Recenze: 3 dny na zabití

Recenze: 3 dny na zabití | Fandíme filmu
Luc Besson coby scenárista opět selhává aneb charismatického Kevina Costnera je na tohle vážně škoda.

Agenti tajné služby těžký život "maj" a Kevin Costner coby Ethan Renner je toho živoucím důkazem. Celý svůj život zasvětil špinavé práci pro vládu, přičemž logicky kašlal na svoji manželku i líbeznou dcerušku. Jak už to bývá, jednoho dne si prošedivělý drsňák uvědomil, že by se měl asi polepšit, neboť mu diagnostikovali závažné onemocnění. Logicky tedy hodil práci za hlavu, podal výpověď a hurá zpět k rodince a především k dceři, kterou zmítá nepříjemný (alespoň pro tatínky) koktejl puberty a hormonů. Jenže temnou minulost nejde jen tak vymazat, obzvláště když potřebujete experimentální lék, který by vám mohl prodloužit pobyt mezi živými. Všem je asi hned jasné, že snímek 3 dny na zabití (Three Days to Kill) má být mixem akční taškařice a odlehčeného, leč místy i srdceryvného dramatu o muži, jenž hledá cestu ke dvěma ženám, které před lety opustil. Ovšem současně musí dopadnout nebezpečného zločince, který představuje hrozbu pro národní bezpečnost, čímž si má náš hrdina zasloužit zázračný medikament. A jak to nakonec dopadlo? Zcela upřímně, žádná hitparáda se bohužel nekoná.

Přitom u projektu se sešla docela solidní skupina tvůrců i herců. Vždyť scénář má na svědomí Luc Besson (Leon) společně s Adi Hasakem (Bez soucitu), na režijní sesli usedl prověřený rutinér McG (Tohle je válka!) a před kamerou se špičkuje extrémně charismatický Kevin Costner kupříkladu s Hailee Steinfeld, Amber Heard či Connie Nielsen. Nicméně tentokrát si nesedlo opravdu skoro nic. Akce je sice docela zábavná, slušně nasnímaná a tu a tam okořeněná vtipnou hláškou, jenže je jí jako šafránu. Jedna střílečka na začátku, jedna na konci a něco málo mezi tím. Je zcela očividné, že většinu akčních sekvencí tvůrci narvali už do traileru, což je obvyklá strategie ve chvílích, kdy prostě nemáte moc co nabídnout.

Ale budiž, v akčním dramatu nemusí hlavní hrdina kosit padouchy jako John Rambo Rusáky v Afghánistánu, ale příběh (nebo jeho ztvárnění) musí logicky zaujmout něčím jiným. Předpoklad by k tomu byl, protože Costner i v dětství "odkopnutá" Hailee Steinfeld jsou protagonisté, jimž nějakou tu emoci docela dobře věříte. Bohužel, Besson a spol. se rozhodli, že sbližování tatínka s dcerkou pojmou stylem: pojďme posbírat a seřadit za sebe ta nejohranější filmová klišé z ranku „snaživý nezkušený otec – pubertální zhrzená dcera“. Pokud byl tohle plán, pak všechno vyšlo na jedničku desetkrát podtrženou, neboť se skutečně dočkáte těch nejprovařenějších motivů od „táta koupí dospívající dcerušce hračku“ až po „záchranu počestnosti na záchodcích v klubu“. Jedním slovem fádní, neoriginální a nefunkční.

Navíc provázání akce a dramatu je ukrutně umělé a postrádá filmařskou a scenáristickou lehkost a zručnost, o plynulosti ani nemluvě. Výsledkem je nesoudržný a kvalitativně nekonzistentní hybrid akčního dobrodružství, rodinného dramatu a klipovité prezentace křivek bisexuální krásky Amber Heard, která je sice sama o sobě zřejmě kus, leč sem zapadá asi jako střep do oka. A nemyslím to obrazně, protože občas mě její přítomnost skoro až fyzicky bolela. Bonusem je několik bizarních a humorných scének, jež opět spolehlivě boří jakoukoliv soudržnost celého snímku. Nemám nic proti míšení žánrů, ale vždy by to mělo mít určitou úroveň, myšlenku a řád. A to všechno tady ve velké míře postrádám.

Na druhou stranu je hrozně příjemné vidět na plátně Kevina Costnera, který je přes všechny vyjmenované neduhy nadstandardně cool a nebojím se říct, že 3 dny na zabití jsou relativně koukatelnou záležitostí hlavně díky němu. Takhle bravurně by si se situací poradil ještě tak Liam Neeson, nicméně ten si podobných šlamastyk užil v posledních letech do sytosti, tudíž se jedná o hodně příjemnou změnu. Naštěstí se Costner zhruba před dvěma lety rozhodl restartovat svoji kariéru (kdo neviděl oceňovanou minisérii Hatfields & McCoys, ten o hodně přišel), což je pro nás, filmové fanoušky, moc a moc dobře. Více čiré chvály však ode mě nečekejte.

Trojice McG, Luc Besson a Adi Hasak si takhle jednou společně sedla a inspirována pohádkou o tom, jak pejsek s kočičkou vařili dort, uplácala nesourodou a nekompaktní směsici akčního dobrodružství, rodinného dramatu a bizarní (skoro)komedie, která naneštěstí baví a funguje jen v určitých momentech. 3 dny na zabití prostě nedrží pohromadě, mají přepálený scénář, nevyrovnanou režii a díky bohu alespoň skvostného Costnera, který ovšem sám na všechno nestačí. Na jedno kouknutí budiž, ale kino pravděpodobně nutné není.

4/10