Recenze: Odpad

Recenze: Odpad | Fandíme filmu
Milionář z chatrče z Brazílie, aneb parta kluků ze slumu proti zkorumpované vládě. A není to vůbec marné.

Že Richard Curtis umí psát zatraceně přesvědčivé komedie a romance, to víme dávno. V posledních letech to ale zkouší i s dramaty. Podílel se na Spielbergově Válečném koni a teď spolupracoval s režisérem Stephenem Daldrym na snímku Odpad. Podle názvu a základní premisy by se dalo čekat, že půjde o další, za city tahající, emočně vyčerpávájící cajdák. Naštěstí dokázali Curtis s Daldrym posunout laťku filmů s hrdinnými dětskými charaktery zas o kousek výš.

Když tři kluci ze slumu na skládce na kraji Rio de Janeira najdou peněženku, netuší, že se vrhají do nebezpečného špásu se zkorumpovanou vládou, která se nebojí nepohodlné osoby jednoduše odstranit. V honičkách po labyrintu uliček předměstských slumů si scénář bere na paškál nespravedlivost podmínek jihoamerické chudiny a trochu prvoplánově, ale přesvědčivě, dělá ze samotného názvu sympatickou hru na to, kdo je vlastně tím zmiňovaným odpadem.

Díky parádnímu a velmi realistickému scénáři dokázal Odpad odsunout klasický předsudek vůči filmům s hrdinnými dětmi v hlavních rolích a ani herecky snad nelze snímku nic vyčítat. Kluci jsou v rolích tak přirození a přesvědčiví, že hravě zastíní i známá herecká jména, Martina Sheena a Rooney Mara, které přece jen mnohem líp sednou role á la Lisbeth Salander. Násilně naroubovaní Sheen a Mara jsou asi tou největší slabinou filmu a jejich zbytečnost bije do očí o to víc, když vezmeme v potaz, že jsou v dvouhodinovém filmu na plátně asi deset minut.

Co může logicky nebo scenáristicky pokulhávat, to dotahuje parádní vizuál a skvěle stísněná atmosféra. Ta se bohužel vytratí na posledních pár minut, které jsou tou nejpředvídatelnější částí, ale po tom, co se sympatickými kluky prožijete, jim to vlastně budete přat.

Odpad nevyhrává jen díky dobře napsanému scénaři se sice nijak nepřevratným, ale dobře fungujícím dějovým obloukem. Velkou výhrou je syrovost prostředí, atmosféra slumů v Rio de Janeiru dokáže být neskutečně tísnivá a v kombinaci s přesvědčivými hereckými výkony jde o parádní thrillerovou jednohubku.

7/10