Recenze: Divergence

Recenze: Divergence | Fandíme filmu
Po Hunger Games nás čeká další postapokalyptická dystopická sci-fi. Co očekávat od  adaptace trilogie Veronicy Roth?

Filmové Hunger Games úspěšně prošlapaly cestu doposud nepříliš využívanému žánru dystopické science fiction, zaměřené především na mladší publikum. A pokud bychom se měli uchýlit ke srovnávání, tak si z Hunger Games Divergence půjčila především vizi kastovní společnosti, která by v reálu nemohla fungovat. Nechybí ani mladí hrdinové a láska, to jsou ale základní ingredience snad úplně všech fantastických příběhů pro mládež. Podstatné je, že sama o sobě je Divergence řemeslně velice dobře zvládnutý film s námětem, který do určitých mezí funguje a sympatickým hereckým osazenstvem.

Beatrice (Shailene Woodley) se narodila do společnosti, která své obyvatele dělí do pěti frakcí, podle jejich vlastností a zájmů: Mírumilovní farmaří, Upřímní hlídají dodržování zákonů, Neohrožení působí jako milice, Sečtělí vědí nejlépe, co je pro všechny dobré, Odevzdaní působí jako charita a nějakým nedopatřením všem vládnou. Tento systém (kupodivu) funguje a zabraňuje tomu, aby lidstvo nezačalo znovu válčit. To, do jaké frakce je člověk zařazen, si může vybrat: buď zůstane ve své domácí, nebo si zvolí jinou. Přesto každý nejdříve absolvuje testy, které mu poradí, kam by se měl uchýlit. Beatrice se ovšem nic nedozví, protože ji test nedokáže zařadit do žádné frakce – takovým anomáliím se říká Divergenti a ti jsou považovani za ohrožení systému. Beatrice si sama vybere Neohrožené a začne s náročným fyzickým výcvikem spočívajícím ve vyskakováním z jedoucího vlaku a dobrovolného mlácení pod dohledem přitažlivého instruktora, který si nechává říkat "Čtyřka" (Theo James). Tris (i ona si změní jméno) ovšem poznává i zákulisní machinace sečtělé frakce a odhaluje spiknutí vedené vůdkyní Sečtělých v podání Kate Winslet.

Shailene Woodley je podobně jako Jennifer Lawrence holka od vedle, ve které je něco víc, což je ideální kombinace pro to, aby se s ní mohly především divačky snadno ztotožnit. Co se týče hereckých schopností, tak Shailene ve srovnání s Jennifer též nevychází zle, alespoň pokud srovnáváme Hunger Games s Divergencí. Jenže zatímco Katniss po většinu prvního HG působí spíš jako událostmi vláčená loutka, tak Tris se od počátku aktivně podílí na podobě svého osudu i celé společnosti a to prostřednictvím série nesnadných rozhodnutí. Milostný život Tris není tak komplikovaný jako ten Katnissin, romantická linie působí přirozeně a chemie ústředního páru funguje skvěle.

Režisér Neil Burger je zodpovědný za vydařeného Všemocného s Bradleym Cooperem a za romantické drama Iluzionista. Oba filmy se honosí velmi podmanivou atmosférou a zajímavými vizuálními nápady. V porovnání s nimi bohužel Divergence poněkud zaostává, jelikož se výprava omezuje na skladiště a účelově holé, nepříliš komplikovaně řešené prostory. Na druhou stanu scény, k jejichž vytvoření nemalou měrou přispěly digitální efekty, působí velmi přirozeně a nevyčnívají z celkového pojetí světa. Akce poměrně slušně odsýpá, i když netuším, nakolik důvěryhodné je, že drobná Shailene Woodley složí dvakrát tak těžkého chlapa.

Burger drží uměle nafouknutý příběh až překvapivě pevně v rukou a svůj lví podíl na příjemném zážitku má i dobře vybraný herecký ansámbl, který režisér přesně vede. Kromě titulního dua a známějších kolegů (Ashley Judd, Ray Stevenson) hodně vyčnívá například Zoë Kravitz coby Trisina přítelkyně. O hudbu se postaral Junkie XL, ale já osobně si vybavuji pouze instrumentální verzi písně Run Boy Run od Woodkida, která by adrenalinovou záležitost udělala i z přenosu jednání politické sněmovny.

Z Divergnece se mohlo stát nutné zlo, které se snaží svézt na vlně úspěchu Hunger Games, ale vyklubala se z něj docela zábavná záležitost, na kterou se nemusíte bát vyrazit. Ačkoliv u vykreslení  světa budete muset přivřít oči, sympatický herecký ansámbl a šikovný režisér jako protiváha vše bohatě vynahradí. Navíc se nebojím tvrdit, že Shailene Woodley je další Jennifer Lawrence.

7/10