoucího drsňáka spoléhá až příliš často, avšak jeho nejnovější spolupráce s Jaumem Collet-Serrou se zrovna docela povedla.

Režisér Jaume Collet-Serra a herec Liam Neeson, to začíná být pomalu osvědčená dvojka. Neznámý se ještě topil pod množstvím zvratů a démonů z minulosti postav, Non-Stop už byla nervy drásající žánrovka, které ani nedotažený scénář nemohl podrazit nohy. Teď se dvojice pustila do společného thrilleru potřetí a zase z toho vzešlo něco malinko odlišného. Noční běžec (Run All Night) je kriminálka ze staré školy, ve které je slovo chlapa víc než zákon, policajti jsou prohnilí, přistěhovalecká čtvrť má svého kmotříčka a pro tvrdou ránu se nejde daleko.

Potěší už skutečnost, že Neeson nehraje „Briana Millse“ (neomylný akční veterán ze série 96 hodin). Ano, základní charakteristiky jsou na první pohled stejné. Jimmy Conlon býval velký drsňák, přišel o rodinu a teď je z něj stárnoucí samotář. V detailech se ale postava poměrně výrazně liší. Tak především je Jimmy opravdová troska. Celé dny se zpíjí do němoty v baru, vypadá jako smradlavý vágus, a aby neumrzl ve svojí zchátralé špeluňce, musí se snížit k tomu, aby u nejlepšího kamaráda Shawna (Ed Harris) na oslavě hrál Santa Clause.

Jimmy však musí hodně rychle vystřízlivět, když se jeho syn Mike (Joel Kinnaman) dostane do potíží. Oba dva spolu už léta nemluví, ale jestli má Jimmy udržet syna naživu, musí jej přesvědčit, aby jej alespoň jednu noc poslouchal. Po Mikovi jdou místní mafiáni, Jimmyho bývalí společníci, kteří se nezastaví před ničím. Jimmy byl naštěstí v téhle špíně ponořený tak dlouho, že už v ní umí chodit a nemá problém vzít během střelbou prosycené noci všechnu černou práci na sebe, jen aby se Mike taky nenamočil.

Noční běžec je tak tradičním příběhem vykoupení, kdy se Jimmy snaží konečně splatit své hříchy. Synovu lásku si po letech asi už zasloužit nedokáže (a právem, však nepřímým sledem okolností vlastně zavinil i jeho momentální trable), ale pokud jej dovede ochránit před smrtí a kriminálem, snad se mu alespoň trochu uleví.

Celá noc je tak vlastně velice přímočarým sledem utíkání a postupného vybíjení pronásledujících mafiánů, kteří nepřestanou jít za svým, dokud toho nedosáhnou nebo nebudou pod drnem. Díky obsazení a postavám obecně to ale celé funguje. Jimmy a Mike nejsou nijak výjimeční, ale nepotrpí si na patetické kecy, Neeson i zločineckou trosku dokáže zahrát tak, že vám z něj není úplně na zvracení a Mike možná není zrovna občan roku, ale je to evidentně „dobrej chlap“, který nadevše miluje svoji rodinu a tudíž stojí za to ho zachránit.

Film je tedy s kým prožít, to je první krok k úspěchu. Pak je tu slušná atmosféra, kdy se Collet-Serrovi daří maximálně vytěžit genia loci newyorského dělnického předměstí, tmu a nepřikrášlené násilí, ke kterému se postavy uchylují. Akční scény nespoléhají na nějakou baletní choreografii, ale když se Jimmy po chvilce vystrašeného váhání odváží s bouchačkou vyhlédnout za roh, prostřelí tam nakonec někomu hlavu. A to pořádně zblízka, aniž by sebou kamera kamkoliv cukla.

Collet-Serra dovede nabídnout pronásledování v davu, drsnou automobilovou honičku, která má na míle daleko k akrobaciím Rychle a zběsile, hru na schovávanou dvou vystrašených chlapů, kteří vědí, že musí jeden druhého zabít, nebo souboj na záchodcích, při kterém je jedno, kdo se vymáchá v pisoáru, hlavně, že svého oponenta jakýmkoliv způsobem zlikvidujete.

Stejně tak jako Noční běžec nad konkurencí v detailech vyniká, jsou to konkrétní dílčí nedostatky, které zamrzí. Tím největším je určité vyšumění celého filmu. Staromilectví a chlapácká neurvalost jsou do určité míry fajn, ale v téměř dvouhodinovém filmu to přeci jen v dnešní době chce maličko víc. Jakmile jsou odhaleny všechny proměnné, které do boje o přežití nějakým způsobem budou zasahovat, nedokáže snímek ničím překvapit a vytrhnout se z jasně nalinkovaných kolejí. Ty koleje nejsou špatná, ale k výjimečnému zážitku zkrátka nevedou.

A dál: Jakmile je akce v plném proudu, tak Neeson lehounce vypadává z role (i když za to asi může scénář) a tak trochu se přiklání k své standardní roli stárnoucího akčního poloboha, který sice už neběhá, ale pořád ještě vyřídí jakéhokoliv protivníka svou zkušeností a zdánlivou nesmrtelností. Osobně mi potom nesedl ani kontrast kriminálky ze staré školy s několika novátorskými elementy. Kamera každou chvíli vyletí ze scény a na moment se vznáší nad digitálním městem, než zase přistane někam jinam. A nejnebezpečnější Jimmyho oponent (Common) běhá po městě plném gangsterů ze staré školy s laserovým zaměřovačem a nočním viděním. To bezčasou retro atmosféru prostě kazí.

Noční běžec je velice slušně odvedená žánrová práce, která nikoho nepřesvědčí o tom, že by měl začít ve velkém nakoukávat kriminálky ze sedmdesátých let minulého století nebo filmy Liama Neesona, avšak ten kdo jedno nebo druhé má rád, musí být s Collet-Serrovou gangsterskou jednohubkou navýsost spokojený.

7/10